Keramiska socklar?
Någon som vet någon bra sockel jag kan ha en värmelampa i?
Eller jag tänkte ha en lampa till reeves kärrsköldpaddor som de kan ha och värma sig på vid landdelen, vad har ni för lampor? vad kan jag ha?
Har läst att man kan ha en vanlig 40-60w lampa till dem, men kan jag ha en vanlig lampsockel typ köpt från Ikea där i då också? Är ju vatten och UV-lysrör där i också som jag ska ha. Lär bli fuktigt.
Vet ni några bra socklar (Gärna billigaste som finns!) jag kan använda så länka gärna. Samt värmelampor/lampor.
Går det bra att endast ha en värmelampa som ger både UVA och UVB-ljus och sedan ett vanligt lysrör över akvariet?

Om du har en sådan gammal lampa som ger UVB, så är de numera otillåtna, och du bör inte använda kvartslampan på den, medan värmerören är OK. Varken reptiler, fiskar eller växter lär ha någon nytta av UV-strålningen, som avtar mycket fort i vatten. Enda effekten är att alla bakterier dödas inom det bestrålade området, vilket troligen är en oönskad effekt. Jag misstänker att UV-strålningen också kan skada främst ögonen på reptiler som går upp ovanför ytan.
Synligt ljus lär räcka, men till reptiler ska du inte använda lysrör som drivs med drossel eller otillräckligt glättad elektronik, eftersom det modulerade ljuset stör dem. Om du har lysrör måste de alltså drivas via ett tillräckligt glättat HF-drivdon.
Som vanligt måste man vara försiktig när det gäller nätspänning och vatten, och jag rekommenderar att man ansluter via jordfelsbrytare om man väljer att använda materiel som inte är gjord för ändamålet. Man kan ha jordfelsbrytare annars också, det är aldrig fel.
till TS: Det finns keramiska socklar, som håller längre än plastsocklsrna när man använder glödlampor. Om effekten är hög bör man montera dem på värmeavledande material.
Okej, ag har iaf bestämt mig för att det blir ett lysrör speciellt för reptiler med UVB och UVA samt en värmelampa som sätts i en keramisk sockel.