Leopardsköldpaddsägg
Ca: 50 dagar sen leopardsköldpaddshonan la ägg, borde va dags snart eller? :D
Vad jag hört så är det ovanligt att leoparderna lägger ägg i fångenskap, så hoppas allt gå bra nu och att det kläcks!
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
Vad kul! :D
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
va spännande,berätta hur det går.
trevligt
kan möjligt vara intresserad av en sen :)
// Westman
Ååå, gud så spännande! 
#3 Hon la tyvärr bara ett ägg så den blir nog kvar om den kläcks skulle jag tro :)
Första gången hon la ägg men hoppas det blir fler gånger.
/Elin
Har du belyst ägget och sett om det är nåt i? :)
#6 nej det har jag inte, är så rädd att ta i det, försökte en gång men hade inte en tillräckligt stark lampa.
/Elin
Vid en närmare titt så såg inte ägget så bra ut som vi trodde, antagligen var det inte ens befruktat, vilket vi trodde när vi kollat tidigare… synd synd, men bara hoppas att det inte var sista gången hon la ägg :)
/Elin
#8 Synd! Hoppas det blir fler då! :)
Samma Hona la nyligen två ägg igen… tyvärr obefruktade denna gång igen…
/Elin
Hur många har du? I vilken ålder? Hemma hos oss bor det 3 leopardsköldpaddor. En hane och 2 honor.
Har du nån hemsida eller nånstans där man kan se dina djur? Våra djur kan du se på www.leopardskoldpadda.n.nu
mvh jenny
Vi har för tillfället en Hona på 10 år och en hane som är något yngre än honan. Kan tänka mig att Hanen är lite för ung?
Det är inte jag personligen som äger dessa utan det bor på jobbet där jag sköter dessa :)
/Elin
Okej,vad kul. Vet du vad honan väger och hur lång hon är? Vi har en hona som enligt tidigare ägare är 10 år, men hon är väldigt liten för sin ålder (om åldern stämmer) Hon har dock tidigare bott på golvet och inte fått rätt lyse, det kan kanske vara en orsak till hennes storlek.
Sen har vi en hona som enligt tidigare ägare ska vara 4 år, och hon är våran största sköldpadda. Hon är mycket mycket större än den som ska vara 10 år. Därför vore det roligt att se hur stor eran 10åring är.
Ska ta reda på honans exakta storlek och ta lite bilder :)
Hennes storlek gör sig inte rätt på de bilder jag har i nuläget.
/Elin
Ja vad kul. Det ser jag fram emot :)
Ber om ursäkt för att det har tagit sån tid :)
Honan väger 3366 g
och är Ca: 39 cm över skalet (längden)
Ca: 32 cm över skalet (bredden)
Bilderna har inte vart helt lätt faktiskt, trots att man kan tro att sköldpaddor kan ligga stil ganska bra, men inte just när jag skulle fota, damen ville inte alls va med på kort och jag hade en massa annat som skulle göras på jobbet ;) Men hittade några helt okej foton på både hanen och honan när det hugger in på maskrosblad :)
Sen jag skrev sist så har honan faktiskt lagt ett ägg till, tyvärr verkar detta ägg också va obefruktat…
Vad jag hört så är det inte fullt så vanligt att leoparder lägger ägg i fångenskap?
/Elin
har själv grekiska och en marginata,men måste säga att leopardsköldpaddor är de vackraste sköldpaddorna jag sett.helt otroligt fina djur.hade jag inte tagit hand om dem jag har hade det säkert blivit en leopardpadda.men nu finns det ej mer plats tyvärr.
När du skriver längden har du mätit på undersidan eller ovansidan?
Vad tråkigt att ägget verkar obefruktat. Jag har inte hört om nån som fått leopardsköldpaddsbebisar kläckta i sverige. Hade varit kul om ni fått en liten.
Leoparder är så roliga eftersom deras färg kan variera så mycket, våra tre skiljer sig mycket i både storlek och färg.
#19 Jag mätte ovansidan :)
Nej har förstått att det inte är vanligt att det kläcks i Sverige så det skulle ju vara jättekul om det blev en liten leopard. Vet ju inte om det fatkiskt är hanens som är för ung/liten så problemet ligger där eller om det beror på något annat. Om det är hanen så borde hon få träffa en lite äldre kille! :)
Finns planer på fler leoparder så :)
Jaa faktiskt, alla är unika :) den till vänster på din bild hade väldigt klara och tydliga färger.
/Elin
Hur gammal är hanen? Du vet att det är en hona och en hane? Jag tänkte på att de ibland kan "para" sig även om det är 2 honor och att de då rangordnar sig.
Men på leopardsköldpaddor är det ju ganska lätt att könsbestämma eftersom hanens buksköld är inbuktad så att de ska kunna para sig, så du har säkert en av varje.
Det kommer säkert fler ägg,och en vacker dag kanske det kommer en liten :) Naturen är ju så,det blir inte befruktat varje gång utan det finns de sköldpaddor som lägger många ägg men få är befruktade, och sen finns det de som nästan jämt lägger befruktade ägg. Våra har inte lagt ägg så jag har ingen erfarenhet av leoparder och ägg, bara av ryska stäppsköldpaddor och ägg. Det är ju jättekul att läsa om en leopardhona som lägger ägg. Har hon nån särskild ställe där hon lägger ägg? Lägger hon på dagstid eller kvällen?
Jag kommer inte ihåg riktigt hur gammal hanen var, har för mig att han var 5-7 år.
Det är en hane och hona, det är vi säkra på :)
Jo det tror jag med :) Första ägget hon la var vi ju väldigt till oss för att hon äntligen lagt ägg och vi la det i en låda vermiculite och fixade rätt temperatur, fuktighet m.m och till vår stora besvikelse var det inte befruktad.
Vi har hittils hittat de flesta ägg på morgonen så antagligen har hon lagt dem under natten, hon är inge vidare duktig på att gräva nå grop eller liknande untan verkar mest lägga dem rätt på sådär bara. Nu har vi dock temporärt gjort iordning en del av deras terrarium med nå sorts mossa, fast hon har lagt ett ägg efter de och hon valde inte mossan.
Planen är att vi ska göra om ett helt rum till skölpaddornas där vi istället ska använda sand istället för de bottenmatrial vi har nu, sanden kommer säkert bli mer naturligt för dem :)
/Elin
Vad har ni för substrat nu?
Vi har sand/jord till våra sköldpaddor. Hos oss så har ju våra ryska stäppsköldpaddor lagt massor med ägg, de gräver en grop,lägger äggen och sen gräver de igen så fint. Så om vi inte ser när nån börjar gräva så kan vi inte misstänka att det ligger ägg därnere. Vi har ganska tjockt lager med substrat, ca 10-15 cm så att de kan gräva som de vill.
Leoparderna är ju större så dem behöver vi säkert ännu mer substrat till ifall den stora honan kommer på att hon vill lägga ägg.
Jag har läst nånstans att de ofta lägger obefruktade ägg lite uppepå utan att gräva ner dem så mycket,medans de oftast gräver ner ägg som är befruktade. Om det stämmer eller inte vet jag inte. Alla våra ryssägg har varit nedgrävda. Och leoparderna har inte lagt ägg vad jag vet.
Just nu har vi hampaströ vilket säkrt inte är lika naturligt som sand, men det är bara något tillfälligt.
Intressant, det har jag aldrig hört faktiskt :)
De obefruktade äggen har också vart ganska hårda mot vad dem ska vara…Om det har med att de är obefruktade eller att hon kanske behöver nå tillskott.
/Elin
Ägg ska vara hårda =) Det är ett bra tecken på att sköldpaddan har fått i sig bra med kalk, är de för mjuka kan de gå sönder när hon lägger äggen eller när hon gräver igen gropen.
När våra ryssar lagt ägg så brukar de obefruktade och de befruktade se likadana ut, men med tiden så blir de befruktade oftast vitare medans de obefruktade blir lite gulare i färgen.
Det finns sköldpaddor som parar sig massor men som det kan gå flera år imellan att de lägger ägg. Så det är säkert inget fel på dina. Rätt som det är så kommer det säkert ett befruktat ägg =) De är ju ganska unga än så länge,så det är kanske inte säkert att kroppen kommit igång ordentligt.
Hur stor är hanen?Vad väger han? Är svårt att få nån ordentlig uppfattning när man ser en bild.
Min chef som är bra mycket kunnigare än mig på sköldpaddor och reptiler överhuvutaget påpekade just att det var för hårda i skalen. Jag trodde att sköldpaddsägg var ungefär som ormägg som inte har fullt lika hårt skal. Dessa ägg har ju nästan hårdare ägg än hönsägg och har en lite skrovlig yta. Han sa även att vår hona är liten för att va 10 år, vi har bara haft dessa i drygt 1 år så hur tidigare ägare skött dem vet jag inte.
Sköldpaddor är inte de djur jag har störts erfarenhet av, gick djurvård på gymnasiet så kan väl grunden och sen jobbat med dem här. Men lär mig hela tiden och tycker att det är väldigt intressant!
Har inte vägt hanen tyvärr. Utifrån det bilder jag ser på dina sköldpaddor så ser han ut att va lika stor som din minsta leopard, möjligen är vår hane lite mindre. Hur gammal är h*n föresten?
/Elin
Jag vet inte åldern på hanen. Däremot vet jag att hans buksköld är 27 cm lång och han har en vikt på ca 3500 gram.
Våran lilla hona ska enligt tidigare ägare vara 10 år gammal,men hon är liten, har bott felaktigt. Hon är bara 14 cm lång buksköld och väger ca 1300 gram.
Våran stora hona är enligt tidigare ägare 4 år gammal, hon är absolut våran största sköldpadda. Hennes bukplåt är 30 cm och hon har en vikt på ca 4800 gram.
Så storleksmässigt är det lite omvänt hemma hos oss :) Våra ryssägg är lika hårda som hönsägg ungefär, och de ska vara så. Är sköldpaddsägg för mjuka går de sönder när de kommer ut,eller när de gräver ihop gropen. Jag har aldrig hört talas om att äggen kan vara för hårda.
Vart jobbar du? Du verkar ha ett spännande jobb :)
#27 aha okej :)
Jobbade som djurskötare på en lite mindre djurpark utanför Västerås, mestadeles Svenska djur, både vanliga lantbruksdjur (mycke bevarande av äldre raser) och sen svenska vilda djur som t.ex älg.
Sen har vi ett reptilhus, med mycke orm och sköldpaddor för tillfället, men det ska väl utökas med fler arter är det tänkt. Ett utav mina djurhuvudansar var just reptilerna :)
Ett väldigt spännande jobb där jag trivdes väldigt bra!
Började min praktik där när jag gick min djurvårdutbildning och blev sen kvar i nästan 3 år. Tyvärr så har jag nyligen slutat där…
/Elin
Är det ett ställe som är öppet för allmänheten? Vad finns det mer för sköldpaddor där, tänkte om man i framtiden skulle kunna åka dit och titta :)
Vad tråkigt att du slutat där,jag hoppas att du kommer kunna hälsa på djuren om du vill. Är jobbigt att sluta ifall man har massor med känslor för djuren osv. Du får gärna uppdatera om hur det går med ägget ifall du vet.