Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettsköldpaddor
Läst 3054 ggr
viciouscircle
0

Upphittad skölpadda

Fick precis ett samtal från min kusin.. Dom hade tydligen hittat en vattensköldpadda i ån som rinner förbi där min farmor och farfar bor..

Just nu försöker dom få tag i den.. så vi vet inte ännu exakt vad för art det är.. Antagligen är det någon som inte velat ha den kvar och dumpat den..

Dom har ringt till polisen och hört vad dom ska göra.. Men polisen hänvisade dom till Arken Zoo (?!).

Sa att jag ska fundera på saken och att jag kanske kan ta mig ann den tills vi hittar ett permanent hem eller ägaren (tvivlar på att den har rymt dock.. som sagt, säkert dumpad)? Eller så lämnar vi den hos arken?
Den var ca 20 cm över skalet.. så ganska stor med andra ord. Om jag beslutar mig för att ta den.. hur stort akvarium bör den ha? Jag har ingen erfarenhet alls av vattensköldpaddor (Hade en landsköldpadda ett tag när jag var 10 år bara..) så alla tips är välkomna!

Akvarium, landdel, ordentlig pump och sollampa antar jag behövs i alla fall.

nakenkatt
0

ja du är inne på helt rätt linje.Ett ganska stort akvarium då paddan var stor.och som du sa en uv lampa över landdelen,ett reningsverk och en doppvärmare har jag också till min.bra foder finns att köpa i djurbutikerna.det kan ta ett tag innan en hittepadda börjar äta,det tog nästan två veckor om inte mer innan min åt.men det viktigaste när man har hittat en sköldpadda är inte maten utan värmen sa killen på zoo arken i örebro.jag kan tipsa dig om honom om du undrar ngt han är expert på vattensköldpaddor,han heter Emanuel.mycket trevlig och hjälpsam.lycka till.

viciouscircle
0

Tack så mkt för tipsen! Sköldpaddan är nu fångad.. Jag har inte själv varit och kikat på den eftersom jag för tillfället befinner mig 60 mil bort.. Men den ska tydligen vara VÄLDIGT stor. Inväntar mms på den så postar här sen så kanske någon kan hjälpa mig att bestämma art =)

Har beslutat mig för att inte behålla den själv i alla fall.. 1a på 32 kvadrat med 2 katter och ett mindre akvarium är trångt nog ;) Ett så pass stort akvarium som paddan kräver finns det inte plats för :( DOck har kusinen fått tag på någon som skulle kunna tänka sig att ta den. :)

SKa vidarebefodra informationen till min kusin :)

viciouscircle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på sköldpaddan!

Heidi
0

# 3 Den ser stor ut Glad Liknar vår honsköldpadda.

Vår hane är en hittesköldpadda. Hittades övergiven i en guldfiskskål i tunnelbanan.. Min pojkvän som jobbade med akvarium då blev kontaktad av någon bekant som hittat honom och beslöt sig för att behålla honom.

Hoppas allt löser sig på bästa sätt för sköldisen, håller tummarna Glad

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

viciouscircle
1

Hej igen allihopa!

Tänkte bara informera om att tjejen som i början kunde ta den ångrade sig när hon såg hur stor den var.
Det ordnades dock så att den istället får mellanlanda på Ultuna (Sveriges Lantbruksuniversitet) för en hälsokontroll.. sedan en tid i karantän för att slutligen få flytta in på Furuviks Djurpark! :D

Kunde inte ha blivit bättre!

Joonte
0

skönt att sköldpaddan fick det bra då!=)

nakenkatt
0

Jättebra jobbat av er.Roligt med folk som värnar om de stackars djur som slumpas i vår natur.