varierad kost till sköldpadda?
Jag undrar lite över vad jag ska ge mina vattensköldpaddor, vill gärna ge varierad kost, såklart. Kommentera gärna förslag och så, än sålänge ger jag dom pellets, räkor, fri tillgång till sallad och daggmask. Räcker det eller ska man variera mer? Tacksam för svar!
Problemet är att du har två olika arter. Om jag minns rätt har du en Trachemys (sk rödörad/gulbukad) och en Reeves, där sistnämnda ska ha mer animalisk kost än förstnämnda.
Trachemys ska ha ungefär 80% vegetabilisk kost, hur mycket Reeves ska ha vet jag inte.
Vad för sallad ger du? Nu under sommaren är det bara att ut och plocka ogräs - t.ex. maskros, kirskål och klöver. Ut i skogen eller trädgården och plocka på dig, finns en massa gott och gratis, som du även kan frysa in och ha under vintern. Vattenväxter är även bra att ha fri tillgång till. Ha ett litet odlingskar med t.ex. vattenpest och andmat - de "växer som ogräs" 
Den animaliska delen går räkor (blötlagda ett tag innan för att få av saltet) och daggmask bra, men även mygglarver (ej röda), vattensnäckor, fisk, gammarus (små torkade kräftdjur).
Köper du vattenväxter från en djuraffär lär du få med lite skräpsnäckor = extra protein till paddorna 
Även sepiaskal är bra att ge som kalktillskott.
_No way! Yes way!
Ojoj, har inte sett att någon svarat. Men ja, jag ger dom sepiaskal, eller, det flyter runt i akvariet. Synd nog så har min reeves gått bort, och det gjorde mig ledsen. Nu är alltså min Trachemys ensam. Om du någon gång ser detta, även om det var väldigt länge sen du skrev svaret, tror du det funkar att köpa en kompis till min Trachemys (inte samma art, hane) utan att dom t.ex blir aggresiva mot varandra? Skulle gärna köpa en till, eftersom det känns väldigt tomt nu.. Åh, stackars Ocean, det där förtjänade du absolut inte!