Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: grodor-paddor
Läst 3007 ggr
Tesa85
0

Horngroda (Ceratophrys cranwelli)

Hej Är det någon som vill dela med sig av hur dessa sköts på bästa sätt? Alla tycker så olika en del anser att de ska bo i rumstemperatur utan belysning medan vissa hävdar att runt 27 grader är det enda rätta. Är terrarium det bästa eller ett akvarium utan täckramp? Substrat samt föda har jag koll på. Tacksam för svar:) kanske bild på era egna terrarium.

theraphosa
0

Dom går utmäkt att ha i terrarium och pettbox tycker jag. Man får ha koll så inget möglar och städa bort avföring regelbundet. När min va liten så hade jag en 12liters fisk skål men mycke växter värmematta och lampa. Sen vart efter han vart större så vart de pettbox och sen terrarium =) Terrarium tycker jag är bäst för de håller lufftfuktigheten bra, ser snyggt ut och har ventelation så de minskar risken för mögel. 

Jag körde på värmematta, och uv. Men hade väldigt mycke växter så han kunde välja mer ljust eller mörkt.

Och självklart ska de ha värme, dom kommer ju från ett varmt och fuktigt klimat. Konstigt varför någon skulle säga att de ska vara rumstemp..

Tesa85
0

Tack för svar:) jag har fått förklarat för mig att de inte ska ha varmare än 22-24 grader även om de står överallt att de ska ha varmare. Med en värmematta blir det ju ofta iallafall 27-28 grader sen kan man visserligen använda termostat eller dimmer. Så blev lite fundersam på vad som gäller

Westman73
0

värmematta skulle jag inte rekomendera.

blir det varmt gräver dom ner sig. och har man Vmatta så blir det lite fel.

Tesa85
0

Ok vad skulle du rekommendera istället o vilken temperatur? Värmelampa går ju inte då torkar de ju ut. Känns som det enda vettiga är att ha en lagom rumstemp.

pontussigge
0

till min har jag inge extra värme den äter och mår bra

simma lungt //PONTUSSIGGE

Tesa85
0

Tack för svar! Har du din i terrarium o hur har du det med belysning? Terrarium är snyggast men vet att vissa har dem i akvarium då den vill ha ett tjockt lager på10-13 cm att gräva ner sig i. Har man den i akvarium går det väl ej att ha täcklas då måste cirkulationen bli usel men utan finns det väl risk att den rymmer även om den inte är en grym hoppare.

theraphosa
0

jag hade en vermematta som inte vart så varm, En från exoterra som man har utanför, den tropiska varienten. Och de va lagom varmt i och inte för varmt. Sen ska man såklart inte ha vermematta över hela utan grodan ska ju kunna välja svalare eller varmare.

Så jag förstår inte de negativa med vermematta? De är ju ganska självklart att jag inte tar den varmaste, lägger över hela terrariet och inte håller koll på tempraturen……

Tesa85
0

Nä har man tur att hitta en sådan värmematta så fungerar det ju säkert bra:). Men alla värmemattor jag haft till ormar mm har varit väldigt heta. Har man ett tjockt lager med substrat går dock nästan ingen värme igenom risken är då att mattan överhettas och att glaset spricker. Vid användning av värmematta ska det helst inte vara tjockare lager än någon cm o det blir ju tråkigt för grodan att inte gräva. Ett alternativ är ju att fästa mattan på sidan istället. Jag trodde inte de var såpass aktiva att de flyttar sig om det blir för varmt såsom ormar ex. Nej man har ju aldrig matta på mer än en tredjedel av ytan.