Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettsköldpaddor
Läst 3314 ggr
[akumas7]
0

Salmonella

Hej Hej.

Jag älskar reptiler och kommer att så småning om att ha landsköldpaddor + ödlor.

Så jag är intresserad av att veta vad som orsakar salmonela hoss reptiler, främst sköldpaddor. Och hur man håller dom så att de inte får det och så undrar jag hur ofta man måste testa djuren om de har det? Jag skulle skicka in prover en gång om året eller oftare om det skulle behövas. Hällst så vill jag ha så liten risk salmonela i hemet och runt mig då jag har en del djur och dessa vill jag inte ska få salmonela + att jag inte vill ha det själv ;)

Jag tänkte mig en turkisk, en rysk eller en grekisk landsköldpadda, men de är väl de ända landsköldpaddorna som inte blir jättar eller?

Är sköldpaddor flokdjur? Hur många bör dom vara för att må som bäst, om man har en litten flok måste man ha båda könen eller går det bra att ha flera av sama kön utan att det blir bråk? Jag har hört att hanarna kan bråka och vända varandra upp och ner, stämer deta?

Jag tar gerna emot förslag på andra arter av sköldpadda då jag är väldigt farsinerad av just sköldpaddor. Jag vill dock att den inte ska vara allt för svår att få tag på och hällst inga djur som kostar hur mycket som hällst.

Ödlorna jag tänkt mig är följande
Blåtungad Skink
Vattenagam
Leopardgecko
Skäggagam
Varan 'en liten sort'
Sedan vet jag facktiskt inte men det kommer nog att bli flera roliga sorter :)

Bör ödlor också vara flera en 1? Bör de vara 2st eller flera?
Går det att ha 2st honor eller 2st hanar? Kan inte honorna på ägg ståkning om de blir parade för mycket? Eller kan de få det i alla fall?
Dessa kan jag inte tänka mig att det blir salmonela av, eller kan det bli det?

Hällsningar

[MoshiMoshi]
2

Det är inte djuren som drabbas av sjukdomen salmonella, det är männsikorna om jag minns rätt.

[MoshiMoshi]
2

Och egentligen är sköldpaddor solitära djur, (iallafall vattensköldpaddor??)  men det kan ju funka att ha fler.

Kan mest om vattensköldpaddor, men jag antar att det mesta är likadant hos landsköldpaddor.

Om du skulle skaffa fler vattensköldpaddor skulle det vara så att du helst ska ha alla av samma art, vilket betyder mindre bråk hos dem. Dom ska också vara på ett ungefär lika stora, så inte den större stressar/bråkar med den mindre.

När det gäller vattensköldpaddor ska man helst inte ha en hane och en hona, då hanen stressar honan och är på henne hela tiden.

Man brukar säga;

Han&hon-grupp; Flera honor och en hane

Hon-grupp; Kan funka med två men helst fler

Han-grupp; ofta problematiskt, rekomenderas att hållas ensamma.

Sen kan jag inget om ödlor.. haha.

Men som sagt, jag är endast (ganska) kunnig när det gäller vattensköldpaddor, inte landsköldpaddor, så jag vet inte om detta stämmer i ditt fall, men om du någon gång ska skaffa vattensköldpaddor så fick du lite hjälp på traven här då.

nakenkatt
1

landsköldpaddor bör helst vara i par.och jag kan säga ett många tror de är så lätta att sköta men så är inte alls fallet.De kräver bra innemiljö med stort utrymme.mycket bra belysningar med uv lampor och värmelampor.deras kost och vitaminer är mycket viktig.På sommaren bör de ha tillgång till utevistelse i form av en stor hage samt sovmöjligheter.det är absolut inte ett nybörjardjur. har man aldrig någon erfarenhet anser jag att man bör vara ordentligt påläst.och kontakta en seriös uppfödare.

Rumblebee
0

Tycker inte att du ska vara orolig för salmonella :) För att riskera att få salmonella så måste du vara och pilla i reptilernas ruma/avföring och sedan strunta i att tvätta händerna. För det är i tarmarna som salmonella finns.

Så länge du ser till att tvätta händerna ordentligt efter att ha haft något att göra med reptilerna eller deras terrarium/bolåda så är det ingen fara :)

Och salmonella kan man mig veterligen, inte testa sina djur mot.

Reptiler är även solitära djur, så dom behöver inte ha en kompis. Ska man ha flera, så måste man se till så att terrariet/bolådan är stor nog, att det finns ordentligt med gömställen både på den varma och svala delen, samt även så att alla individer har möjlighet att ligga och sola samtidigt utan att riskera att bråka. Skulle det bli så att djuren skulle börja slåss så måste man separera dom, så då gäller det att man har utrymme, tomt terrarium, extra värme utrustning etc.

Jag vet inte vilka andra djur du har, men har du lösgående djur som t.ex katt, hund eller iller, så får du ju se till att om du skaffar en landsköldpadda, att dom djuren inte kan komma åt den, dels i och med att dom skulle riskera att stressa den, och sedan även så att dom inte får för sig att äta bajset innan du hunnit städa bort det.
Landsköldpaddor ska nämligen bo i öppna trälådor och inte i terrarium =).

Vet inte om du vet det här, men lika bra att tala om det för det finns ju vissa som inte har någon aning om det, men vet du redan det så är det ju bara toppenGladMen tänk på att reptiler inte är några djur som bör hanteras i och med att det är stressande för dom, mer eller mindre.
Och att deras rätta miljö är just i den ''burk'' som dom bor i, som är anpassad efter ett klimat dom är vana vid. Så att ha reptiler utanför terrarium kan även resultera i att dom blir sjuka.
Och även om landsköldpaddor inte behöver någon hög luftfuktighet, så får man se till så att dom inte går på golv, i och med att golv kan vara kalla och även det att sköldpaddor inte kan gå naturligt på golv vilket kan resultera i missbildade fötter.

Bleve n hel del text ser jag Tungan ute

[MoshiMoshi]
0

Hihi :)

nakenkatt
0

Vänder du dig till en uppfödare så säljs helst landsköldpaddorna två och två.

[RoxannaH]
0

Så vitt jag vet så, i alla fall när det gäller orm, bär de på salmonella, i alla fall kan de göra, så för å bli smittad ska du komma i kontakt med avförig och sedan munnen.

barkskog
3

Om reptiler och salmonella:

http://www.djurklinikenroslagstull.se/artiklar-om-reptiler/salmonella

"Och egentligen är sköldpaddor solitära djur, (iallafall vattensköldpaddor??)"

Jag tycker att många arter av vattensköldpaddor är flockdjur. I naturen ser man ofta ett stort antal tillsammans. Här finns några typiska bilder:

http://www.wildherps.com/species/T.scripta.html

http://landskoldpaddor.se/images/IMG_3096.jpg

Tokyo
1

#8 Det är iallafall vad jag läst i böcker och på internet om vattensköldpaddor, men visst kan det stå fel? internet litar jag inte riktigt på till 100%, men böcker då.. (före detta MoshiMoshi, bytte användare)

[Tilde]
0

Jag har haft leopardgeckos (och nu även andra reptiler) sedan jag var sju år gammal. Jag har aldrig haft salmonella! Allt handlar om hygien, om du alltid tvättar händerna efter hantering och/eller använder handsprit ska det inte finnas en risk för att drabbas :)

Av ödlorna du rabblade upp vet jag bara fakta om leopardgeckos. Jag föder upp dem och kan säga att de inte behöver gå ihop med andra. Däremot kan man i princip alla fall ha två eller fler i ett stort terrarium utan problem så länge det finns många gömställen. Dock inte mer än en hane (och har man en hane med honor får man räkna med ägg). Glad