Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 1575 ggr
LitenPyssling
0

Vad tänka på?

Jag har länge velat haft orm och är fortfarande otroligt intresserad även om det mest troligen inte kommer bli av, i alla fall inte inom den närmaste tiden.

Men det sitter aldrig fel med lite information!

Och det jag undrar är då:

• Vilken art är minst? (hur stor blir den?)
  • Vad rekommenderas för terrarium för de?
  • Vad äter den i huvudsak?
  • Hur ska fuktigheten vara i terrariet?
  • Hur gammal bli den?
  • Hur är den mentala biten?

Ja, de var väl de huvudsakliga frågorna jag hade men det kommer säkerligen upp fler.
Jag skötte om djuraffärens ormar när jag praktiserade där och även om jag känner mig lite avståndstagande för de så är det en mycket intressant reptil som jag, som sagt, alltid varit intresserad av.
Men jag tycker inte de kommer med så bra information, som vanligt.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

fluffis
0

Hej!

Kul att du är intresserad av ormar! Glad

Den minsta arten vill du inte ha, den är som en mask! Glad

Det finns olika sorters terrarium, trä, glas osv. Det viktigaste är storleken och ventilationen, och hur du inreder det förstås.

Här är en tabell över måtten som krävs. Man går efter längden på ormen helt enkelt och de delas in i trädlevande respektive marklevande ormar.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/ormarochodlor.4.62af51191240430af4d80002653.html

Många ormar äter möss och sen finns det de som istället äter fisk, groddjur och lite annat men det beror på vilken ormart det är.

Luftfuktigheten beror också på vilken ormart det är liksom åldern. Som exempel kan vi ta majsorm som blir runt 20 år.

Här kan du läsa om majsormen som är en av de absolut vanligaste terrarieormarna. Man brukar säga att majsormen är lättskött eftersom den inte blir jättestor och inte har särskilt komplicerade krav på terrariet.

http://majsorm.nu/skotsel.html

LitenPyssling
0

#1 Ja, de är fascinerande varelser om jag får säga det själv. Även om jag kan finna de lite smått läskiga ibland men jag är inte van heller, men absolut något jag är intresserad av!
Älskar att titta på de när jag svänger förbi djuraffären även om jag samtidigt blir ledsen då jag anser att djuraffärer inte bör få ha djur alls utan bara tillbehör - men det är en annan sak. ^^,

Haha, nja. En som är lika stor som en mask vet jag inte m jag vill ha, men gulligt lät det!

Majsorm är lite vad jag är inne på, har fått intrycket av att de är de vanligaste och inte blir så stora.

Tack så jätte mycket för ditt svar! =D

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg