skaffa orm
Jag är intreserad av att skaffa orm och jag har funderat på en majsorm men jag har ett par frågor:
1.hur ofta ska de ha mat och vad äter de?
2. hur stor blir en majsorm?
3.hurt stort terarium behöver den?
4.hur mycket kostar den ca. i inköp och hur mycket i månaden?
Jag tar gärna emot annan fakta också!
1. Det beror på storlek på ormen. En unge äter oftare än en vuxen. Men en vuxen äter fullvuxna möss. Och de äter var 10-14 dag ungefär.
2. De brukar bli max 180cm, men det är sällan det blir såpass, utan oftast blir de 120-150cm ungefär.
3. Terrariestorlek beror också på hur stor ormen är. Bäst är att kolla L80.
Men en orm som ör 126-150cm ska ha en bottenyta på minst 0.63 kvadratmeter, och minst 45cm högt.
4. Det beror på morpher & så. Men det finns allt från bortskänkes och uppåt. Sen månadskostnad beror på hur mycket maten kostar där du bor, hur ofta du matar osv. Sen kostar bottenmaterialet & så. Men jag tycker majsormar är rätt billiga i drift :)
1 När majsormen är liten matar man vanligen med mellan 3 och 5 dagars mellanrum. Majsormar är råttsnokar och man matar vanligen med döda möss. Små majsormar äter små möss (pinkies), men efterhand som ormen växer ökar man på storleken tills den är stor nog att ta vuxna möss. Det brukar vara när majsormen är 80-100 cm lång och cirka 2 år gammal, då matar man med 1 till 2 veckors mellanrum.
2 Den blir mellan 130 och 180 cm.
3 Terrariet anpassar man i storlek till hur gammal/stor ormen är. Liten orm = litet terrarium, en vuxen majsorm behöver ha utrymme att röra sig, bottenytan kan vara exempelvis 130 x 50 cm eller så.
4 Majsormar kostar från 200-300 och uppåt beroende på vilken färg- och teckningsvariant (morf) man väljer. Maten kostar mellan 20 och 50 kr i månaden beroende på vart man köper, dvs vad maten kostar där.
Ojdå, jag ser att det hann komma in ett svar medan jag skrev 
pappa hade strumpebandssnok när han var liten, vilken tror ni är bäst som första orm den eller majsormen?
Hm, jag hade nog valt majsorm. Jag har haft både och & har strumpebandssnokar just nu. Enda fördelen med strumpebandssnokar är att de hellre 'skiter' på en än biter som försvar, medans en majsorm biter, men det brukar inte hända, och händer det så gör det inte ont så :) Men jag tycker att strumpebandssnokarna kräver mer än majsormar
ungefär hur mycket kostar ett terarium med inredningen som passar en majsorm under hela uppväxten?
Oj. Går ju att hitta begagnat så har man tur kan man hitta det för kanske 1500kr. Min senaste majsorm hade hittade jag på blocket och den skänktes bort med terrarie & allt, så det är svårt att säga vad det kostar. För sen behöver inte all inredning kosta, för man kan ta tjocka grenat utomhus & rengöra sen sätta in. Korkbark brukar va jättebilligt & funkar bra som gömställe osv. :)
#6 Det är inte alldeles enkelt att hitta ett sånt terrarium. "Hela uppväxten" omfattar ju från 25 cm till över metern och de två ytterligheterna i storlek går inte bra att kombinera i ett och samma terrarium.
En liten majsorm skulle jag välja att ha i en petbox åtminstone tills den är 6 månader. Därefter ett mellanterrarium innan den efter ett par år byter till ett stort terrarium.
#5 Mina majsormar har ALDRIG bitit. Visst, självklart finns det majsormar som bits, men alla gör det inte. (Jag vet att du inte skrev just att alla majsormar bits, men ville poängtera för TS som är nybörjare att bara för att man skaffar en majsorm så betyder det inte att man kommer att bli biten.)
Som #8 skrev så är det inte lämpligt att ha en liten orm i ett stort terrarie. Min största orm fick inte flytta till stort terrarie förrän för några månader sedan, hon är kläckt juni/juli 2010. Just nu bor 2 små ormar i hennes gamla lilla terrarie till de blivit stora nog att flytta in hos henne.
Hur har det gått Hamster 4 ever? Har du kommit längre i dina funderingar/inköp? 
Majsormars försvar är i första hand att fly. Går inte det så kan de bitas men majsormar är så snälla ormar så de bits väldigt sällan eller aldrig. Sen finns det förstås individer som inte följer den normen utan biter mer. Det är bland annat pga att de är snälla som man rekommenderar dem som nybörjarormar.
Den stora skillnaden mellan majsormar och strumpebandssnokar är att de har olika kostbehov. En majsorm äter möss och en strumpebandssnok äter fisk (och lite annat). Läs mer om strumpebandssnoken på http://thamnophis.se/ och om majsormen på http://majsorm.nu/. Båda ställen har riktigt bra skötselrådssidor!
# Haha, mjo jag vet. Har haft mååånga majsormar, men endast en som bitit & det va en unge så det va inte så konstigt. Gick inte ens hål i huden, haha. Men jag syftade mer på när de försvarar sig, så är majsormen en orm som biter, medans strumpebandssnokar skiter & sånt på en :p
Haha smart strumpebandssnok, jag hade släppt då iaf. Ormbajs luktar illa! Och det är så otrevligt när man får på det på sig, när ormen krypit in under tröjan och man känner hur det rinner nedför magen. USCH!
Majsorm tycker jag är en bra nybörjarorm. Och de är lättskötta =) Men att tänka på är att reptiler inte är sociala djur, de är absolut inte keldjur, men det visste du säkert redan. Och det finns inget som visar på att de har något utbyte av en "kompis", alltså annan reptil. Det är vi människor som tycker det ser mysigt ut vi ser dem ligga ihop och utbyter värme. Det enda jag kan tänka mig är att det är roligare att titta på en annan orm som rör sig än på växterna i terrariet. Men en del ormar blir stressade av att vara flera ihop. Mina två små ormar har inte visat tecken på det dock.
Haha, de är sjukt smarta. luktar sjukt illa. Råkade ut för det en gång & jag va nära på att spy haha
Bara en gång? Vilken tur du har! :p
mamma är ormrädd så jag får tjata lite mera