Jä-la hetta!
Jag vet att här i Sverige är det en synd att klaga på varmt väder men det hindrar mig inte från att beklaga mig lite 
Jag vet inte hur det ser ut i resten av Sverige men här i södra Skåne har det varit jättevarmt sen i söndags. Igår var det 26 grader som mest. Huset där jag och mina ormar bor påverkas ganska lätt av värmen och det är 27-29 grader här inne på dagarna och det hjälper inte direkt att ha x antal värmemattor igång. Nåväl, ormarna lider nog inte trots att de inte har något sval sida i terrarierna att tala om. Det som jag gillar med den här tiden på året är att efter den torra vintern så stiger äntligen luftfuktigheten så att jag kan ta bort de fula fuktlådorna hos ormar som inte ömsar eller är hopplöst förälskad i sin fuktlåda 
Jag är väl inte ensam om att ha värmeproblem?
Nej, fy. Fick stänga av värmemattan förut efter att leosarnas gick upp till 34-35 grader på varma sidan. Så nu har de bara en lampa som avger lite värme och det räcker gott och väl. Bra el-sparande på sommaren i alla fall ;)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Skåne…. Har samma problem. Fick stänga av leopsarna värmematta och använda 20W spotlight. Avskyer verkligen värme!
Jag måste också byta lampor snart till min leopardgecko, men sedan har jag en dabbagam som har det 45-50 grader under spotlighten vilket gör att det blir extremt varmt på mitt rum… Bor också i skåne i ett nybyggt område så vi har inga träd som skuggar eller någonting…