Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettsköldpaddor
Läst 3152 ggr
CissiE
1

Vilken art är det?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Vi har två vattensköldpaddor som vi har haft i vår ägo ca tio år. Vi vet tyvärr inte vilken eller vilka arter de är så jag skulle vilja ha lite hjälp med det. Den ena paddan är ganska stor (skalet är ca 15 cm). Den har ingen svans då den andra paddan bet av den för ca 6 år sedan. Paddan nr 2 är ganska liten (skalet är ca 12 cm).
Vad jag skulle vilja veta är om de är samma art och i så fall om de är hona eller hane eller om de tillhör två olika arter p.g.a. sina olika utseenden.

Tack så mycket.
/Cecilia

Oilers
0

Hehehe…..den såg ut som en handgranat när jag tittade lite snabbt.

Tyvärr så har jag ingen aning om arten. :-(

slowfox64
0

ser ut som någon sorts kärrsköldpadda, finns en del olika där.

SwedenZoo
0

Jag är ganska säker på att padda nummer 1 är en Reeves Kärrsköldpadda (Chinemys reevesii). Sök bilder på google och jämför med din. Om det är Reeves som jag tror lever den i träsk och risfält i Kina , Japan , Taiwan och Korea.

Nummer 2 vet jag tyvärr inte.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

[MoshiMoshi]
2

Sköldpadda nummer 1 tycker jag ser ut som en tresköldad vattensköldpadda. Jag är inte säker, det kanske finns fler arter som liknar den mycket. Men jag skulle gissa på det då jag själv har två sköldpaddor, och ena liknar då din sköldpadda nummer 1 sjukt mycket. Men som sagt, jag är inte säker, jag vet inte mycket om sköldpaddearter förutom gulbukad och tresköldad. Hoppas det hjälpte! :)

ivanhoe81
0

båda är reeves kärrsköldpaddor (trekölad sköldpadda)

om det är så som jag tror så är
sköldpadda nr 1 en hona
sköldpadda nr 2 en hane

jag har 2 av varje och de 2 som ser ut som nr 2 är båda hanar men jag kan ha fel på könen då jag kollar på bukskölden så liknar de varandra

det kan vara kärrsköldpaddor från olika ställen med men jag är 110% säker på att det är kärrsköldpaddor