Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: allmänt
Läst 3969 ggr
[MoshiMoshi]
1

Hur gör jag paddorna tama?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Jag behöver lite hjälp ang mina vattensköldpaddor.

Dom är ganska rädda av sig, den ena mer än den andra, och jag behöver lite hjälp med hur jag ska göra dem mer "tama". Squid (som min gulbukade vattensköldpadda heter) fräser oftast när man plockar upp honom, och ibland försöker han till och med bitas i fingrarna. Ocean (tresköldad vattensköldpadda) gör däremot ingenting sådant, men om man går förbi akvariet (ca en halvmeter från det) och han är uppe och andas/ligger och solar på landdelen så blir han nästan vettskrämd och simmar ner väldigt fort mot botten. Hur ska man göra för att få dem mindre rädda/aggresiva/"blyga"? Sjukt tacksam för svar. :)

nakenkatt
4

min padda gör likadant,fräser med öppen mun när man tar upp henne.jag tror helt enkelt hon är rädd när man tar i henne.jag kommer ej att försöka få henne att bli tam genom att ha henne utanför sitt akvarium.Det är hennes trygghet och jag tror de trivs bättre där den är.Hon är en hittepadda från sjön för ca ett år sedan.Däremot pratar jag mycket med henne när hon solar på sin landdel,hon kommer direkt när det vankas mat.

[MoshiMoshi]
3

Okej, då vet jag. Tack så mycket :) Jo, mina små paddor kommer också simmande fort när dom misstänker att det är matdags. Skrattande

[MoshiMoshi]
1

menade trekölad vattensköldis

Saga85
3

"Gulbukad" kan ju vara lite vad som helst, men jag är skeptisk till om det är den gulbukade man brukar mena (Trachemys scripta scripta) eller en Psydemys floridiana, (Peninsula Cooter). Fast det spelar ingen större roll (bildgoogla respektives latinska namn så får du se mer bilder) då bägge dessa är till större delen herbivorer, dvs lever mestadels på vegetabilisk kost, medans den "trekölade" (Reeves kärrsköldpadda, Cinemys reevesii?) äter mer animaliskt.

Ja, låt bli att ta upp dem i onödan så ska du allt se att de mår bättre och bli mer "tama" (dvs inte lika rädda när du närmar dig). Hur länge har du haft dem? Min första sköldpadda var likadan i början och kan fortfarande flyga ner i karet om hon blir överraskad.

ivanhoe81
2

ja det är en fråga jag med ställer mig

har 4st trekölade sköldpaddor (reeves kärrsköldpadda) då jag bara hade 2st så konde de ligga på landdelen utan att bry sig om mig när jag kom förbi och pratade med dem, men nu när jag skaffade 2st till och byggde en annan landdel så hoppar de ner i vattnet med en gång som de ser någonting som rör sig i dörröppningen, vet inte om det har med den nya landdelen eller de 2 nya paddorna som gjort att alla är lite skraja just nu

eller en av de nya bryr sig inte så mycket just nu då man kommer och pratar med dem då de är på landdelen

LillyPop
2

Alltså går det ens å göra dom tama? ;O Mina sköldisar gömmer sig bara mest om jag kommer… men ja jag har bara haft dom i ett par månader så dom kanske inte ha hunnit typ ''lära känna'' mig :P

Men jag har inte blivit fräst eller biten på iallafall! :D så nån kärlek till mig kanske det finns <3

//Lillypop

ivanhoe81
2

nere i vattnet så förföljer de mig och kommer gärna fram till handen då de äter räkor direkt ur handen på mig så på det sättet är de tama, men ligger de på landdelen så slänger de sig i vattnet och in under landdelen och gömmer sig ett tag så de är lite småskraja

[MoshiMoshi]
2

#7:

Haha, när dom är i vattnet så följer dom mitt finger då jag rör på det.

Troligen för att dem anar att jag har något gott i bakfickan..

Jag matar dem oxå direkt ur handen och det går bra, men den gulbukade är så glupsk att han nästan biter i fingret när han tar räkan.

[MoshiMoshi]
2

#4:

Jag har haft dem i snart ett år.

Ungefär 10 månader.

Dom har väl inte "lärt känna mig" så mycket antar jag.

ivanhoe81
2

#8 mina paddor biter tag i mitt finger ganska ofta pga att de luktar som räkorna som jag matar dem med

[MoshiMoshi]
2

#10 Haha, ja dom luktar väl räka då.