Sugen på rödögd trädgroda
Hej!
Jag är sugen på att skaffa flera rödögda trädgrodor (Agalychnis Callidryas) men jag hittar inte nå fakta om dem. :/
Har ni tips på någon bra sida? Det enda jag vet är att dem ska ha ett regnskogsterrarie men jag vet inte vad dem äter, hur många man bör ha, hur stort terrariet bör vara osv.
Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!
*puff*
Någon som vet hur stort dem ska ha?
*puff*
Ingen?
De är en mycket vacker groda! Ska oxå skaffa. De är en lite halvsvår groda.
Dom blir mellan 5-7cm stora, honorna blir lite större. Dom lever i centralamerika. Dom är trädlevande och kräver ett högt terrarium som kåller fuckten bra! ca 60x50x80. Så torv och mossa i botten som ska hållas fucktig, mycke växter så dom kan gömma sig, och grenar så de kan klättra. Vatten del bör oxå finnas. Dom vill ha som de flässa tropiska grodor 24-28 grader på dagen och 16-20 grader på kvällen. under torrtiden något varmare. Lufftfucktigheten ska ligga på 80-90% och under torrtiden 50-70%. Dom äter inseckter.
Grodorna är lite svåra att få tag på och kosstar ca 800st =)
Juste! något jag rekomenderar till alla tropiska grodor at ett regnsystem, då kan du ställa in vilken luftfucktighet du vill ha i terrariet och den reglerar och fucktar själv. För de är svårt att hålla en gämt fucktigthet annars =)
Och att du matar dem lika mycke så inte den ena växer ifrån den andra då risk för kanibalism finns. Mata med pinsett när du ger mjölmask och syrsor i början, sen när de känner sig mer hemma så kan du släppa in syrsorna så de får fånga själva. Men mjölmask ger jag alltid med pinsett, för jag vill ha koll på hur mycke de får i sig, dom får inte i sig bottensubstrat och maskarna rymmer inte =)

Vackra grodor. Går fint att ha i regnskogsterrarier med regnsystem, annars kan de vara knepiga. Gråsuggor som foder är poppis också. Det går att odla gråsuggor i kulturer med lite bark och lövkompost. Lättskött foder.
Har du haft grodor förut? Jag har upplevt A.callidryas som ganska trixiga och känsliga. Jag hade ett gäng i regnskogsterrarium en gång. Vackra grodor men tyvärr så var det något som inte passade våra. Vad har jag ingen aning om, men de dog plötsligt alla, bara på någon vecka. Möjligen någon bakterie gissar jag. Dyra är de också, men visst. Väl värt ett försök men var noga med att de växter du planterar i terrariet inte kommer från någon okänd odlare. Kemikalier och besprutningsmedel som ofta används kan döda grodorna snabbt som ögat. Jag använde bara osmosvatten i terrariet för övrigt.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
#3 och #4 Oj, dem var dyrare än vad jag trodde :P Hur många måste man ha? :)
#5 Nej, jag har inte haft någon förut faktiskt. Den här kanske inte är så bra att ha som första groda då…
Är lövgrodor enklare? :)
Är sååååå extremt sugen på denna: http://www.zoonen.com/annonzparken/annonz.asp?oid=3210756
Men jag får nog ändå inte köpa nåt nu, har precis köpt både ödlor och krabba :P
#7 nja då skulle jag isf rekomendera korallfinger Litoria caerulea, dom är enkla och matglada! =)
Jaha, ska kolla vidare. Tack! ^^

Jag håller med theraphosa. Inga lämpliga förstagrodor, at the end of the day. Det finns flera andra grodor som är både vackra, lättare att hålla liv i och billigare att införskaffa. men det finns få grodor som slår rödisarnas elegans.
L.caerulea är fluffiga och charmiga grodor. Hyffsat lättskötta och inte lika dyra som rödögon.
Med Vänliga hälsningar
#10 L. Caerulea var fina, är dem lätta att få tag på? :)
Jag håller med dig rödögon är så himla vackra. Hur är det med mjölkgrodor? Ni får ursäkta att jag frågar så mycket med det är svårt att hitta bra fakta och då frågar jag hellre kunniga. :)

Jag vet, det är tyvärr jättesvårt att hitta bra information om grodor och deras behov. Om du kan tyska så kan jag skicka din några sidor som är bra…om jag hittar länkarna igen. L.caerulea bör inte vara omöjliga att få tag på. har sett det på mässor ibland. Grodintresset i sverige går upp och ner. Jag vet inte vilka arter som går att hitta här och inte. Lite olika pilgift samt korallfingergrodor är väl det jag sett till senaste åren. >Något du dock bör ha i tanken när du letar groda är att vissa arter är ganska högljudda av sig. Korallfingerkrodor kan låta en hel del. Värt att tänka på om man lätt vaknar på natten eller om man bor i lägenhet.
Men jag skulle rekommendera att du kollar efter annonser på repti.net och zoonen.com. Där kan du kanske hitta något. Annars så är det reptilmässor du får leta på.
Med Vänliga hälsningar
#12 Det är väl hanarna som låter mest, låter honor? Låter mjölkgrodor och hur högt? :P Jag är medlem på både zoonen och repti, ska kolla där :D
Ett tipps oxå om du inte hittar någon som säljer så kan du gå till en bra zoo butik och kollar om de kan beställa in till dig, men hälst inte från imazo. Nu vet inte jag vart du bor men omkring i skåne finns de mycke grodor. Och nästa mässa i stockholm kommer va i augusti =)
Haha L. caerulea låter så sött tycker jag. Mina håller på och spelar förfullt, mest i skymmning =) Vet inte kön på mina än men jag tror att bara ena spelar, så de borde isf vara hanen, men är inte helt säker.
Mjölkgrodan är ju för fin! Den är trädlevande och kommer från amazonas så runt 25-28 grader 75-90% luftfucktighet. Men de är ganska ovanliga, är säkert lite dyrare oxå och svåra att få tag på.
Men börja med L.caerulea är mitt tipps! så får du lite känn på hur de är med amfibier och sedan när du "nördat" in dig lite så kan du skaffa de lite mer krävande arterna.
#5 Trollhassel, jag har hört flera kompisar som hafft problem med callidryas, att de plöttsligt dör. Tror som du säger att de kan va antingen virus/sjukdom eller gifter som kommer med växter eller botten substratet. En kompis trodde han hade för varm lampa så de brändes ihäl men jag vet inte. Skummt de där, man måste nog ha perfeckt till dem för att de ska trivas.

#14 Ja, de är verkligen kinkiga och knepiga. Synd att en av världens vackraste grodor ska vara på det viset! Det är svårt med vissa amfibier alltså. De är luriga. Jag har lyckats bra med vissa arter och sämre med andra. Det jag kan säga är att jag misslyckats med ALLA amfibier som kommit via grossister. Så imazo ska man passa sig för, som du säger. Dock vet jag inte så många djuraffärer som får sina djur från seriösa handlare. Det tillhör ovanligheten. Det är ju betydligt lättare neråt skåne/danmark för att inte tala om tyskland. Tyskarna är duktiga på både reptiler, amfibier och leddjur.
Med Vänliga hälsningar
#15 Mm imazo är inga höjdare direckt… Jag vet att akvarielagret bla. kan få tag på privata uppfödare ibland och de är nog sånt man får ha koll erfter. Men skåne och tyskland är ju klart bäst! Jag bodde ju i skåne ett tag och de fanns många privata med massa roliga grodor, och de är ju närmare till danmark så man kan få tag på mycke där ifrån. Och mässorna där nere!! ojoj, va på malmö mässan och de fanns så mycke roligt! Och tyskland som du säger, där finns de myyycke. De känns som att dom ligger lite längre fram i herptil intresse och kunskap. Där finns de mycke roliga varaner oxå. Så en tyskland mässa skulle jag vela gå på nån gång!

#16 Ja, jag längtar till Tysklandsmässorna. Synd att man ska skaffa sig småbarn och grejer. Dröjer nog innan jag släpar med mig barnen till Tyskland….men en vacker dag så ska de få uppleva det. Jag har gillat expo syd i Kristianstad, men senaste åren jag varit där så har det varit torftigt tycker jag. Överlag så tycker jag mig uppleva att intresset för lite uddare insekter, spindlar och groddjur har sjunkit i Sverige. Trist. Det går många bord med leopardgeckos, majsormar och kungspyton på ett intressant bord med kryp och groddjur.
Med Vänliga hälsningar
#16 Jaha så pass, men när dom är några år och oxå är intresserade av reptiler och amfibier så kommer dom säkert vela förja med, kanske tillockmed tjata ;) haha.
Ja jag har oxå hört samma om kristinestad. Och även mässorna i stockholm tycker jag har blivit exakt som du säger, bara massa geckos, majsorm och pyton morpher… Jag tror oxå intresset sjukit lite, vilket är synnd för i ex danmark och tysskland så finns de föreningr som endast håller på med spindrar och föreningar som ändast håller på med amfibier. As ballt om de skulle slå här i sverge oxå =)
Jag var ju på Stockholmsmässan den 28/1 i år, och det var min första mässa. Jätteskoj, men jag håller med om att det var mycket leopardgeckos och majsormar ;)
Jag ska till Sala den 28/4, får se om det finns något skoj där :D
finns en bra artikel i SNOKEN nr 4 2003 volym 33 om dom.
hör med Värnamo zoo eller Ormar och sånt om någon av dom kommer till Sala.
dom har lite andra kontakter än Imazo.
// Westman
Okej, jag skulle köpa krabban av Värnamo men det blev Ormar och sånt :)
#20 jaha den ska jag oxå försöka få tag på!
Finns ett faktablad om rödögda här:
http://terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=amphibians&specie=a_callidryas
www.terrariedjur.se