Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettsköldpaddor
Läst 4136 ggr
Fliso
4

Vattensköldpaddor?

Japp.. Jag skulle vilja veta allt om vattensköldpaddor.

Vad är giftigt för dem?

Kan dem äta musslor?

nakenkatt
0

Allt finns att läsa om vattensköldpaddor på sköldpaddsforum.Googla på det.Samt roslagstulls djursjukhus,har själv hämtat all info därifrån.

[RoxannaH]
0
Fliso
0

Tackar, men finns det någon speciell sida/sidor med olika vattensköldpadds arter?

nakenkatt
0

Jo på sköldpaddsforum kan man se olika arter.

Fliso
0

Vad tycker du är bättre, om man skaffar en omplacering eller en bebis?

nakenkatt
0

det finns massor med fina vattensköldpaddor som söker ett hem.Så man gör ju något gott för en stackars padda som någon tröttnat på.

Fliso
0

Men hur ser man skillnaden på kön?

nakenkatt
0

kan vara lite knivigt.Men honorna brukar vara större och ha en tjockare svans.

Fliso
0

#8 Okej

Saga85
0

#8 Fast där blev det lite fel - visst är honan större, men det är hanen som har längre och tjockare svans samt längre framklor (hos vissa arter).

sköldpaddor med mera hittar du info om olika arter. Jag skulle rekommendera att du skaffar en omplacering - vattensköldpaddor har tyvärr ingen hög status och verkar vara lite av ett slit och släng djur. De är billiga djur att införskaffa, men kräver stor plats och skitar ner.

Och för att svara för dina första frågor:

Orkar inte riktigt rada upp vad som är giftigt (det finns bra listor på vad man kan ge på sidan jag länkade till), men musslor borde gå bra att ge.

nakenkatt
0

jag uttryckte mig lite luddigt där.Honans svans är tjockare och trubbigare än hanens.Gäller rödörad vattensköldpadda.och hanen har mycket riktig längre framklor.har läst detta på roslagstulls djursjukhus skötselanvisningar.Lycka till om du skaffar dig en.

Fliso
0

Kan sköldpaddor vara tillsammmans med snäckor? Eller blir det mat?

Fliso
1

Kan ta frågan över på Snäckor i fokus

Men andledningen till att jag ville veta så mycket så möjligt var för att jag funderade på att köpa en skölppadda som var på Arken Zoo.. Vanligtvis så köper jag inte djur därifrån men sköldpaddan såg inte ut attt ha det bra, skölden hade spruckit och en liten bit på sidan hade gått av. Och h*n var hur stressad som helst (simmade runt som en tok), OCH självklart var det tvungen att vara två 7:åringar som står och petar på glaset.. Tyckte så synd om h*n så jag frågade hon som jobbade där vad den kostade, och hon berättade då att dem hade fått den av en dödsbo och att den var 10 år. Men sist jag var på Arken (ett år sedan) var den där sköldpaddan där. Dem hade inte fått den såld på ett år.. Säkert för hans fula skal och att vissa vill hellre ha unga sköldpaddor.

Så jag dum som jag är reserverade sköldpaddan tills nästa dag för att prata med mamma om det. Mamma gick med på att jag fick köpa den.

Vi kom tillbaka nästa dag och köpte akvariumet han var i (en laglig storlek) med grus, lampa, stenar, pump m.m för 1500.

Så nu är jag en sköldpaddsägare och det går bra, han äter maten jag ger (musslor, räkor, sallad) men jag såg att han var överviktig, men ska försöka banta h*n.. Mitt största bekymmer nu är vad h*n är för kön. H*n har en lång svans men korta framklor.. Får väl lägga upp någon bild på h*n.

Antingen kan detta bli ett långt och bra liv för paddan men jag är osäker för jag vet inte vad h*n har fått för mat förut eller om h*n har fått kalk.

Vet inte om detta var ett jätte dumt misstag eller om det blir ett bättre och längre liv till sköldpaddan.

DanaLana
0

Jag tror att sköldpaddan kommer få dwet toppen bra hos dig och lägg ut en bild på den så vi får se =)

liv.siv
0

Jag tror också den kommer få bar hos dig =3

Fliso
0

Tack för stödet :)

Ska lägga upp en bild med ska låta han få känna sig riktigt hemma innan ^^