KP till större terrarium?
Hej! Jag har en Kp hona som är snart 1 år, hon är ca 70 cm och väger ca 250 g. Hennes nuvarande terrarium är 90x40x50 cm, BxLxH. Jag har ett terrarium som 140x60x70 cm BxLxH, och jag undrar när jag kan flytta över henne till det. Hur lång eller hur mycket bör hon väga innan jag kan flytta över henne? Terrariet har en bergsvägg också, så det tar upp lite plats det med.
Sen en annan fråga ang. KPn, tycker inte hon skiter så ofta om jag nu jämför mina majsormar som är i hennes ålder. T.ex. så skiter alltid mina majsormar nån vecka efter dem har käkat, och hon kan ta mycket längre tid, ibland blir det att jag matar henne 2 gånger innan det blir något. Är det något att oroa sig över, hon verkar må bra annars?
/Fia
Puffar upp den här lite, vill gärna ha svar! 
Vad gäller storleken på terrariet är det egentligen bara att följa jordbruksverkets minsta utrymmeskrav (http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/ormarochodlor.4.62af51191240430af4d80002653.html).
Ditt 90x40-terrarium är 0,36 kvm och då kan du ha en orm som är upp till 100 cm i det. Så lite till funkar det innan du byter upp dig. Det stora terrariets bottenyta kommer gott och väl att räcka till ormen hela livet. Att ha så pass hög höjd som 70 cm till marklevande ormar är jag lite allergisk mot. Jag är osäker på hur det är med just kungspyton men den är väl inte direkt känd för att klättra men tex många majsormar klättrar gärna men de gör det inte så jättebra och trillar ner ibland och det kan inte vara bra för dem att trilla från en sådan hög höjd. Dessutom orsakar det en störande duns och de gör det helst när man ligger och försöker sova 
En kungspytonorm brukar bli runt 120 cm och om man då går efter jordbruksverket så räcker det med 35 cm i höjd till den. Nog tycker jag att man kan ha lite mer än 35 cm, typ 40-50 cm men inte mer.
Själv har jag en del majsormar och snokar och min sambo har en kungspyton. Kungspytonormen bajsar mycket mer sällan än mina snokar som ofta bajsar ca tre dagar efter att de fått mat. Kungspytonormen verkar inte bajsa i något speciellt intervall efter matning utan lite då och då så jag hoppas att det är normalt.
Hej tack för ditt svar, ledsen att det tog sån tid för mig att svara tillbaka!!
Jo men tänker på om hon blir stressad av att få ett så pass mycket större terrarium, eller är det bara att köra? Just nu har hon 90 cm och det har funkat hur bra som helst, hon klättrar en del också :o men kan tänka på att ha mycket bottenmatrial kanske i det nya så det jämnar ut sig lite. Ok då vet jag! :D