liten sköldpadda??
Vilken är den minsta skölpaddan man kan ha som husdjur? Är utte efter en liten en:-) sen vill jag ha råd om arten
puff:)
Ingen aning faktiskt, äger bara en Trachemys vattensköldpadda (eller gulbukad/rödörad som vissa säger, ska skaffa en till) och har ägt en reeves kärrsköldpadda. (eller "treknölad", ska även skaffa en "ny" sån, eller hur man ska säga.)
Lycka till med letandet!
Tror vattensköldpaddan skulle passa mig:-) hur srort akvarium ska de ha? Och kan dom vara ensama uttan en vän?
Ja, jag är inte särskilt erfaren, men visst kan jag en del.
Alltså, du kanske missförstod mig, men Reeves kärrsköldpadda är en vattensköldpadda, alltså lever den i vatten. Trachemys vattensköldpadda kan bli ganska stor, ungefär 20-25-30 cm (man mäter skalet), om jag minns rätt.
En Reeves kärrsköldpadda (treknölad vattensköldpadda som vissa säger då), blir i regel mindre än en Trachemys (gulbukad/rödörad) men visst kan det förekomma att den också blir ganska stor.
Jag hörde att någon hade två vattensköldpaddor (Trachemys & Reeves) som var lika gamla.
Konstigt nog var de på ett ungefär lika stora, då Trachemys brukar bli större.
Reeves kärrsköldpadda brukar bli runt 12-18 cm lång över skalet.
Det berodde förmodligen på att den ena paddan (reeves) åt mer, fick mer vitaminer eller liknande, så den växte snabbare och mer. Annars brukar alltså inte sådana paddor bli lika stora.
Ett annat förslag är någon typ av mysksköldpadda, som brukar bli max 14 cm som vuxna.
Du kanske kan googla efter fler arter, då jag inte känner till så många fler.
Lycka till, som sagt.
Just det, akvarium var det ja.
Enligt svensk lag ska en vattensköldpadda på max 20 cm sköldlängd ha ett akvarium med ytan 60 dm2, och för en sköldpadda på upp till 30 cm en akvarieyta på 100 dm2 – dvs 1 x 1 m.
Annars går det ju också att googla, fast där står ju inte alltid sanningen.
Till mina 3 vattensköldpaddor (2 Trachemys & 1 Reeves) har jag ett akvarium med måtten 60x60x200 (60 cm högt och brett, 200 cm långt) och det akvariet rymmer 720 liter, vilket passar bra till dom.
Min ena Trachemys är 14 cm, den andra Trachemys är mellan 14-16 cm och min Reeves är något mindre, kanske mellan 12-14 ungefär.
Nu är jag trött och vet inte riktigt hur eller vad jag skriver, men så ligger det till när det gäller akvarium iallafall.
Hoppas det hjälpte!
Oj. Nu märkte jag att jag missat en del här.
Jag var som sagt trött.. haha.
Men ja, hanar rekomenderas att hållas ensamma, men visst kan det funka att ha dom 2 eller 3 till exempel, det vill säga om dom inte har någon hona att bråka om.
Men om du vill försöka ha fler hanar får du räkna med att det inte kommer gå 100% smärtfritt i början, så du får isåfall ha lite koll på dom, helst dela upp dom på nåt sätt när du åker bort och du inte har koll på dom, tillexempel nåt slags stålnät som du sätter ner i mitten av akvariet, så de kan bekanta sig ändå, fast inte komma åt varandra.
Om du vill ha en hona så kan du bara ha en om du vill, för egentligen är ju sköldpaddor solitära djur. Men det funkar också att ha dom i små grupper om du vill, men helst fler än 2 paddor isåfall.
Man brukar ju säga;
Hon&Han-grupp: Tre eller fler honor och en hane.
Hongrupp: Kan funka med två men helst fler.
Hangrupp: Ofta problematiskt, rekomenderas att hålla ensamma. (Men det kan ju som sagt funka ändå, det går säkert bättre om båda djuren levt många år med andra sköldpaddor, som mina gjort.)
Om du vill ha 2 eller fler paddor så borde alla vara av samma art, vilket rekomenderas.
Nu spammar jag din tråd här, men jag var trött och hängde inte riktigt med.
Nu hoppas jag du har fått svar på allt.
Kollade din profil, stod att du var 11. Roligt, om det är sant, för jag är också 11. =)