Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: sköldpaddor
Läst 3074 ggr
axilur
5

Vad har jag fått hem?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och sambon blev med vattensköldpadda idag så nu börjar forskningen.
Vad är detta för art?
De sa att det är en hane men hur dubbelkollar man detta?  

Han har ett alldeles för litet akvarium med en landdel som är mindre än hans eget skal. Det ska vi givetvis ändra på.

Jag tar mer än gärna emot info av all dess slag, om ni inte vill skriva här så hänvisa gärna till infosidor om denna art. Har läst om vattensköldpadda i allmänhet, men de är ju förstås olika.

/Anneli

axilur
1

Reeves?

/Anneli

Wassago
1

Tror åxå det e reeves men en bild på skalet skulle underlätta! :)

axilur
1

Okej! Återkommer med det snart!

/Anneli

axilur
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Duger denna eller ska jag ta en uppifrån?

Jag tycker att skalet ser så… Tunnt ut på nåt sätt, som att h*n kanske inte fått så mycket kalcium under uppväxten eller dyl? 

H*n är förövrigt 17 cm lång och har inte direkt jättelånga klor, om jag jämför med rödörade hanars klor jag sett förut. Funderar på om Hugo är en Hugolina.

/Anneli

Wassago
1

E en flicka av arten reeves! Och precis som du misstänker såhar Hugolina nog inte fått rätt mängd av kalk, vitaminer och mineraler… däremot verkor hon en aning överviktig…:)

axilur
1

Okej, spännande. Då döper vi om henne till Donatella!

Följdfrågor då:

Hur ordnar jag lättast kalk, vitaminer och mineraler i bra mängder såhär i efterhand, tips på speciell föda?
Fiskben, räkskal, snigelskal och äggskal läste jag någonstans?
Tänkte i så fall ge hela foderdjur.
Kan man köpa levande guppies och osaltade räkor att tina upp, eller skär det sig med övervikten?

Ägg med skal testade jag att ge henne igår för kalket och det var hon tokig i.

Hur bantar jag henne? Hon har tydligen bara ätit Sera Raffy I i princip hela livet. Hon är 7 år.

/Anneli

axilur
1

Hur ser man förresten att hon är överviktig?

/Anneli

axilur
1

Hallu? Obestämd

/Anneli

Wassago
1

Sorry! Inte varit inne så mycke! :)

Det finns bra kalk och vitaminpreparat att köpa i välsorterade djuraffärer (kolla bara utgångs datumet).

Helkroppsdjur e kanon, såsom småfisk, hela råa räker och sådant du räknade upp!. Du kan även fodra m insekter, finns ju i överflöd nu under sommarhalvåret, daggmask är åxå bra! Du kan även testa å slänga i lite maskrosor, både blad och blommor!

Matning brukar vara lagom varannan dag, men m tanke på att den e lite "fläskig" så kan du gott ge den var tredje dag!

Ang hur du ser övervikten så ser du det runt benen, hur det liksom "bullar ut" som om skalet e lite för trångt!

axilur
1

Tack! Skrattande

Jag har gett henne hela foderdjur nu, vilket hon tycks älska. Ska definitivt kolla kalk- och vitaminpreparat i djuraffärer också! Några bitar sepiaskal för fåglar ska vara bra? 

Hennes skal är ju så fult nu, tunnt och… "inåtbuktande" snarare än rundat och fint. Kommer det kunna växa till sig när hon fått i sig bra föda ett tag, eller är det liksom för sent?

Övervikten hoppas jag "löser sig" så fort vi bara fått tag på ett mycket större akvarium till henne, så att hon kan simma mer. I sommar kommer vi bygga en pool till henne på landet också.

I övrigt tycker jag att hon verkar frisk, men jag tycker att hon solar väldans lite! Varje gång jag går förbi henne är hon i vattnet. Jag har inte sett henne ligga på landdelen alls under dagarna. Jag kan ju ha missat det också förstås. Nu har hon en betydligt större landdel iallafall, hon kanske bara måste komma underfund med att hon faktiskt får plats att ligga på land nu.

/Anneli

Wassago
1

Äter hon bitar av sepiaskalet så e ju det ok! Skalet kommer m tiden att bli bet bättre, men det kommer alltid att synas att hon haft en period m sämre vård. UV-ljus är åxå viktigt! Finns lysrör och lampor, man kan även göra om en liten barnpol å sätta ut på tomten el balkongen om man har plats under de varma dagarna.

Hon e antagligen bara lite rädd nu m er å nya hemmet samt flyttningen, då tar dom sin tillflykt till vattnet! Släpper m tiden! :)

axilur
1

UV-ljus har hon iallafall, riktad mot landdelen. Akvariet och utrustningen är ju inte direkt i toppskick men vi ska specialbeställa en tank till henne i dagarna, och skaffa bättre lysen också.

Skönt att höra! Hon är dock väldigt matglad och simmar alltid "efter en" när man går förbi akvariet, plaskar lite på ytan och frågar efter en räka. Så jätteskygg är hon definitivt inte. Glad

/Anneli

Wassago
2

Låter som att hon funnit ett bra hem nu äntligen då! ;) LOL Å när hon tigger så gäller det att inte falla för det, i alla fall inte allt för ofta! ;)

[MoshiMoshi]
1

Vet inte riktigt varför jag frågar detta här.. men, kan man ge sina sköldpaddor typ.. paprika? Jag provade en gång, och de verkade gilla det båda två. Fast.. det var ju inte så smart att ge dem paprika innan jag visste om det var ok.. HAHA, skäms på mig.. Men iallafall, Reeves tror jag med.