Exotiska insekter - länk
Sprang på en sida med ganska många fräcka skalbaggar, eller vad tycker ni?
gör det till en länk
http://www.thepetfactory.se/Insekter.html

Den sidan har man nog varit inne på då och då :)
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Aldrig handlat därifrån. Alla som håller på med skalbaggar och tusenfotingar ordentligt inser nog att priserna är de dubbla mot vart de ligger i tex. tyskland. Mycket coola och udda arter har han, men priserna är så pass höga att jag aldrig skulle köpa något från honom. Undrar vilka hans kunde är.
Med Vänliga hälsningar

Myra, veet du om det finns möjlighet att få tag på Goliatskalbaggar här i Sverige och vad dom i så fall kostar? E inte ute efter larver utan skälva skalbaggen! För om jag inte minns fel lever dom som larver i flera år?

Jadu, Ingo. Svårt detdär med baggar som är larver så länge. De jag skulle tänka mig kan ha nu är i så fall the pet factory eller Joakim Einarsson här i sverige. Dock osäker på om någon av dem säljer vuxna baggar i så fall. Du kan ju höra efter.
Larverna är lite kinkiga och har olika behov vid olika åldrar. De har väldigt stort proteinbehov och klipper syrsor, de är väldigtkanibalistiska så de måste hållas separat. Om du tänkte odla kan du få tips om en bra sida.
Men du var ju mer ute efter baggar. Om du inte hittar något vettigt i sverige så är jag säker på att du får napp i Tjeckien.
Med Vänliga hälsningar

Just " Goliathbaggar" (Goliathus fam.) tillsammans med Dynastidae är några av de pampigaste och på de flesta vis mest imponerande skalbaggar som finns i hobbyn idag. Dock så medför detta naturligtvis att de har ett pris därefter…. Att satsa på Imagos (fullt utvecklade djur) kan naturligtvis kännas lockande men är en chansning då man inte kan vara säker på hur gamla de är för vem vill lägga en smärre förmögenhet och sen finna att de ger upp ett par veckor senare eller i alla fall har bränt sitt mesta krut när det gäller fortplantning.
Larver i stadierna L1 - L3 är det som oftast erbjuds om något och precis som Myra säger så är det inte problemfritt att driva dem med tanke på specifika foderkrav (protein) substrat m.m.
Annars finns det en mängd mindre Afrikanska arter (Eudicella sp., Dicronorhina sp. och Pachnoda sp.) som är väl så vackra och dessutom mycket billigare och mer lättskötta med kortare livscykel vilket innebär mindre tid som larv och puppa….
Skulle det vara så att någon vill prova på denna intressanta delen av vår hobby så hör gärna av er då jag har vänner i Sverige som brukar ha Larver av olika arter att erbjuda.
Lycka till!/Jocke "Pinnen"
Har handlat där ifrån, de är jättetrevliga. =)
Mycket bra service!

Tackar för svaret Jocke! Ska komma ihåg det när jag kör igång min anläggning till våren! Du har väl vandrande löv åxå va?
vilken sida är bäst å handla från av dom länkar ni lagt in .å vem har billigast pris …
om ni vet någon mer som säljer skalbaggar så hojta till .
MajaL vilken hade du köpt från
ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på min hemsida www.nogg.se/spiiidis1