Behöver hjälp och råd.
En konstig sak är att ägaren sa att båda paddorna jag ska skaffa (reeves kärrsköldpadda och Trachemys vattensköldpadda) var runt 14-16 cm fast båda var ca 7 år. Dessutom brukar ju reeves bli mindre.
Och min, som endast är 3 år, är 14 cm.
Vad kan det bero på? Nån brist på vitaminer, eller så? På bilden hade de bara vatten som gick upp 1½ dm (alltså, jag vet inte hur man säger det?), ja, vattnet var liksom 1½ dm upp, vilket är för lite om jag minns rätt. Dom ska ju kunna dyka och ha plats att simma på.
Han sålde dom pågrund av tappat intresse och för att han inte orkade städa akvariet länge. Akvariet såg på bilden skitsmutsigt ut och vattnet var missfärgat (man såg nästan inte igenom det ens).
Så jag hoppas att paddorna är friska?
Annars kanske de kommer återhämta sig när de kommer hit, här kommer de få bra med plats att simma på (då vi om några dagar/kanske nån vecka ska hämta ett akvarium vi köpt som är 200x60x60 cm (långtxbrettxhögt), vi ska även bygga en ställning att ha det på så fort som möjligt) och de kommer ju få rätt mat, varierad kost, både animaliskt och vegitabiliskt, och de kommer få de vitaminer de behöver.
Så om de skulle ha någon slags sjukdom, så skulle de väl återhämta sig när de får ett ordentligt hem? Jag kommer sköta dom det bästa jag kan, och ägna mycket tid åt dom.
Jag brukar även städa hela akvariet, samt byta allt vatten och städa alla saker som är där i 1 gång i månaden och byta ungefär en tredjedel av vattnet 1 gång i veckan, om det är fel får ni gärna kommentera.
I neep help, så om du kan något om detta så kan du väl snällasnällasnällasnälla kommentera så jag vet vad som är fel/om något är fel? Tack på förhand!
putt ..
Jag har ingen erfarenhet / kunskap om sköldpaddor, men jag tror att detta kanske kan vara något zoonen kika där :)
#2 Tack för tipset, hittade tyvärr inget.
Har du kollat listan med länkar här på reptiler?