Jemenkameleont med ägg
Någon som har erfarenhet av en "skendräktig" jemen? Alltså de får ägg som är obefruktade. Det ser ut som vår Rango har ägg i magen, men hon vill inte lägga dem! Bottenmaterialet i terrariet är jord, då vi har levande plantor där. Borde vi ändå ställa in en äggläggningslåda till henne?
Nu kan inte jag just den arten. Men när man har en dräktig majsorm, så vill de gärna ha en ägglåda, med någon mossa i. Nu kommer jag inte på vad det heter. Och en majsorm är dräktig jätte länge.
Så hur länge tror du hon har gått med dem?
Såhär står det på djurkliniken roslagstulls hemsida:
"Äggen läggs vanligen ca 30 dagar efter parning. En lämplig äggläggningsplats kan utgöras av en djup hink som ställs intill trädet i terrariet och fylls med lika delar sand, torv och jord. Underlaget bör vara minst 20 cm djupt. Det bör vara lätt fuktat så det går att gräva en hålighet i det. Underlaget bör även vara lätt uppvärmt, t ex med hjälp av en spotlight ovanför hinken. Vanligen läggs 10-12 ägg men det finns rapporter om kameleonter som lagt 30-70 ägg per kull. Fertila ägg kläcks ofta efter ca 170 dagar. Det kan dock variera ganska mycket beroende på vilken typ av inkubation man använder.Efter äggläggningen är honan ofta kraftigt utmattad. Tyvärr lägger ofta kameleonthonor upprepade kullar under ett år, vilket på sikt innebär att hon blir alltmer medtagen."
Tack för hjälpen! Jag tänkte bara att en äggläggningslåda skulle ju bli likadan invändigt som det redan är i terrariet. Men det kanske vi borde skaffa ändå då :)
Jemen brukar lägga många ägg har jag läst. Hade hoppats på att hon absorberar dem igen, men men, vi får se. :P
Jo, men de brukar gärna vilja ha lite avskiljt. Liksom ett gömställe. Samma som sköldpaddor vill gräva ner äggen i sanden. Så de är gömda liksom 
Har hon vart ner o grävt nånstans? när min hona skulle lägg aägg (obefruktade) så vandrade hon runt o grävde lite här o var.
De vill gärna gräva djupt så typ en hink som nämnts ovan kan va en idé. Man kan även stoppa ner ödlan i hinken som fyllts till hälften med torv/mull så den inte kommer ur så man "tvingar" henne att va däri o gräva.
#5 Inte vad jag har sett… :o Det är jättekonstigt för hon ser verkligen ut att ha ägg i magen men verkar inte tycka att hon är gravid själv.
Hon har seriöst sett ut såhär jättelänge. Först trodde vi att det bara var övervikt, men hon får inte mer mat än andra och magen är lite "bucklig"…
Ska testa det med hinken, tack. :)
Du har inte möjlighet o ta en bild på henne?
#7 Kan göra det om ett tag! :)