Vilken art är det?
Jag har säkert nämnt förut att jag skulle skaffa 2 sjuåriga vattensköldpaddor. Förra ägaren hade dom i ett pytteelitet akvarium och vattennivån var bara en decimeter då paddorna är ca 16 centimeter.
Det var skitit och äckligt och ostädat och paddorna såg ut att vantrivas så in i h*lvete. Det gjorde ont i hjärtat och jag kände mig tvungen att köpa dom så dom inte skulle behöva bo där längre.
Dom sa att ena var en Trachemys scripta scripta (nej, det sa dom inte, dom sa gulbukad…) och att den andra var en Chinemys Reevesii (nej, dom sa trekölad).
Iallafall, den dom sa var "trekölad" ser inte ut som en sån tycker jag.
Om det inte är det, vad är det för art?
Jag är rätt säker på att båda har någon form av sjukdom, dom har bara matat dom med pellets och ibland små torkade räkor. Skalet flagnar (eller vad det heter). Dom har inte fått vitaminer och dom har inte haft doppvärmare i "akvariet", dom har inte heller haft någon pump. Dom har inte haft uv-ljus.
Dom bara måste ha blivit sjuka. Dessutom är dom ca 7 år och bara några centimeter större än min 3åriga padda (som är 14 cm).
Iallafall, vilken art är paddan?
Hoppas bilden duger. (Förresten, dom sa att båda var hanar men dom var säkert inte säkra på det heller)
putt
putt
Hej Det är någon form av map turtle Graptemys pseudogeographica eller kartsköldpadda på svenska. Skulle gissa på en falsk kartsköldpadda Graptemys pseudogeographica pseudogeographica. Med vänlig hälsning, Anders
Tackar dig innerligt ska du veta. Tack än en gång…