Majsorm - Matvägrar?
Hej!
Jag tog över en majsorm som omplacerades för några månader sedan. Hon är cirka 3 år gammal och nu är hon kanske 90 -100 cm lång.
När hon kom till oss var hon cirka 70 cm.
Hon har ätit och skitit och ömsat bra fram tills nu. Nu matvägrar hon sedan 1 månad tillbaka och vi förstår inte riktigt varför.
Vad vi har sett har hon inte bajsat på ett tag heller.
Kan hon ha problem med att bajsa?
Hur kan vi göra för att hjälpa henne?
Vi har badat henne 3 gånger om dagen för att försöka hjälpa till men hon har inte bajsat ändå.
Tips?
Bifogar en bild på Nova som hon heter :)
Hej!
Trevligt att ni tagit över en majsorm i behov. Hon har ju växt bra så det verkar inte gå någon nöd på henne 
Bor hon ensam?
Hur ofta brukar hon äta?
Hur ofta erbjuder ni henne mat sen hon började matvägra?
Hur är temperatur och luftfuktighet i terrariet?
Finns det bild på hela terrariet?
Har hon gömställen både ovanför värmemattan och på ett svalt ställe?
Ser hon förstoppad ut? Typ en bula vid kloaken?
Hur säkert är det att det är en hona?
Hanar är lite kända för att inte vilja äta på våren när vårkänslorna kommer. Då vill de hellre träffa tjejer
Honor kan också matvägra på våren men det är mindre vanligt och i så fall oftast i samband med att hon ska lägga ägg.
Ja hon bor ensam
Var 14:e dag ungefär
1 gång i veckan ungefär erbjuder vi mat nu
Cirka 30 grader varmt på varmaste stället och cirka 70% fuktigt
Har ingen bild just nu
Ja gömställen finns det gått om, vi har spån i tjockt lager på ena halvan så hon brukar gräva ner sig där, sen har vi en "barkgrotta" på varma sidan och lite annat
Hmm, inte vad jag tycker, ska kika igen
Jag vet inte helt säkert om det är en hona, men det var vad förra ägaren sa
Bra att hon bor ensam och att hon inte blir erbjuden mat mer än en gång i veckan.
Runt 30-35 grader kan det vara direkt på värmeplatsen (hotspot), tex direkt på/ovanför värmevattan. I luften ska det vara kring 27 grader och på andra sidan ca 23. Har hon en sval sida också?
Hur har ni lyckats få 70% luftfuktighet? Har ni ett regnsystem eller nått sånt? Själv har jag svårt att få upp fuktigheten nu efter den torra vintern. Majsorm är ingen regnskogslevande art och behöver inte ha 70% luftfuktighet. Runt 50% är lagom och så en fuktlåda med tex mossa så att den kan lägga sig där om den vill ha exta fukt.
Man brukar säga att det är lagom att mata var 10:e till 14:e dag så det verkar bra som ni gör.
Har ormen fått dvala eller matuppehåll under vintern? I så fall vid vilken temperatur och hur länge?
Nej vi har bara vattenskål och vattenbad just nu. Har ställt badet ovanför värmemattan så vattnet håller värmen. Ja självklart har hon en sval sida också. Vi har dock inte fler termometrar ännu bara en för fukt å en för värme. Hos ägaren innan fick hon bara mat en gång i månaden. Vi har haft svårt att hitta information då alla sidor vi läst på säger olika
Enligt förra ägaren har hon aldrig gått i dvala. Sen hon flyttade hit har det varit samma fuktighet, värme och mat en gång var 10-14 dag

Jag skulle skaffat med växtlighet så det är mindre öppet i terrariumet, skaffa en plast godis låda, göra ett runt hål i ena hörnet av locket.
Sedan köpa orchide mossa som ni blöter upp helt och vrir ur så den inte droppar.
Har h*n ingen bula på magen så borde ni inte behöva oroa er för stopp, badning 3 gånger per dag känns som väldigt stressande och kan om det vill sig illa ha ihjäl henne.
Hade en ormköpare som gjorde just detta med att bada och kika till ormen morgon, middag och kväll.. den ormen lever inte idag..
Låt henne/honom vara i en vecka, byt endast vatten och sådant nödvändigt. Testa sedan mata när en vecka har gått. Om ormar känner sig stressade och inte känner att dem kan gömma sig säkert så vägrar den äta. Dom vill kunna om dem känner sig osäker och det kan dom inte med en full mage, så då svälter dom sig själva hellre.
Saknad på avföring beror såklart på att ormen inte ätit på ett bra tag. En mus = en avföring.
Hoppas du inte tog mitt meddelande fel, menar bara väl :)
Fiddelie:
Jag tittade på din bild igen och jag hoppas att det vita/ljusa på barkbiten inte är mögel. Det ser väldigt blött ut där ormen ligger och det hoppas jag är tillfälligt!? Som sagt, majsormar ska inte ha det särskilt fuktigt förutom i fuktlådan.
Det är svårt att säga varför din orm matvägrar, en bild på terrariet i sin helhet skulle hjälpa lite, men i vilket fall som helst så skulle jag inte oroa mig över en månads matvägran. Majsormar är inte skapta för att äta hela året om och kan lätt bli överviktiga om man inte dvalar dem. Och så är det det där med vårkänslor som jag redan nämt… Låt ormen vara i en eller två veckor och snåla inte med gömställen! Försök sedan igen.
Nej nej det är spån på stocken! Skulle inte låta den vara där om det var mögel! Okej, vi provar att låta henne vara en vecka så får vi se :) ska dra ner på fuktigheten å! Tack för tipsen!
Vi har en glasslåda på 2 liter. Det funkar väl som fuktlåda?
Ja, det går jättebra. Lägg i fuktad mossa (eller något annat som håller fuktighet) och gör ett lagom stort hål i locket och lägg sen på det 
Okej :)