Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: amfibier
Läst 8643 ggr
[ideer]
0

skötselråd för revbenssalamander.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var på djuraffären och dom visste knappt nånting så fick jätte dålig information.

På lappen som satt på akvariet stod de. SALAMANDER, revebenssalamander. Att den nu var 7-8cm och kunde bli 20cm. Sen stod de att den var vattenlevande men gärna hade en liten landdel.

Och ja, mer än så visste hon inte på affären heller.

Hur som hellst har jag läst på lite.

I akvariet är de 13-14cm vatten, en liten landdel på typ 5 cm, både helt torrt och i vatten. en växt, lite gömställen, och vattenpumpen. Den sprutar som vatten uppefrån så de plaskar i vattnet. Så hade dom i djuraffären.

Räcker landdelen?

Måste pumpen plaska på ovansidan eller kan den blåsa ut under ytan?

Vill dom ha lampan släckt på natten eller ha den tänd dygnet runt?

Sedan frågade jag va den åt, då hämtade hon frysta mygglarver.

Hur ofta ska den äta?

Och hur mycket, varje fryst fyrkant är 2*2 cm och de verkar vara mkt mat för den lille.??

Hur gör jag, lägger ja ner den fryst eller ska den tinas upp? I vattnet eller på landdelen?

Och sen undrar jag hur gammal den kan vara nu?

Är det något mer speciellt man måste tänka på?

[ideer]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser akvariet ut

LOLslashFREAK
0

Jag gillar gruset du har! Skrattande Det är lagom med vatten iallafall. Du skulle kunna hälla i lite till men det är absolut inget måste. Landdelen bör däremot vara 1/3 av vattenytan.. Det skulle även sitta fint med lite växtlighet. Jag tycker mig se en skymt av en växt till höger men är inte säker. Alla mina salamandrar (har vart lite olika arter genom åren) har tyckt om javamossa, så det är ett tips Glad annars kan du ha hornsärv/vattenpest eller ngt liknande.

Galenpanna

[hejhejnaffy]
0

Hur stort akvarium behöver salamandern? Alltså en Kinesisk rödbukad vatten salamander.

Saga85
1

Ja, i med fler växter, och vet inte riktigt huruvida pumpen är viktig. De kommer från stilla sjöar/dammar. Ljuset ska i varje fall inte vara tänt dygnet runt, och jag undrar lite om det inte blir för varmt med locket? De ska ha rätt så svalt vatten (under 21 grader, och det tenderar att bli varmare än så med lock). Men mät värmen, finns klistertermometrar som man tejpar fast på utsidan av glaset.

Skötselråden är från denna sida, då jag inte har mer erfarenhet av salamandrar än de få man råkade få när man samlade "grod"yngel.

#3 Finns även information kinesiska rödbukade vattensalamandrar på sidan jag länkade till. Minimummåtten och krav finner du  jordbruksverkets hemsida.

LOLslashFREAK
0

#4 Håller med dig, jag funderade också på locket, men de behöver ju ändå ganska hög luftfuktighet. Dessutom är de experter på att rymma! Lampan kan man ha tänt några timmar när det är som ljusast på dagen, sen kommer det ju in dagsljus. Men tipsen som ovanstående skrev är bra! På med termometer, av med locket (inte över landdelen, där kan du ha en mindre glasskiva för att förhindra salamander på rymmen) och släng ner lite fler växter och kanske någon grotta om du har det Glad

Galenpanna

[hejhejnaffy]
0

Asså jag fattar inte! Är inte så bra på engelska :/ Ingen som vet hur stor yta kinesisk rödbukadvattensalamander?

LOLslashFREAK
0

#6 Jag vågar inte uttala mig om det, men jag vet att jag har tillräckligt till mina iallafall. Hur stort har du nu? Eller planerar du att skaffa? :)

Galenpanna

[hejhejnaffy]
0

Planerar att skaffa ;) Ett 60 liters…

LOLslashFREAK
0

#8 Det räcker fint Skrattande Cynops Orientalis?

Galenpanna

[hejhejnaffy]
0

# okej tack :) Kan man ha 2 st i i ett 50-60 liters då? Sorry ts om jag "snodde" din tråd ^^

LOLslashFREAK
0

#10 Ja, absolut! Jag har två st i ett 70 l. Men har haft fler i förut ;) Men vilken art skulle du ha? Olika arter blir ju olika stora osv :)

Galenpanna

Saga85
0

#6 Jordbruksverket är på svenska, och så finns det google översätt - bara att skriva in länkadressen för en någorlunda bra översättning. Flört

Saga85
0

Skulle det kanske funka att införskaffa sig ett tunt nät som t.ex. myggnät i aluminium och ha över karet?

[hejhejnaffy]
0

#11 en sån dära kinesisk rödbukadvatten salamander, dem som oftast finns i djuraffärer ;)

LOLslashFREAK
0

#13 Ja det har jag hos mina, funkar toppen! Jag har svart myggnät som egentligen ska sättas upp i fönster/dörrar. Jag har limmat fast det på en träram, som dock behöver en tyngd, men funkar fint.

#14 De heter Cynops Orientalis på latin, kom ihåg det. Det är viktigt för att allt ska bli rätt. Det finns många felaktiga 'djuraffär-namn' men Kinesisk Rödbuk stämmer. Ett tips är en sida som heter http://caudata.org . Den är på engelska, men klistra in texten i google translate så förstår man någorlunda. Det har jag gjort, haha.

Galenpanna

[hejhejnaffy]
0

#15 jo jag vet de flesta djuraffärerna är dumma i huvudet ;)

LOLslashFREAK
2

haha ^^ dumma i huvudet vet jag inte riktigt, men allt gör de för att sälja och göra affärer. Mjo.. De kan vara korkade ibland.

Galenpanna

[hejhejnaffy]
2

#17 altså dumma i huvudet ;) Nee så får man ju inte säga, fy på dig Fanny ;)

Saga85
1

#15 Det var den sidan jag länkade till Oskyldig

LOLslashFREAK
1

#19 Hoppsan! Hade visst inte kollat så noga. Hoppas det inte gör något ;) men visst är sidan grym! :)

Galenpanna

[hejhejnaffy]
1

Asså var söker man på arten på sidan då? I cant find it…

Wassago
3

Den spanska revbenssalamandern kan till och med passera 30cm! :) Har själv en hane och väntar hem ytterligare två st till månadsslutet! Dom är nästan 100% vattenlevande till skillnad från de flesta andra vattensalamandrarna som ofta gärna går upp en stund på land. Min brukar ligga uppe på min stora svärdplantas blad uppe på ytan men går aldrig upp på land delen. Matar med räkor, daggmask, små insekter och frysta mygglarver! Dom e grymma rymmare och kan gå rätt upp på glaset! ett 120liters akvarium är nästan minimum för dessa när dom är vuxna

LOLslashFREAK
2

#21 gå in på caudata.org/cc Tryck sen på species i menyn och sedan på salamandridae. Då kommer en lista på de latinska namnen upp. Din art heter cynops orientalis ;) #22 kanonbra inlägg! Hade nästan glömt att det gällde revben från början, och alla glömde säga att de blir större, likaså tigersalamandern. TS, hur stort är karet som du har nu?

Galenpanna