Kompis till reeves?
Jag har en reeves sköldpaddshona hemma och undrar om det skulle gå att sätta ihop henne med en av samma art?
/Anneli
Det brukar inte vara några problem att sätta ihop dem med nya vänner utav min erfarenhet och vad jag läst. Är du intresserad så har jag en 11cm reeves som jag ej vet kön på här i sthlm till salu.
Håller med om att det inte brukar vara problem. 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Jag tycker ju förstås lite synd om henne då hon varit ensam i alla sina sju år hittills.
men vad händer om din är en hane? Vad ligger priset på på dessa?
/Anneli
#1 Ja då kan de ju para sig och lägga ägg, och du kan få ungar från dem. Hur har du dem nu? vad består hennes setup av, kan du beskriva vad du har? bild kanske? Hur stort är akvariet?
Jag är absolut inte ute efter ägg och tror inte hon skulle uppskatta det heller, så en hona får det bli. Det är en fd vanvårdad padda som precis fått komma till mig och just nu bor i ett 128 liters akvarium. För första gången på sju år får hon nu äta hela foderdjur och tillgodose sig kalk, mineraler och vitaminer hon haft stor brist på tidigare.
Hon har en stor landdel nu, rätt ljus osv. Jag är ute efter ett 400+ akvarium innan jag skaffar en kompis till henne.
/Anneli
#5 Det är dock inget som stör henne normalt sett och äggen kan du ju göra dig av med om det råkar bli så att ägg läggs. Vet som sagt inte vilket kön min är då den fortfarande är för liten för att se det. Har du UVA och UVB ljus? värmelampa? Består laddelen av torv/jord/sand? Reeves har ett stort behov av att kunna gräva på landdelen, det är också där de gräver ner ev. ägg.
Är hon inte ordentligt utvecklad kan det kanske bli komplikationer, tänker jag? Hennes skal ser t.ex inte ut som ett skal borde p.g.a diverse brister. Vill inte utsätta henne för ev risker och påfrestningar i onödan, så då känns det ju lite bättre att välja en hona. :)
Ja, nu har hon allt hon behöver men jag är inte nöjd över storleken på boendet bara, så det ska åtgärdas så fort som möjligt.
/Anneli
Ja det är ju sant, bäst att satsa på en hona. Skulle ju kunna slänga upp en bild på min någonstans och se vilket kön det är om du är intresserad.
Har du bild på akvariet? alltid kul att se :)
Ja, lägg gärna upp bild!
Det har jag tyvärr inte. Kan försöka ordna ikväll, om jag inte bara däckar i soffan efter jobbet. ^^
/Anneli
Sen är inte det värsta att det kan bli ägg, utan att det kan vara väldigt påfrestande med en av varje kön ihop (man säger helst minst två honor per hane).
Och det finns alltid risker med att sätta ihop och hålla två vattensköldpaddor, även om det är en till hona. Min Månsken attackerade nykomlingen Marvin (hona, trots namnet). Marvin hade tidigare gått med en annan hona och var nyfiken, men Månsken högg vilt den första tiden (särskilt när Marvin stötte på henne) så jag fick spärra av karet i två delar. Efter några veckor (månad?) kunde de samsas, även om det blev lite hugg när Marvin blev för närgången.
Numer accepterar de varandras sällskap. Skriver accepterar för de är trots allt solitära djur som egentligen trivs bäst ensamma, men kan acceptera varandras sällskap.
_No way! Yes way!