Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 1749 ggr
[peter54]
0

Ur led är tiden …

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dagen började aningen surt för mig, isande kall vind och regnet hängde i luften. Skit, då går det inte att ta ut några maskinverktyg och jobba, jag har flera projekt igång, bygger ett par pilbågar till pojkarna och ett nytt terrarium till det röda monstret, han hade sönder sitt gamla. Jag gick in i terrarierummet för att kolla om det kanske var dags för matning idag.

Locket till Hondurasmjölksnokarna fuktbox hängde på trekvart igen. Jag måste byta till en större tänkte jag, den där är för trång. Öppnade terrariet för att trycka locket på plats och skymtade något vitt, Va' faa … äääägg, nu? Tre månader sent, jag får nog ställa in mig på att mina mjölksnokar tror att de bor söder om ekvatorn.

Lustigt att alla dagar, hur sura de kan verka till en början, tycks kunna bära med sig guldkorn. Detta mina vänner, min Lampropeltiserfarenhet till trots, är premiär för mig, jag har aldrig fått fram hondos tidigare. Å vilka ägg sen', detta "sixpack" väger nära 300 gram, nästan dubbelt vad genomsnittliga sinaloaägg brukar väga.

Mantissa
0

Grattis:)

[RoxannaH]
0

Grattis till äggen! Hihi kanske de har lite fel tidsuppfattning? Flört

Hur lyckades den "stora röda besten" ha sönder sitt terrarium? Tungan ute

[peter54]
0

#2 Lång historia, men kort så hade han ett hembygge konstruerat av någon okänd, jag fick det i tredje hand. Denne konstruktör hade experimenterat med att ta upp ventilationshål i glaset och ett av de nätförsedda hålen satt ganska nära framkanten på gavelglaset. Min stora sinaloahane tryckte så hårt på nätet att det uppstod en spricka i glasbryggan mellan hålet och glasets framkant.

Ormen fortsatte att trycka och då gick ett stor bit loss och ormen kom ut. Han är ju stor och ganska klumpig för att vara sinaloa, så det såg ut som Jerusalems förstörelse i mitt terrarierum när jag kom in på morgonen. Allt som inte var tungt och som inte satt fast hade han haft ner på golvet.

Snäll som han är, hade han gått och lagt sig i ett annat redan inrett terrarium som stod öppet - Hondurashanens - eftersom han för tillfället var insläppt hos honan, så det var bara att stänga till där.

Nu bygger jag nytt åt sinaloan och Hondurashanen får gå kvar hos honan ett tag tills dess att terrariet är klart.

[RoxannaH]
0

Men haha vilken liten rackare !