Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 4239 ggr
[Justie]
0

Dumt av mig?

Jag har en dabbagam (uromastyx acanthinurus) som är ca 4-5 år. Könet är vi osäkra på, men jag misstänker att det är en hona.

Hon matvägrar, och har gjort det sedan vi köpte henne, hon är i stort sett bara skinn och ben nu eftersom vi köpte henne i november 2011!! Det har gått perioder då hon ätit 2-3 salladblad och sedan matvägrat igen i två månader…

Hon får inte i sig något kalk och jag börjar bli riktigt trött eftersom det bara känns som om hon inte vill leva eller något… Samtidigt känns det som om jag måste göra något fel?

Jag vill egentligen sälja henne då jag nu insett att jag verkligen känner, att det känns så fel, är det dumt av mig? Jag hade ju gärna velat att hon kom till någon riktigt kunnig som kanske hade kunnat "fixa" henne.

Behöver alla tips jag kan få, hon är riktigt mager nu!

Saga85
0

Det kan nog hjälpa lite om du skriver lite mer om hen - hur ser terrariet ut, hur varmt har du på solplats/terrariet?

Jag är långtifrån någon ödleexpert, men såna saker samt stress kan säkerligen påverka matlusten. Hur står terrariet? Är det fullt av stoj och stim utanför så kanske hen blir stressad av det. Eller kanske hen är sjuk, och därför matvägrar.

[Justie]
0

Ca 45 grader på solplatsen och terrariet är ganska stort (inte för litet iaf). Mycket "stockar" och lite plastväxter. Stenar vid ena sidan av solplatsen.

Terrariet står på mitt rum, som alltid är stängt och enda gången jag är där är under natten varannan dag i stort sett.

Jag har misstänkt att något kan vara fel men har rådfrågat på b.l.a. tropikhuset i Malmö och de sa att jag ska ge hen tid. (Hade även med mig ödlan så de kunde se om hen var undernärd eller ej och visade hur man kunde se det.)

Littlem
0

Hmm låter ju som nått är fel helt klart. Kan du ta en bild på ödlan?
Hur mkt olika mat har du provat?  Hur gammal är den?

När hade du med ödlan till tropikhuset i malmö?  Lät som de tyckte du kunde vänta ut henne men på dig låter det ju som hon sjukkligt smal.

Synd du bor så långt bort annars kunde jag kommit o tagit en titt. HAr ju några dabbisar själv så.

Saga85
0

Vad ger du förutom sallad förresten? Tänkte på att du skrev "2-3 salladsblad".

Hoppas den lilla tjockar på sig och tar och glufsar i sig lite mat snart Kyss

[Justie]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har provad med maskrosor, maskrosblad, brännässlor, "mix-sallad", paprika, potatis, morötter, hibiskus blommor, och blad. Och massor med annat vi haft i kylskåpet… Obestämd Hen är ca 4 år.

Bild som är tagen igår…. Nu se man ju inte undersidan av svansen, men den är avsmalnad.

Littlem
0

Hmm ja hon är ju väldigt smal. Du har inte testat att ge henne nån insekt?  Jag har en hona som är tokig i insekter men hon får bara ibland som tillskott typ när hon ska lägga ägg o så.

Maskrosblommor brukar ju va en hit. Så även klöverblommor. De verkar gilla färgstarka saker.

PRovat ärtor?

Saga85
0

Ska de inte ha frön eller något annat också?  Den såg ju väldigt mager ut som sagt.

Littlem
0

Jo frön kan man med ge dem. Jag har en skål inne med typ finkblandning och så lite röda o gröna linser hos mian dabbisar jämt som de kan gå o knapra på.

[Justie]
0

Glömde jag skriva, hon har en skål med frön också Tungan ute

Jag har inte provat med ärtor, men insekt har jag testat och den tog hon inte…

Jag kanske ska byta fröblanding? Fast hon får också sånna hirsh-pinnar som finkar brukar ha…

[RoxannaH]
0

Jag anser inte att du är dum, om du anser att du inte klarar av att hjälpa henne, orkar med henne.

Då är det absolut bättre att omplacera henne till någon som orkar ta itu med henne. Glad

barkskog
0

Vilken typ av belysning har den?

Det ser mörkt ut av bilden att dömma.

Ett av de vanligaste problemen när växtätande reptiler inte äter är att det är för mörkt. Dabbagamer är soldyrkande djur som behöver mycket ljus och värme.

[Justie]
0

#11 Hen har en UV-B lampa och en stor värmelampa, jag kan säga vilken sort imorgon då jag inte har paketen här just nu! Glad

pepparrot
0

Herregud vad mager! Kan förstå din oro..

Jag har haft tre dabbagamer, vet dock ej vilken underart, men vi hade iaf inga växter inne hos dem. Det var sand, stenar (som jag ser att du har) varav en låg lite högre upp under lampan, så de kunde "sola" sej ordentligt, ett vattenbad och ett kokosnötsskal som de kunde gömma sej under.. Hade någon stock också som de kunde ligga under..
Vi hade värmemattor också, minns inte heller om det var under hela marken, eller bara halva..

Vi hade iallafall VÄLDIGT ljust där inne minns jag, och inga växter som sagt. Vi gav våra salladskål, röda+gröna linser och sådant.. Pudrade med något kalkpulver eller dyl. Våra var väldigt fina i storleken vikt, osv. Fick också bl.a maskrosblad.

Den ödlans som var min (de andra två var min bror) var också ett av de finaste exemplar de i tropikhuset (eller vad stället nu heter som vi köpte dem på, och där jag fick lämna tillbaka min) hade sett, sa de när jag lämnade tillbaka den. (Var inte så kul att ha en ödla som bara sov under dagarna när man var 10-12 år gammal och hade all energi i världen). Och eftersom jag var så liten, och jag fäster mej så otroligt lätt vid djur, så ville jag hälsa på två dagar efter men de i affären sa att han redan blivit såld.. (oj förlåt, lite off topic! Tillbaka till saken!)

Förlåt om jag inte är till så mycket hjälp, var som sagt ca 10-12 år gammal när vi hade dem.. Och de var inne i min brors rum, så han hade lite mer koll på dem. Hoppas att jag iallafall hjälpte till något så yttepyttelite!

Skriver igen om jag kommer på mer.. :)

[Justie]
0

Men de är ju dagaktiva? Tungan ute