Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: ormar
Läst 2281 ggr
Cafesinner
0

Smaragdboa?

Min flickvän ska snart flytta hemifrån och planerar att skaffa sin efterlängtade smaragdboa.
Jag läser djurvård och vi har många ormar på skolan och när jag tänker boa tänker jag automatiskt på våra trädgårdsboaormar - inte mina favvisar då de är skit-agressiva hela tiden…

Är smaragdboa en snällare orm? Något specifikt man bör tänka på?
Kommer jag kunna ha min hamster i samma lägenhet?

Lite dumma frågor men blir en aning nervös. Jag gillar ormar men är medveten om att de inte direkt är gosdjur…

Tack på förhand, Sanna.

[RoxannaH]
0

Om ni skaffar en orm från en uppfödare, så är det stor skillnad på dem. Ormar är inte ett keldjur som t.ex katt. Utan är mer som fiskar, man har dem för att de är häftiga att titta på. De sägs att det är negativt i ormens ögon när en människa tar på den. Så man ska inte ta på dem mer än nödvändigt.

Sen hur sant det är, törs jag inte svara på.

Jag vet bara att majsormar är rekommenderade som första orm, för att de inte vanligtvis bits.

Cafesinner
0

Jo jag vet att de är mer som fiskar. 
Och älskar majsormar just för att de är bra att hålla i osv….
Tänkte mer om smaragderna är lika ilskna som trädgårdsvarianten…

[RoxannaH]
0

#2 Har tyvärr inte själv någon erfarenhet av andra än Majsormarna. Men har några medlemmar som pratat om dem tidigare tror jag. Så du får nog svar snart. Glad

fluffis
0

"Tänkte mer om smaragderna är lika ilskna som trädgårdsvarianten…"

Förmodligen Glad

Om man skulle bli biten så är det inte så trevligt eftersom de har ruskigt långa tänder. Världens längsta bland ogiftiga ormar om jag inte minns fel.

Leta efter MrCaninus på youtube. Han berättar om hur det är att ha smaragdboaormar. Bl a finns en film som heter "Lätt att missförstå smaragdboor". Det kan kanske vara något Glad

Cafesinner
0
Littlem
1

Smaragdboor kan ha rätt mkt temperament de med. Dock brukar de va rätt lugna dagtid när de sover hopslingrade på sin pinne.