Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 3106 ggr
Mantissa
0

KP tillsammans

Sakta men säkert närmar jag mig mitt första ormköp. Det är KP som är favoriten. Blir troligast någon morf för det finns så OTROLIGT många vackra att välja på. Mojave ligger nära till hands just nu… Nåja, det var inte det jag skulle fråga.

Kan man ha 2 KP's tillsammans även om det är ganska stor storleksskillnad på dem? Eller finns det risk för kanibalism?

[RoxannaH]
0

Jag vet inte riktigt hur det är med KP men med majsormar reckommenderas de inte att de skiljer allt för mycket i storlek delvis för att de är lätt att den mindre blir mosad.

fluffis
0

Mosad? Glad

[RoxannaH]
0

#2 Ja, har du en mindre med större så är det lätt att den mindre hamnar under och blir mosad eller så :P

[peter54]
0

Att den mindre skulle bli mosad är nog ganska osannolikt, men det är väl inte att rekommendera ändå eftersom ormar helst vill vara ifred. Det går såklart, men som sagt, bättre att ha dem separerade för deras egen skull.

Mantissa
0

#4 Jaha? Tycker man ser dem 2-3 tillsammans så ofta att jag trodde de var mer okej med samboskap än andra

fluffis
0

Mantissa:

Varför vill du ha ormar tillsammans? De är ju i princip aldrig sociala, varken med varandra eller med människor.

Det tror jag inte riktigt att de kan bli mosade. Kanske om man har en liten juvenil tillsammans med en monsterorm Glad

Det är väl mest stressen man tänker på för den lilla ormens skull som kanske blir "bortknuffad" från sitt favoritställe.

Kolla gärna i den här länken vad jag har skrivit om att ha ormar ihop. I det fallet handlar det visserligen om majsormar men det är ungefär likadant med andra ormar. Kolla inlägg #17http://reptiler.ifokus.se/discussions/4d71380db9cb46224404f869-forsta-ormen

…Och då har jag inte ens nämt att ha ormar av olika storlek ihop. Dessutom kan man tänka på praktiska saker som vad man gör om någon av ormarna får problem. Säg att man hittar en spya i terrariet en dag. Då är det inte så lätt att veta vilken orm den kommer ifrån.

Sen kan man ju vända på det och säga att det kan fungera med ormar ihop men då tycker jag att ormarna ska fungera fysiskt, vara lika stora och helst vuxna så att man lärt känna dem och vet att de fungerar.

fluffis
0

Det har inte jag sett faktiskt. En av de stora fördelarna med kyngspytonormar är att de inte blir särskilt långa och man behöver därför inga jätteterrarier till dem.

Mantissa
0

Mitt terrarium är ganska stort. Tyckte därför det kunde vara kul med två så det blir lite mer liv däri. Sen har jag lite svårt att bestämma migSkäms

[RoxannaH]
0

Jag har 2 majsormar tillsammans, men de tycker om varande, de håller ihop hela tiden i princip så jag har inte sett det som ett problem O_o

[RoxannaH]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är 2 av mina. Ena är lite rödare och den andra är lite mer orange. Titta noga så ser ni att det är 2.

Tycker inte de ser ut att klaga när man hittar dem såhär var och varannan dag?

[RoxannaH]
0

Här ska Nova snart ömsa. Men där är de båda två tillsammans igen?

[RoxannaH]
0

Min tredje är lite väl liten för att få bo med dem känns det som. Hon är typ 60 cm lång och typ 1 cm tjock :P

[peter54]
1

#9 Att de tycker om varandra är en tolkning du gör efter hur människor fungerar. Ormar kan inte tycka om eller tycka illa om varandra, de reagerar enbart på givna stimuli efter den förprogrammering de föds med.

En variation finns förstås mellan olika individer, det gör det till och med hos bananflugor, men det betyder inte att man kan tolka in fria val i deras beteende.

Två ormar som bor tillsammans har sannolikt samma preferenser när det gäller val av den bästa platsen. Att det redan ligger en annan orm där bryr den sig inte om, den kunde lika gärna vara av plast.

Ormar interagerar inte med någon annan levande varelse annat än under parning och om man nu räknar in spelet mellan jägare och bytesdjur som interaktion.

[RoxannaH]
0

#13 Men då borde de ju inte ta skada av att bo flera heller? Om de nu inte bryr sig vill säga.

[peter54]
0

Tar skada gör de väl inte, men om man har flera tillsammans så är det ju på tvärs mot hur ormar fungerar som totalsolitära. Det är därför jag säger i #4 att det är klart att det går att ha ormar tillsammans, men det är inte hur ormar lever naturligt.

Det finns också otaliga exempel på att de kan stressa varandra, för att inte tala om alla exempel på hur speciellt hanar dominerar varandra så att den dominerade ormen slutar att äta.

[RoxannaH]
0

#15 Men att ha 1 hane och 2 honor borde väl inte vara nå problem då? :) Två av mina är van att bo flera stycken :P Så jag tror inte de vet nå bättre :P

[peter54]
0

#16 Nä det är klart att det kanske inte blir problem, men det beror ju på hur man betraktar sin ormhållning, alltså vad som styr hur man väljer att göra. Det sätt du valt är på dina villkor, inte på ormarnas.

Jag väljer hellre att försöka återskapa så naturliga förhållanden som det är möjligt när man håller ormar i fångenskap. Det betyder en orm i varje terrarium och så lika varje arts/underarts miljö det går att enkelt skapa i en begränsad volym som ett terrarium.

Då blir det exempelvis sand- och stendominerad miljö till pueblomjölksnokarna och lång vintervila på 3 månader, medan hondurasmjölksnokarna inte vintervilar alls och går på ren torvmull som hålls lätt fuktig hela tiden.

Ormarna hålls i separata terrarium ända till en vecka efter att de återfått normalklimat efter vintervilan, då släpps de ihop för parning. De som inte vintervilar har fått en lätt sänkning av temp och ljustimmar under några veckor och släpps ihop efter det. Parar de sig genast tar jag isär dem igen samma dag. Om de inte parar sig alls efter 2-3 dagar, tar jag isär och väntar en vecka innan jag provar på nytt.

Chihuahua bergskungssnok med ägg

theraphosa
0

De enda problemet jag kan komma på med att hålla flera individer tillsammans är att man inte kan/bör mata i terrariet för de kan bita varandra eller ta tag i samma matbit och då kan den ena ormen äta upp den andra. Men de går ju lätt att lösa genom att ta ut den ena eller båda i varsin hammaplastlåda och mata. 

Och om de är stor storleksskillnad på dem så skulle jag inte ha dem tillsammans heller, känns lite riskabelt.

[RoxannaH]
0

#18 Precis, vi matar dem på olika håll och lill tjejen bor som sagt fortafrande för sig själv :)

[peter54]
0

#18 - #19 Det är förvisso sant, men det problemet slipper man helt och hållet om man inte har dem tillsammans alls. Då slipper man stressa en av dem genom att flytta den till en matningsbox.

Nej, det är inte anledningen till att man inte bör ha ormar ihop, inte ens om de är lika stora och av samma art. Det handlar om att ta hänsyn till ormens natur, dess etologi. Precis på samma sätt som att man ska erbjuda vintervila till alla ormar som i naturen förekommer i den tempererade klimatzonen, dvs där fyra årstider råder, bör man tillgodose ormens naturliga levnadsförhållanden och därför hålla dem en och en.

Det handlar inte om vad man kan eller vad som går, det går att ha en hund ensam hela dagarna också, men det är inte hur man bör ha sin hund.

Det handlar heller inte om lagar och regler, det är klart att man kan lägga ihop sina kungspyton om man behöver av någon anledning, men det är inte så man borde planera att hålla djuren eftersom det inte är naturligt för dem.

Det händer att jag har ett par ihop längre än bara för parningen, men så snart jag har möjlighet separerar jag dem. Jag har aldrig planerat att ha två eller fler ormar i samma terrarium.

Att det finns folk som har många ormar i samma terrarium, till och med från vitt skilda klimatzoner och skilda biotoper, betyder inte att det är okej. Det är ju som att säga att visst kan man köra 50 förbi skolområdet där det sitter 30-skyltar och grunda detta på att så många andra gör det.

[RoxannaH]
0

Jo det är sant. Men vi hade väl inte tänkt ha dem tillsammans hela tiden heller. Nu är det mer att det blir så trångt med så stora terrarier, plus att vi vill få ägg. Och eftersom ingen av våra verkar följa det naturliga och lägga ägg när det är vanligast, samt deras sätt så håller vi dem tillsammans.

Meningen är att sambon ska skaffa jobb så fort som går, så ska vi flytta till större och kan separera dem åt. Och Pysen verkar mer nyfiken av sig och vill komma ut så han verkar inte klaga / bry sig om att man flyttar på honom.

[peter54]
0

#21 Ja men det är ju ett sånt tillfälle jag pratar om när man kan bli tvungen att hålla dem ihop en period, men att det inte var planen från början. Sånt kan man acceptera.

En helt annan sak är när man planerar att skaffa ormar för att ha dem ihop, det är vad jag vänder mig emot eftersom då handlar det om vad man själv känner och tycker, inte vad ormarna behöver.

[RoxannaH]
0

#22 Innan jag visste detta så tänkte jag ha dem ihop, men efter att jag fick veta detta så ska jag självklart ha dem en och en :)