Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 2137 ggr
MarajLowajz
0

Matvägrande Yemen.

Har en 1årig yemenkameleont här hemma som jag är fodervärd åt.

Nu är det så att han matvägrar och gjort så nästan 1 månad, har enbart ätit 1 syrsa under hela tiden. Han dricker dock vatten fortfarande.

Han har MBD och jag har försökt kalka upp honom och han har blivit lite bättre, piggare tills nu, har satt in en extra UV-lampa till han.

Så nu undrar jag, vad kan jag göra? :S Börjar bli orolig för stackarn.

Ni får flytta tråden till något annat om jag stoppat den fel.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[RoxannaH]
0

Hej!

Hittade detta på roslagstull's djurkliniks hemsida!

"Utfodra gärna med en blandning av insekter som syrsor, mjölmask, flugor, gräshoppor, skalbaggar, kackerlackor, spindlar, fjärilar och malar. I praktiken erbjuder många djurägare ofta bara en eller två sorters insekter. Risken finns då att ödlan ledsnar på detta foder och börjar matvägra. För att minska denna risk kan man ha som regel att 1-2 gånger per vecka bjuda på någon ovanligare foderinsekt, som en fjäril, en gräshoppa eller en liten nyfödd musunge."

Hoppas det kan vara något! Glad

Källa:

Djurkliniken Roslagstull - Jemenkameleont

MarajLowajz
0

Har testat med flugor, syrsor, dubior och zophobas men han spottar bara ut dom :( Likaså skalbaggar som jag fått tag i, har sett till så att dom är mjuka och inte stenhårda men med samma utgång.

Han är riktigt tanig :(

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[RoxannaH]
0

Har du provat med grönsaker?

"Som nämnts ovan är jemenkameleonten en omnivor, dvs allätare, och bör även ges mörkgröna bladiga grönsaker som mangold, grönkål, romansallad, och de äter ofta gärna av bladen på växterna i terrariet."

MarajLowajz
0

Japp, han kollar konstigt på mig då med typ minen 'Men nu får du väl ge dig! inte fan tänker jag äta det där!' xD Hans förra ägare har också provat men han har inte varit intresserad av det.

Han är ju fortfarande pigg, så får väl se om han ändrar sig. Hoppas på det iaf!

-Albert Einstein

[RoxannaH]
0

Ja, annars kan du ju ringa och rådfråga någon veterinär som håller på med reptiler.

Littlem
0

Hur ser terrariet ut?  Hur ser det ut där terrariet är?  Har du andra djur hemma?

Vet ingen som matat sin Yemen med grönt…

MarajLowajz
0

Kan då uppdatera att han åter igen har börjat ätit =) Denna gång med stor aptit! Så hoppas han lägger på sig lite nu och får upp styrkan =)
Fick lov att 'tvinga' i han en dubia, stoppa in den i munnen på han ca 6-8 ggr innan han svalde och sen dess har han ätit 8-10 syrsor och dubior varannan dag nu.

Men som svar på #6 frågor så : Terrariet är välinrett, dock inga större klättermöjligheter då han har MDB och kan knappt hålla fast sig, men han har lite grenar att klättra upp på såklart men inga direkta höjder utifall han fumlar till och ramlar ner och bryter benet eller nåt liknande… Det är ca 1meter bredd och 120cm högt och ca 60cm djup.

Det är inne i mitt sovrum, och därinne bor även 6 ödlor. Allt ljus är inställt på samma tidpunkt så det tänds och släcks samtidigt. Mer än det så har jag inga stressamma djur och jag är sällan i mitt sovrum förutom när jag sover då.

-Albert Einstein

Littlem
0

OK va skönt att han har börjat äta!

MarajLowajz
0

Japp! jag tog glädjehopp när han hade ätit färdigt :P

-Albert Einstein

[RoxannaH]
0

Jag har faktiskt inte haft sådana djur själv, så jag har bara letat fram information från andra ställen för att göra ett försök på att hjälpa till. Så, jag vet inte vad andra rekommenderar!

Skönt att det löst sig !