Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettsköldpaddor
Läst 2977 ggr
sallad
0

Frågor!

Hej! Mitt akvariefisk intresse har svalnat och jag har funderat på landsköldpaddor. Jag har frågor som man inte kan hitta så enkelt.. Jag vill ha svar på alla frågor ;) Jag har skilda föräldrar så jag undrar ifall det är ett bra "sånt" husdjur, typ att min pappa bara behöver byta vattenskålen, mata osv? Dom är väll ett SE men inte RÖRA djur? Dom har inget krav på att dom vill ha daglig motion och gos? (måste säga alla fördelar för min pappa för att få lov att köpa paddor) Finns det någon art som inte behöver dvalas? Sedan funderar jag över dethär med buren kan man bygga en i plywood? fungerar en bur/låda som är 1x1meter? Hur många ska sköldpaddorna vara? Kommer inte på nåt mer nu. Tacksam för svar!

-Rasmus 🌈

sallad
0

Sedan undrar jag vad man ska göra när man reser bort?

Vi har bokat en resa till Grekland i en vecka i höst, hur gör man då med mat, vatten osv?

-Rasmus 🌈

Henrika85
0

Landsköldpaddan är ett djur som lever väldigt länge, med största sannolikhet kommer den att överleva dig om du skaffar en.

Därför vill jag understryka vikten av att du vet vad du ger dig in på. Hur gammal är du? 12, 13? Det är viktigt att även dina föräldrar är insatta i hur man sköter en sköldpadda och har intresse för djuret.

Vad kommer att hända med paddan om ditt intresse svalnar i framtiden?

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

sallad
0

12år. Ja, min pappa kommer att ta hand om paddan också. Jag har inga kompisar där jag bor, så jag kommer lägga mycket tid åt sköldpaddan. Om vattensköldpaddor är bättre för en 12åring så skaffar jag såklart en sådan istället. IFALL jag tröttnar så kontaktar jag reptil föreningen där jag bor :)

-Rasmus 🌈

Henrika85
0

Nej, jag skulle inte säga att vattensköldpaddor är "bättre" för en 12-åring. Nu har jag visserligen aldrig ägt en landsköldpadda, men de sägs vara lättare att hålla husera än vattensköldpaddor, som kräver i stort sett dagliga vattenbyten om man inte har ett VÄLDIGT effektivt filtreringssystem. Och de växer… en vuxen rödörad behöver ett akvarium på 1x1 meter, vilket kan vara svårt att få tag i och hitta plats för.

Om jag vore du skulle jag titta närmare på arten rysk stäppsköldpadda. Blir inte så värst stor, är inte cites-listad (så vitt jag vet) och har ett trevligt temperament. Vad du en gör, skaffa INTE en afrikansk sporrsköldpaddsunge (sulcata sköldpadda) för den kommer inom några år att bli en koloss på 80-100 kg.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

sallad
0

Jag har ett så kallat ytterfilter. Bra filtrering och så :) Jag kollar så klart hur stor arten blir, för att vara 12år kan jag hitta info.

-Rasmus 🌈

ryssar
0

Hej!

Ryska stäppsköldpaddor trivs bäst när de får dvala, men är jättetrevliga djur. Hur många man ska ha beror lite på, jag anser att sköldpaddor trivs i varandras sällskap, och därmed bör man ha två minst, men har man ryska stäppsköldpaddor och man vill ha 2 så bör det vara 2 honor.

Hanar uppvaktar honor väldigt intensivt och om man har en hane och vill ha sällskap till den så rekommenderas 4-5 honor för att alla ska må bra och inte bli stressade. Annars kan man ha en hane ensam, eller som sagt 2 honor tillsammans :)

Hemma hos oss bor det massor med ryska stäppsköldpaddor. Titta gärna på vår hemsida www.skoldpadda.n.nu

www.skoldpaddsforum.se finns massor med information om sköldpaddor,och massor med duktiga personer att ställa frågor till. Titta gärna in där.

mvh Jenny