Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettsköldpaddor
Läst 2453 ggr
jonnson
0

Funderingar på sköldpadda

Hej!

Jag funderar på att skaffa en landsköldpadda, de är ju så otroligt söta! Problemet är bara att jag vet inte så mycket om dom, och vill ha tips på några bra sidor där jag lätt kan hitta bra info. Gärna också om någon här kan ge mig lite tips och råd, vad jag ska tänka på osv. Om det finns någon speciell ras/art som lämpar sig bättre som "första sköldpadda" än någon annan. Vad för sorts bur ska man ha? Kan man ha den lös ute om man är med och bevakar den hela tiden, eller måste man bygga en hage? Bor i hyreslägenhet och är inte helt säker på om hyresvärden skulle gilla om jag satte upp en stor hage på gräsmattan.. Måste sköldpaddan vara i bur hela tiden inomhus, eller kan man ha den lös (om den har möjlighet att gå in i sin bur när den vill) när man är hemma, under förutsättning att det inte finns några sladdar att tugga på eller så?

Ja, det är många frågor nu. Vill lära mig ALLT som finns att lära sig, så fort det bara går :)

nakenkatt
0

finns mycket bra att läsa på sköldpaddsforum.Googla på det. Sköldpaddor är ej så enkla att ha som folk gärna tror.det är en hel del man bör tänka på när det gäller foder och utrymme mm.men jag tror du hittar allt du behöver veta om detta på forumet,jättebra för nybörjare.Lycka till.

jonnson
0

Tack så jättemycket för tipset! Ska in och lusläsa allt jag kommer över med en gång. Nej, det brukar ju vara så att djuren oftast inte är så enkla som man vill tro. Sen är det ju oftast så att ju mer man kan, desto mer krävande blir djuren oftast..

fluffis
0

http://www.landskoldpaddor.com/ kan du ju titta på.

[MoshiMoshi]
0

Bur?… jag tror nog att terrarium är lämpigast, men det kanske var det du menade?

Rumblebee
0

#4 När det gäller landsköldpaddor så ska dom bo i lådor och inte terrarier för att ge dom ett bättre klimat Är inte speciellt insatt i olika arter, så vet inte om det finns de som man ska ha i terrarium.

ryssar
0

De bör bo i en bur,som de inte ser ut i. De bör ha bra lyse och värmelampa med uv. Exakt vad som är bäst ärlite olika beroende på art.

Hemma hos oss bor det ryska stäppsköldpaddor och leopardsköldpaddor. Jag rekomenderar inte att man ska ha dem lösa på golvet då det inte är bra för deras ben,golvet är för hårt, det kan vara dragit, nån kan trampa på den, den kan halka och skada benen osv.

Vart i landet bor du? Om du är intresserad av ryska stäppsköldpspaddsungar så får du höra av dig. Vi har dock en del krav när det gäller lysen,uv,bur osv.

På nätet finns hur mycket information som helst om sköldpaddor. www.skoldpaddsforum.se är ett jättebra ställe att få information ifrån.