Lite frågor
Har två eldbukssalamandrar, vet att de ska ha en landdel. Men mina är nästan aldrig uppe där vad jag kan se. Och isådana fall bara korta stunder. Borde jag vara bekymrad eller är det normalt?
Sen är de väldigt olika i utseendet, den ena är mörkare och lite mindre och den andra lite större och mer grå(?) i färgen. Kan det vara en hona och en hane? Den gråa har blivit ljusare allteftersom den blivit större.
Bild på den lite mörkare:

Sen har jag en revbenssalamander, hans/hennes kompis dog och då fanns det ingen annan att få tag på, så där funderar jag på om det finns någon här som säljer eller vet någon som säljer revbenssalamandrar?
Går det att könsbestämma revbenssalamandrar, ren nyfikenhet, Sven kanske visar sig vara en hon
En bild på "Sven" som kanske kan hjälpa (det är inte så smutsigt som det ser ut
, vet inte vad som hände på bilden!) :

Förstår att jag nog framstår som en riktig nybörjare, men det är ju bättre att fråga än att låta bli av rädsla för att framstå som okunnig
Skickar med en liten Bild på Sven med, sällskaplig liten grabb/tjej!
Hoppas jag det finns någon som kan svara på mina frågor :)
Vill bara att mina salamandrar ska leva ett bra liv och må bra
Ha det fint!
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."
Alice Walker
Det är bara roligt och bra att du ställer frågor när du undrar något! Så vitt jag vet, så brukar salamdrar ofta leva väldigt mycket i vattnet. Så jag skulle inte tro att de var något konstigt. Men sen har jag inte haft dem som husdjur heller, utan bara sett dem utomhus i det vilda.
Så det lämnar jag över till någon som har kunskap om salamandrar :)