Snok på tomten
Sådana här inlägg är ni nog vana vid, men jag ställer frågan ändå.
Vi har de senaste dryga 2 veckorna två snokar på tomten, om de nu hållt sig lite längre bort på gräsmattan eller så hade det väl inte varit någon fara. Men nu så håller sig dessa två precis vid vår inglasade uterum/balkong vilket är just där vi rör oss allra mest vilket i sig är lite lustigt tycker jag? Men å andra sidan så är det en mysig liten klipphäll med närhet till att krypa in i skydd de valt.
Har från början bara sett en riktigt stor och fet, enormt stort huvud (enligt mina erfarenheter mätt) och över en meter lång med "rund" mage. Den lilla dök upp häromdagen och är betydligt mindre och smalare. Den större ligger mest ihopringlad, rör sig inte mycket men igår var den utsträck och vi fick se det "gigantiska" huvudet medan den lilla ringlar runt och rör sig hela tiden och reagerar direkt så fort vi rör oss i närheten.
Så nu till frågan, vi vill ju inte gärna ha dessa två såhär nära inpå oss och precis vid balkongdörren som alltid står öppen intill mina föräldrars sovrum. Döda vill vi såklart inte göra, de är ju fridlysta och ett väldigt onödigt tilltag. Hur gör man lättast för att förflytta dessa två från tomten? Vi kan gå hur långt bort eller nära som helst med dem till utmärkta platser, bor på landet precis vid vattnet, skog och åkrar och stenrösen. Finns det någon man kan ringa och be om hjälp?

Du kan prova att ringa kommunen och fråga om det finns någon som kan hjälpa till där.
Annars kan ni, om ni själva vågar, ta fram en hink med något att lägga över, ta t.ex en kratta och lyfta över dem i hinken och på med "locket" och sedan kan ni köra bort dem och släppa ut dem någon annanstans.
Ska leta runt och se om det finns några fler tips! Hoppas det går bra!

Komunen tror jag inte är till någon hjälp här, Ekerö komun är inte ngt att hänga i julgranen. Däremot ska jag nog ta och slå en signal till Ewa Kirkegaard som har viltjouren här i skå kom jag just på ;)
Problemet är att det är så attans svårt att få tag i dem, de ligger ju precis vid öppningen in under trägolvet och ringlar ju in där snabbt som sjutton om man inte rör sig jätteförsiktigt fram. Min bror har försökt vara framme och få tag i dem med kratta med misslyckats.
Tack för tipsen! =)
#3 Jo det är ju det svåra, de är snabba & smidiga 
Berätta gärna hur det går sen!
Vad mysigt! Synnd att du inte vill ha kvar den på tomten.
Hmm aa de ända du kan göra är att fånga den och flytta den, lättare sagt en gjort kanske. Men försök jaga ut den på mer öppen mark så du kan springa ikapp den och få tag på den. Du kan ta en pinne som du lägger (försiktigt) över kroppen på den så den stannar den upp/inte kan slipngra fram så lätt, och då tar du den.
När du fångat den så åk iväg en bit till ett lämpligt habitat och släpp ut den =)

#5 Nä, de är alldeles för närgånga för att det ska kännas bekvämt att ha dem kvar på tomten. Rätt var det är så ligger de väl och solar mitt på balkongen och kliver man rätt ut där (eller hunden) utan att se sig för så skulle iaf jag bli förbaskat rädd!
Under sommaren sätter jag inte min fot i högt gräs eller på åkrarna, går enbart på breda stigar där jag SER marken och vad jag sätter ner fötterna på, många gånger som jag har skrikit rätt ut i ren panik efter att ha sett en orm. Den lilla här är nästan mer läskig då den rör sig hela tiden, slingrar upp i skenorna där glasdörrarna är och var på väg upp på balkongen. Den stora är ju så slö och ligger ju bara still.
Får bli lillebror som får "jaga" orm eller grannen… om inte någon från Viltjouren kan hjälpa till, hann inte ringa dem idag så får göra det imorrn.
Du kommer inte få något positivt svar, varken från Viltjouren eller från någon annan. Detta av den enkla anledning att ingen av dessa är villiga att riskera upp till 2 år i fängelse.

#7 Du får gärna utveckla där, varför de riskerar upp till två år i fängelse?

Var precis ute och kikade, 3 st "småttingar" fanns på plats… ca. 40-50cm långa och en kom från mitt jordgubbsland! =(
Om de är så många individer så kan de bli svårt att bli av med dem, du värkar ha den perfeckta tomten för de små rackarna haha.
Så om du flyttar på dem så finns de stor chans att andra individer kommer dit.
Men du kanske kan anordna något som skrämmer iväg dem? Dom lär ju reagera när de kommer en rovfågen tillexempel och man lär ju kunna fixa något som efterliknar de. Kanske nått som fladdrar när de blåser elelr nått…

#10 Har fått kontakt nu med några som ska kunna hjälpa både mig och snokarna! Så det blir nog bra i slutändan hoppas jag =)
toppen!
Berätta gärna hur det gick och hur ni/du gick till väga :)
Detta eftersom snoken är fridlyst, dvs det är förbjudet att döda, skada, fånga eller på annat sätt samla in exemplar eller ta bort eller skada ägg, rom, larver eller bon.
Det enda undantaget när det gäller ormar är för huggorm på tomtmark, som antagligen får infångas och flyttas eller, om det inte finns någon annan lösning och ormen inte låter sig fångas in, dödas.
Iofs kan man söka dispens för det enstaka fallet och det är i så fall upp till dig att göra detta. Ansökan görs hos Lst.
Bryter man då mot dessa regler riskerar man åtalas för artskyddsbrott något som har max 2 års fängelse i straffskalan (envarsgripande är alltså möjligt).
2 b § För artskyddsbrott döms till böter eller fängelse i högst två år den som med uppsåt eller av oaktsamhet
1. dödar, skadar, fångar eller stör djur, tar bort eller skadar ägg, rom eller bo, skadar eller förstör djurs fortplantningsområde eller viloplats i strid med en föreskrift om förbud som regeringen har meddelat med stöd av 8 kap. 1 §

#14 Tack för svar! Fast jag tror och hoppas verkligen att poliser och djurskydd har viktigare saker att pyssla med än att sätta dit en person som flyttar på ett par ormar till en lämpligare plats. Både mamma och de förmodade ungarna kommer ju inte att på ngt sätt bli illa behandlade. Vi skulle ju lika gärna kunna döda dem, och hålla truten inför alla och det är ju helt klart värre än att flytta på dem.
Nu är det ju folk med vett i skallen som förhoppningsvis är väl insatta i alla regler och förordningar som kommer att hjälpa mig, så tror inte att något kommer gå fel till alls som kan skada ormarna. Det kan ju till o med vara så att vi inte ens lyckas flytta på dem med tanke på hur det ser ut där de bosatt sig.
Det är ju människan som bosatt sig och trängt undan djuren, men här där jag bor finns det fortfarande väldigt gott om utrymme att samsas alldeles utmärkt på och det finns finfina klippor och små gömställen att bosätta sig på bara runt hörnet, så denna gången får nog ormarna ta och byta upp sig till ngt nytt och fräscht =)
#14 Om man har ett problem med vilda djur av något slag, finns utrymme i lagstiftningen som medger åtgärder. Om man inte kunde få hjälp med såna saker, skulle ju massor av vilda djur av alla möjliga slag dödas i hemlighet och det är knappast bättre för någon part.
I detta fallet borde väl tomtbiotopen ändras så att snokarna väljer att ge sig av självmant. Många kommuner har möjlighet att hjälpa till med sånt här, åtminstone kan de ge kontaktuppgifter till kunniga personer som anmält till kommunen att de kan hjälpa privatpersoner som har problem av det här slaget.
#Peter
Det är det jag skrev, det finns en möjlighet att söka dispens i det enskilda fallet. Men det är upptill tomtägaren, dvs i detta fall TS att söka och det är Lst som är den man inger en sådan till. Är man då inte villiga att söka denna så gör man sig skyldig till artskyddsbrott om man skulle få för sig att flytta på djuret. Kommunen eller div. privatpersoner har ingen möjlighet att själva besluta i denna fråga och riskerar själva att åka dit om de skulle göra något.
Men, precis som du skriver finns i detta fall en möjlighet att ändra i tomtbiotopen och på så sätt "tvinga" bort djuren. Detta eftersom det rör sig om en Vanlig snok, hade det varit fråga om t.ex. Hasselsnok hade även detta varit förbjudet (utan dispens). Den senare regeln är t.ex. den som används när det gäller att stoppa byggplaner där det finns Större vattensalamander.