Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 1757 ggr
Zolah
0

Hjälp välkomnas

Min pojkvän vill skaffa orm, och siktar på majsorm som första orm.

och jag undrar om ni kan ge tips, ideer, och guide lines till oss? vad som behövs etc.

har nu skaffat ett terrarium som start, fattas inredning och dyl. Vi ska ju inreda det klart innan vi skaffar ormen/ormarna.

Hur mycket bör en majsorm ligga på prismässigt?

är det som med många djur att det är bättre att skaffa från uppfödare?

pro/cons med att ha en hona och en hane? dumt att ha samma kön?

Kom med allt, jag gillar att vara förberedd på dom djur som skaffas.

Rajas
0

Hej! Vad roligt att ni funderar på att skaffa majsorm!

Jag skulle kunna sitta och berätta allt ni behöver veta men tänker länka till en sida först där jag tror dom flesta svaren finns och om inte det så svarar jag gärna på alla frågor! :-D

Jag själv älskar denna sida, den är lätt och innehåller det mesta!

www.majsorm.nu

Mvh Millan

Mvh Millan

Zolah
0

Tack tack !

dock så förstår vi inte hur vi ska göra med värmen, om det går med värme lampa etc. vi har en helglasat terrarium och… well, det är inte så bra beskrivet där :c

MarajLowajz
0

Jag kör med värmematta och en lampa. Värmemattan är igång dygnet runt och lampan under dagen. Funkar jättebra, sprejar lite vatten då å då när han ska till å ömsa å såklart har han tillgång till en badbalja då också..

Bara se till att bottensubstrakten ligger på bra, så inte ormen bränner sig.

Prismässigt kan du hitta en majsorm till ett bra pris, jag skulle säga köp från en uppfödare. Då vet du att du får ett friskt å bra djur =)

En orm är ju inget direkt sällskapsdjur som lever i grupp, det går att ha flera ormar ihop bara man har yta av det så att säga. Att tänka på är ju hane och hona går ihop endast under parningssäsongen då som med alla djur - det sliter på kropparna att för honan att lägga ägg hela tiden och för hanen att vara på henne hela tiden. Annars kan man ju ha 2-3 stycken tillsammans av samma kön så länge dom är ungefär lika i storlek har jag för mig.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[RoxannaH]
0

Hej!

Vad roligt att ni ska skaffa orm!

Det är så att ormar är solidära djur, vilket innebär att man inte har dem till sällskap. Att ha en orm är liknande med att ha fiskar, man har dem för att titta på för att de är fina. Ungfär. Det innebär också att en orm inte har något behov av sällskap, mänsklig kontakt eller dylikt. Så det är rekomenderat att ha ormar 1 & 1. Dock brukar det inte vara något problem att ha flera tillsammans. Men de ser inte varandra som individer, utan föremål ungefär. Så ligger en orm i badbaljan t.ex. och den andra vill ligga där, så bryr dig sig inte om att den andra ligger där utan lägger sig ovanpå den andra. De ser dem som om de vore en sten t.ex.

Det som rekomenderas att ha som bottenströ är barkflis som man kan köpa på de flesta djuraffärer och blomsteraffärer. Rekomenderar att kolla hos blomsteraffärerna i första hand, de burkar ha större mängd till billigare pris. Annars kan man använda alspån också. Men det finns det som sagt massa information om på majsorm.nu.

Inredning kan man ha en hel del olika saker. Desto mer naturtroget desto trevligare tycker ormen att det är. OBS. Tar du grenar/bark eller annat utifrån så kom ihåg att de måste "steriliseras" från smuts, ohyra, insekter och bakterier som eventuellt följer med in. Bra tips är att frysa in det, eller t.ex koka det. Det finns också bra information om lite varstans.

Priser ligger ofta allt från 100 kronor uppåt. Beror på helt och hållet vartifrån du får den och vad det är för typ av morph (färg). Hittar du en vitsidad så kan du få betala uppåt 1000 kr / orm, då det är en såpass ovanlig variant i Sverige. Men jag skulle också rekomendera att köpa en från en uppfödare. Så man kan få se den i det hemmet, man får ofta se föräldrar. Och kanske eventuellt klämma lite på dem. Man får ofta bra tips och sådant och kan ofta köpa loss lite mat från dem också.

Jag tycker inte att man ska stödja djuraffärer med deras troligtvis grossist upffödda djur. Så jag ser det lämpligare att köpa en omplacering från privatperson, eller från en uppfödare.

Och när det gäller "dumt att ha samma kön" så bör man som sagt helst ha dem 1 & 1. Jag skulle inte rekomendera att sätta ihop dem om man har som första orm. Satsa på en då!

Annars tycker jag inte att det är någon skillnad mellan honor och hanar.

Något som är bra att veta också. Är att kolla upp så ormen äter, ömsar och skiter som den ska. Och kolla om ormen är van vid levande eller död föda. Jag föredrar att hålla mig till död föda. Då kan man köpa färdigfrysta möss på t.ex djuraffären eller av andra ormägare/uppfödare. Det är lättare att förvara så än levande. Det är inte heller så trevligt att mata en orm med levande föda. Då det är en sådan långdragen och smärtsam procedur för fodermusen.

Så satsa på död föda! Och sedan matar man dem cirka var 14:e dag. Beroende på hur stor/liten den är och beroende på hur många / hur stora den äter för varje gång. Det finns också information om på majsorm.nu. Det gäller att köpa en lämplig storlek på fodermössen också!

De sägs att där ormen är som tjockast + 1 ½ cm till kan musen ha i storlek utan att det blir problem för ormen att svälja den. Och köper du frysta möss! Kom ihåg att tina dem ordentligt innan matning annars kan ormen få eventuellt skador och/eller bli jätte sjuk!

OBS! Tina INTE möss i mickron! De säger bara POFF och sen är det mus-mos

MarajLowajz
0

4# Haha på tal om att inte tina möss i micron. En kompis farsa hade 5 majsormar en gång i tiden (detta var typ 15 år sen då) och han råkade väl glömma tina mössen under dagen så han körde in alla 15 möss i micron och gick ut på balkongen för att röka. Men det han glömde var att sänka värmen och att inte ha vridit på 15 min :P Så när han kom in så både stank det och micron hade typ halvsprängt p.g.a mössen som sprängdes xD

Dom fick lov att flytta och sanera lägenheten typ 5 ggr innan stanken hade gett sig lite xD

Är man lat så är man :D

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[RoxannaH]
0

#5 Nej men usch då *fniss*

fluffis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haha usch

Zolah:

Kul att ni vill skaffa orm men varför låter du inte pojkvännen ta reda på information om det är han som vill skaffa. Låt honom jobba lite! Glad Nä, jag skojar, klart att ni ska göra det tillsammans.

Jag skulle vilja säga att ni bäst får tag i en orm på en reptilmässa och som av en tillfällighet så dyker Sveriges största mässa upp på lördag. Den är i Kristianstad men när jag såg att du bor typ vid norpolen så kanske det inte är så lätt att ta sig dit. I alla fall, om ni lyckas ta er till en mässa så brukar det finnas ganska bra med utbud och det finns massor av folk och säljare som man kan fråga om råd.

Jag skulle vilja säga att det finns både seriösa och oseriösa uppfödare liksom det finns seriösa och oseriösa djurbutiker.

Vad är det för terrarium ni skaffat? Tänk på att terrarier bör följa ormens storlek när den växer och jordbruksverket har regler på hur stora terrarierna ska vara. Hur stort är terrariet ni skaffat? Har ni tänkt skaffa en vuxen orm eller en juvenil (unge)? Det är ju rätt tid på året att skaffa en liten småtting eftersom majsormar oftast kläcks på sommaren och är försäljningsklara ungefär nu. Annars brukar det anses som en god gärning att ta hand om en vuxen majsorm som ingen vill ha längre. Vad jag egentligen tänkte säga är att majsormar är grymt bra på att rymma och om ni ska skaffa en liten en så tycker jag att en hammarplastlåda passar utmärkt. Jag bifogar en bild på det.

Även jag tycker att ni bör kolla på majsorm.nu, speciellt under skötselrådssidan eftersom det finns bra info där.