Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettsköldpaddor
Läst 4516 ggr
[Bibbo]
0

Liten havssköldpadda

Hej!

jag vill ha en liten havssköldpadda som inte kräver så avanderat akvarium (jag kan köpa rengöringsgrej , sand & sånt) men behöver man en lampa? (jag har en kan köpa en lampa isåfall)

ja jag skrev inte så mycket men finns det något/några tips på vilken sort?

jag låter jätte okunnig men jag har haft en lansköldpadda innan tror det var en rysk stepp sköldpadda.

men tacksam för hjälp! :)

Henrika85
2

Jag kan säga redan nu att du aldrig kommer att kunna ha en havssköldpadda i akvarium.

1. Alla arter av havssköldpaddor blir mycket stora (och då pratar vi 100 kg och uppåt, den största arten blir upp emot ett ton som fullvuxen).

2. Alla arter av havssköldpaddor är utrotningshotade och kan därför inte ägas av privatpersoner som vill ha ett exotiskt husdjur.

Du skriver att du har haft landsköldpadda innan, men du vet inte vilken art det var?

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Mantissa
2

#1 Tror hon menar en vanlig vattensköldpadda, typ rödörad

TS Alla arter av vattensköldpaddor jag känner till blir ganska stora, inga 5kronors altså. men små såklart mot för en havssköldpadda:)
Sök på google och kola runt på faktasidor tills du vet lite mer vilken du vill ha så kan vi hjälpa dig bättre. Lycka till:)

Wassago
0

Du har bla mysk sköldpaddorna som bara blir en sex, till åtta cm, samt hel del arter som stannar under 12cm! Å självklart menade tösen vattensköldpadda! :)

Sen innebär det inte på minsta vis att ett utrotningshotat djur inte kan hållas av privatpersoner! Finns en mängd utrotningshotade legala djur i handeln även faktiskt hafssköldpaddor även om det kan vara svåert att uppfylla utrymmeskraven, men brinner man för nåt å har pengar å plats e inget omöjligt! ;) Har flera vänner som har akvarier på upp e mot 5-8 tusen liter å där kan man ju faktiskt ha en havssköldpadda om man nu önskar det!

Wassago
1

Skriver som en kratta åxå så här på nattkröken…havssköldpadda ska det ju va å inte nån hafssköldpadda! LOL

Henrika85
0

#3 Jag vet att ett av CITES kraven är att djuret absolut inte får vara viltfångat; därav CITES-numret, som gör det möjligt att kontrollera att djuret är fångenskapsuppfött.

Finns det någonstans där havssköldpaddor föds upp for kommersiella syften (alltså inte något bevarandeprojekt eller liknande)? Jag skulle ändå tippa på att dom flesta havssköldpaddor som dyker upp i handeln är viltfångade och därför inte lagliga att inneha…

Visste ni att handeln med utrotningshotade är den illegala verksamhet som genererar näst mest pengar efter knarkhandeln?

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Wassago
0

Japp det vet vi! :) Har arbetat m djur i hela mitt liv på djurparker å tropikhus och vet att det i den världen finns en hel del legala djur som cirkulerar. Tror till att jag redan idag skulle kunna boka en fem, sex djur här i europa för privat bruk! :)

Sen tror jag inte de flesta havssköldpadder i handeln är illegala, känner faktiskt inte till några och jag har faktiskt en ganska bra koll både här i europa och i övriga världen, både inom djurparksvärlden å inom den privata sektorn…

Även om djuren inte föds upp för kommersiellt bruk så hamnar dom ganska ofta efter tid i en kommersiell verksamhet! :)