Bilder - Majsormen Fjanten
Nu startar jag en bildtråd till min grabb som snart är 10 månader :)
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
Fin liten krabat!
Det är så kul när de är små och man kan ha levande växter till dem utan att de plöjer ner dem 
#3 Så fin din lilla "fjant" är. Jag har ägt mamma till din krabat innan hon hamnade där du köpte Fjanten..
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#5 vad kul att höra ^^, Glass?
Hon har lämnat en väldigt vacker grabb och pigg sådan! :D
Han passar så bra här hemma då jag har fotointresset ;) Synd att man inte har ett Macro objektiv..
#6 Jodå Glas var min en gång i tiden, den var min dotter som döpte henne till Glass. Hennes dåvarande make var Godis..
#7 hhih sött ^^,
Idag kom det 2 barn från mammas dagis för att hälsa på djuren hemma hos oss. Fjanten blev en favorit, de fick med sig hans senaste öms med sig tillbaka till dagis! :D
39 Det måste har varit en spännande upplevele för barnen, dessutom fick dom med sig ett minne. Vilken minne dom måste ha fått att ta med sig till dagiset och berätta. Kul=)
#10 verkligen! De hade inte pratat om något annat än ormen när de gick från mig ;) hehe
311 Det kan jag verkligen tänka mig.. Så kul för barnen=)
Han har vuxit en del :)
Va tycker ni, ser han ut att vara i fin form nu?
Åh, han var en vacker en! Så fin så! Själv sörjer jag min ena sköldpaddas död..
Fjanten fyller 1 år idag! Grattis :D
60cm mätte jag honom idag!
En riktig fining du har!
Riktigt fin! Som jag sagt till dig tidigare så är han säkerligen lite kort för att snart vara 1 år. Men som du sa hade han ju problem med maten förut, så han tar säkerligen igen sig :)
#22 ja precis så att komma till 60cm är stort för oss, han äter bra hittils iallfall. Han äter faktiskt var 4e dag fortfarande. Ska utöka var 7 dag hade jag tänkt, är det dumt eller är det bra?
Börja med att öka på långsamt med en dag + varje gång. Jag tror inte det är någon större fara då de brukar klara av flera månader utan mat, men bara för att de inte ska bli tvärt hopp :)
Söt fjant
Nya bilder, han har haft sånt problem att äta. men nu senaste 3 månaderna så har han ätit som bara den! Och idag så när jag tog upp honom så fick jag kännslan att han är för tjock?? Har jag rätt?
Eftersom han varit så matglad efter all problem så har jag givit honom mat var 5-6 dag , han har ätit med glädje! Bajsar även och ömsar bra. Men nu måste jag nog dra ut på dagarna, men lite orolig är jag att han ska börja äta dåligt igen..
Öka med 1 dag extra för varje gång.
Eller att du ökar med 1 dag och fortsätter med det mellanrummet några gånger och sen ökar på med 1 dag till.
hur många dagar mellan maten ska jag komma upp i då?
Cirka var 14:e dag tror jag man brukar rekommendera. Inte exakt varje gång utan variera lite. Ibland den 12:E dagen, ibland den 16:e och så vidare. 
Ska de äta så sällan fast de är så unga :O? Snacka om jag hänger lite efter :P
Jag tycker också att några av mina ettåringar känns lite tjocka men det är nog bara inbillning eftersom de såklart varit pyttesmå och pyttesmala och växer snabbt i mina ögon
Det är svårt att få en majsorm överviktig i den åldern eftersom de växer så mycket men det är väl först när ormen är ordentligt vuxen, kring tre-fyra år, som man börjar oroa sig för övervikt.
Mina ettåringar (som är runt 15 månader) får mat runt var sjunde-åttonde dag. Jag har även några sena ettåringar (som visserligen inte är majsormar men ändå närbesläktade) som är kläckta sent (sept, okt) 2011 och de får mat var sjätte-sjunde dag. Det känns lagom tycker jag.
Förresten jag tycker inte du ska oroa dig för mycket över att aptiten går upp och ner. Det är rätt vanligt och det kan variera med de olika tiderna på året och det kan finnas tusen fler anledningar
Nu börjar vi snart närma oss den kalla tiden på året och vintervilan och då drar många ormar självmant ner på maten eller slutar att äta.
Tack för bra svar, blev lite lugnare nu!
Jag ska dra ut på det iallafall någon/några dagar. Men han har verkligen vuxit snabbt nu, vad ligger en majsorm på 13 månader? ungefär?
Hur funkar det nu, jag har läst om dvala och allt, men känner att jag inte har koll på läget. Han kan alltså sluta käka under vintern? fast det är samma temp i terrariumet ?
Jag har ingen majsorm som är 13 månader men jag har en som är 15 månader och jag vägde honom precis och han väger 165 gram. Han ser normalviktig ut men jag vet att det kan variera mycket mellan ormar. Vissa har ormar som bara är ett halvår gamla som redan väger 150 gram. Då har man förmodligen som syfte att avla på ormen och tryckt i den ganska mycket mat.
Förresten ca 80 cm är min kille som väger 165 gram.
Jag tycker att du ska kolla in majsormsforumet för att läsa om vintervila specifikt för majsormar. Det finns en egen rubrik som heter dvala.
Det var 8 dagar sen jag matade Fjanten, har ökat dagarna alltså. Igår alltså.
Jag tog fram mat framför honom och han brukar komma fram direkt men nu var han ser fram, fick locka och lura ett bra tag.
Sen var han jätte seg att ta musen, inte alls likadan som han brukar vara glupsk och matglad.
Vad händer? Det var detta jag var rädd för det var exakt samma sak som hände förra gången jag försökte dra ut på dagarna, han matvägrade och åt inte på jätte länge..
Se inlägg #37.
men kan detg å så fort? Han har ju varit så glupsk. :(
Jag tror det blir svårt att hitta orsaker till varenda liten beteendeförändring. Ormar kan bete sig olika vid olika tillfällen, precis som vi. Det är ju ingen robot du har
Jag tror inte att det finns anledning för dig att oroa dig i detta läget men om du ändå gör det så blir det att gå igenom allt igen: hur bor ormen? Är temp och luftfuktighet bra? Har ormen tillräckligt med gömställen? … osv… Även om det varit bra innan så kan det ju faktiskt hända saker, värmemattor går sönder, ormen växer ur sitt favoritgömställe osv. Men som sagt så tror jag inte att det finns anledning att oroa sig.
Okej okej, jag får helt enkelt erkänna att jag är lite hönsig.. Min lilla Fjant <3