Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettsköldpaddor
Läst 4298 ggr
norealdream
0

Tunisk landsköldpadda, inredning?

Har ni någon smart idé på en "låda" som man kan ha en landsköldpadda i? :)

Har fått tips om den här (utan lock såklart):

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90027811/

Men jag har hört att minimåttet är 100ggr100 (hittade inte "gånger tecknet" på mitt tangentbord -.-) cm. Eller är jag helt ute och cyklar? ;o

[RoxannaH]
0

"Sköldpaddor 9 §

Grundläggande bestämmelser för hållande av sköldpaddor finns i 10 kap. 1, 2 och 4-15 §

§ Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd (DFS 2004:16) om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby.

För djurutrymmen till vilka allmänheten inte har insyn gäller bilaga 1:7 till samma föreskrifter.

10 §  Visningsutrymme för land- och sumpsköldpaddor enligt följande, där sköldpaddans längd mäts i en rak linje från den främre till den bakre skalkanten: sköldpaddans längd i cm:

<10 = 1,2 m²

10 - 25 = 4,0 m²

25-50 = 10,0 m²

>50 = 20,0 m²  "

[RoxannaH]
0

Får dessvärre be någon annan som kan kvadrat meter om hjälp att ge exempel på mått, då jag tyvärr sov på mina mattelektioner. Hihi. Oskyldig

norealdream
0

hehe.. fattar typ ingenting xC

hur menar du med:

<10 = 1.2 m² ? ;o

[RoxannaH]
0

10 centimeter och mindre ska ha 1,2 m². Hihi. Ska kolla om jag hittar någon som kan hjälpa att ge ett exempel mått.

[RoxannaH]
0

Ett exempel är 100 x 120. Längden x bredden = ytan = m²

[RoxannaH]
0

Här kan du använda för att räkna! Fick tips ! Beräkna Arean (m²)

norealdream
0

aha! tack :)

[RoxannaH]
0

Så lite så! Glad

ryssar
0

Jag håller inte riktigt med om de måtten. Enligt jordbruksverket L80 så står det följande:

Djur upp till 10 cm ska MINST ha 0,12 kvm om den är ensam, minst 0,04kvm vid grupphållning och minst 0,2 m i höjd.

Djur mellan 11-15 cm ska ha MINST 0,3kvm ensam, 0,1 vid grupphållning och minst 0,25 i höjd

Djur mellan 16-20 cm ska ha MINST 0,5kvm ensam, 0,16 vid grupphållning och minst 0,3 i höjd

Djur mellan 21-30 cm ska ha MINST 1,1kvm ensam, 0,36 vid grupphållning och minst 0,4 i höjd

Djur mellan 31-40 cm ska ha MINST 2,0kvm ensam, 0,66 vid grupphållning och minst 0,5 i höjd

Djur mellan 41-50 cm ska ha MINST 4,0kvm ensam, 1,33kvm vid grupphållning och minst 0,6 i höjd

Så har jag tolkat jordbruksverkets L80. Observera att det är MINSTA tillåtna. Personligen tror jag aldrig man kan ha för stor låda =)

Hoppas jag inte rörde till det.

mvh jenny

www.skoldpadda.n.nu

www.leopardskoldpadda.n.nu

ryssar
0

Om sänglådan är bra beror på vilken storlek din sköldpadda har. Är det en liten sköldpadda så funkar den nog väldigt bra.

Lådan är stor, nackdelen med den är att den är låg i höjd, så enligt jordbruksverket så funkar en sån låda till en sköldpadda upp till 10 cm. Detta pga kanten som bara är 20 cm. Så att den inte ska kunna klättra ur lådan.

Jag har bara erfarenhet från Ryska stäppsköldpaddor och leopardsköldpaddor och de klättrar mycket bättre än man kan tro. Och på en låda som har en kant på 20 cm och man har substrat i så blir det inte så långt kvar upp till kanten.

Jag vet att denna låda rekommenderas när man köper sköldpaddsungar, så har du en sån så funkar nog denna perfekt Cool

norealdream
0

# 9 okej tack :D Å vad bra! Sköldpaddan jag funderar på kan bli som längst 16 cm om det är en hona och jag funderar på hane och dem blir ännu mindre ;) Och det tar ju några år innan den blir 10 cm, så då kan man ha den i början liksom :)

ryssar
0

Absolut. Har du köpt en sköldpadda eller ska du köpa? Om du köper en unge så tar det några år innan du vet könet.

Sköldpaddor är underbara djur. :)

norealdream
0

Jag vill ha en ;) men vill ta reda på så mkt som möjligt om kostnader och så innan jag bestämmer mig.

Jaha! Jag trodde att man kunde se könet rätt så snabbt, då har jag lärt mig ngt nytt om det x)

Ja, dem verkar helt underbara!<3

Tokyo
0

Vet inget om landsköldpaddor, bara om mina små bebisar (som inte är bebisar egentligen.. haha) som är vattensköldpaddor. :D

ryssar
0

Det är jättebra att du läser på så att du väljer en art som passar dig. Tex om den ska dvalas osv. man kan aldrig skaffa för mycket information :) Om du ska köpa en sköldpadda så rekommenderar jag att du köper av en svensk uppfödare, då brukar man kunna få mycket och bra information. :)

De brukar säga att det tar mellan 3-5 år innan man helt säkert kan veta vilket kön sköldpaddan har. De flesta sköldpaddor brukar gilla att vara minst 2 så att de får sällskap, de är mer sociala än man kan tro.

norealdream
0

#15 ok tack :D då kanske man ska fundera på att ha två st xD

Men då måste väl buren vara större? ;o