AKUT! Arg majsorm?!
Jag och min syster är husvakt + djurvakt åt en som vi känner, vi är väldigt rädda för majsormarna nu efter att en visat tecken på "ilska", den låg hela tiden bredvid eller på boet, och den andra ligger hela tiden i boet, kommer inte ens ut, och den aggressiva går inte in boet något alls. Den som ligger i boet har ömsat, så jag och min syster gissar på att det är äggläggning som gäller snart, men vi vill ändå fråga er för att vara säkra på saken, vi har ju ingen någon erfarenhet om ormar.
Igår gav vi de mat och den "arga" ormen ville inte låta oss lyfta upp den alls och reagerade starkt på när vi tog tag i honom/henne… Den andra ormen verkar lite tjock runt om magen… Efter att de fått mat så ringlade den första ormen runt boet och verkade "kolla" läget, sedan därefter ringlade den in i boet och där har den legat sen igår med den andra ormen.
Det konstiga är att vi har sett ägaren lyfta upp ormarna och vi har ALDRIG sett de reagera såhär?
Vad kan det bero på?
För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
Ormarna känner igen sin husse/matte på lukten. Ni luktar ju främmande. Äggläggning har jag själv aldrig varit med om, så jag överlåter det till de mer kunniga att hjälpa er med det. Vill ägaren att äggen kläcks så att ni ska ta hand om dem?
Kan vara att de är stressade, Och ju nervösare ni är desto mer känner ormarna av det & kan bete sig så.