Liten groda som gillar vatten?
Jag är i ett väldigt, väldigt tidigt stadium, planerande ett paludarium. Max-storleken är någonstans runt 40x40x40cm (plus mins 10 cm här och där).
Tanken är att ha 30% vatten och 70% land&växter. Går detta, tro?
Jag önskar en eller flera små grodor som gillar vattendelen också i karet. "Svensk vanlig groda" hade varit pricken över i-et, men det är ju inte lagligt att ta in vilda djur sådär.
Jag är i vanliga fall insatt i akvarievärlden, men inte påläst på herptiler av något slag. Därför frågar jag innan jag ens börjar planera :)
Detta tycker jag ser mysigt ut: http://imageshack.us/photo/my-images/55/fbt053sx2.jpg/
Litoria caerulea tänker jag på direckt! de lever vid vattnet i tät beväxta områden. Men de vill ha större än du tänkt.
En annan sak jag tänker på är att du kommer inte kunna ha så mycke växter och olika inredningsdelar när de är så pass litet. Tänk, bakrund, pump, doppvärmare, du kanske vill ha ett vattenfall eller droppsystem till växterna och de blir svårt att få in allt de på så liten yta. Om allt de ska vara dålt (vilket är snyggast) så försvinner mer yta. Bättre att dra på lite så du kan få till nått ricktigt fint som du kan ha länge!
Men om du inte kan ha större så kan du säkert få till något snyggt med typ hygrolon och få mossa att etablera sig eller nått ut vattnet. Kanske någon enstaka land växt och sumpväxter som sticker upp ur vattnet och fokusera på något mer vattenlevande, kanske bombina orgentalis? Den är ganska lika våran svenska bombina bombina ;)
Skojj projeckt föresten! =) Håller själv på att planera ett akvaterrarium/paludarium.
Åh. Jag är alldeles kär i Litoria caerulea. Har sneglat på dem förut, men trodde inte att de gillade vatten alls, då de jag sett på youtube aldrig har vattendel i akvariet.
Hur stort kräver dem, på ett ungefär? Inte allra minsta storlek, utan lagom stort.
Bombina orientalis tror jag skulle passa bra. Vilken storlek på karet föredrar dem? :)
Haha as söta, och hanarna spelar gulligt i skymningen ^^ Jojo! de lever vid vattnet, inte i vattnet med på växter som växer nära vatten. Mina sitter offta i vattendelen på en rot och spanar. De håller till mycke på de storbladiga växterna med såklart och solar men vatten gillar de, de sprider sina rom i vatten med. Finns studier som visar att de tillochmed besöker plattsen där de va födda och håller sig i området stora delar av sitt liv.
L80 säger 45x45x60 men de är på tok förlitet tycker jag till vuxna individer då de bli ca 10cm stora. Jag kommer ha mina i 80x45x110 (L B H) ungefär, de tycker jag känns bra för jag vill kunna inreda fint och vill att de ska kunna röra på sig. Dom kommer hitta sina favvoritplattser så de är inge problem att hitta dem fast de är stort.
Orgetalisarna har jag för mig har nått flummigt som "60cm långt och 10cm djupt med land och vattendel" Inga direckta mått eller liter antal enligt lag. Men 80cm långt och 30cm djupt i yta låter vell rimmligt kan jag tycka, och minst 10cm djupt vatten. Vad blir de, 100 liters kar typ ? Man kan få till de fint i ett akvarium till dem
Jag ska se vad jag kan pressa pappa till :)
Att köpa själva karet, inredningen och grodorna är inga problem. Men att få gubbfan att gå med på det är en annan femma :) Jag får bara ha tre akvarium. Men han lackar varje gång jag byter något mot ett annat.
Så vi får se. Jag återkommer om jag får min vilja igenom, och behöver mer råd!
Haha brukar va så! Men de ger sig tillslut!
Mina föräldrar har gett upp helt på mig när de gäller den saken. För några dagar sen kom jag hem med en orm, terrarium och ett litet akvarium med yngel, de ryckte bara på axlarna och låsades inte bry sig. Men sen kommer de smygandes och vill titta och peta på de nya djuren. Igår kom jag tillexempelt hem med en synodontis och en zebrafink, "titta vad jag fick på jobbet*jätteglad*" dom sucka bara, haha.
De låter bra! =)