Små reptiler
Hej Hej
Jag tycker att de flästa värkar vilja ha så stora djur som möjligt när det gäller just reptiler, har jag fel när jag tänker så?
Jag själv tycker visserligen om storra djur men jag har hällre lite mindre djur, då de oftast tar mindre plats, de är inte lika dyra i inköp, de äter inte lika mycket, och oftast är de lika underhållande om inte mer en de stora då de blir små och sötta istället för stora och heftiga :) Men någon gång kommer nog även jag att köpa en stor reptil, jag är tex mycket sugen på att skaffa några glasögonkaimaner i framtiden. De är så finna och läkra.Ett annat heftigt djur är ju pingevinner de vet jag dock inte om man får ha i sveriga så det kommer nog att alltid vara just en dröm :)
Ne jag är i mina tankar på g att skaffa lite reptiler av olika slag, eller så köper jag bara en eller 2 men vill ändå ha en massa spännande förslag så att man har mycket att vcälja mellan :)
- Jag vill ha små sorters land/box/vatten sköld paddor, inte bara de vanliga, gärna även några som inte är så vanliga
- ödlor som är max 30cm långa med svans
- ormar av mindre storlek
- grodor som inte tar större en ett 30cm långt terrarium
- gärna lite insekter och spindel djur också
Hällsningar
Här är vad jag hittade om pingviner;
"Pingviner
8 § Klimatanläggning med luftfiltrering krävs för inomhusutrymmen. Detta gäller inte Spheniscus.
9 § Alla arter utom Spheniscus får hållas inomhus året runt i inomhusutrymme med visning. Spheniscus får säsongförvaras i inomhusutrymme med visning. SJVFS 2009:92
Arter > 85 cm längd 10 § Utrymmeskrav enligt följande: Inomhusutrymme med visning: 2 m²/individ, dock minst 50 m².
Utrymmets utformning: Bassäng 20 m², djup 2 m på minst halva ytan.
Stall/nattkvarter: 2 m²/individ, dock minst 25 m².
Utrymmets utformning: Bassäng 10 m², djup 2 m på minst halva ytan.
Utomhusutrymme med visning: 200 m².
Utrymmets utformning: Bassäng 100 m², djup 2 m på minst halva ytan.
Arter < 85 cm längd
11 § Utrymmeskrav enligt följande:
Inomhusutrymme med visning: 1 m²/individ, dock minst 25 m².
Utrymmets utformning: Bassäng 5 m², djup 1 m på minst halva ytan.
Stall/nattkvarter: 1 m²/individ, dock minst 25 m².
Utrymmets utformning: Bassäng 5 m², djup 1 m på minst halva ytan.
Utomhusutrymme med visning: 100 m².
Utrymmets utformning: Bassäng 50 m², djup 2 m på minst halva ytan"
Leopardgeckos blir ju inte mer än 30 cm (såvida det inte är en Giant eller Super giant). Även ögonfransgeckos eller daggeckos
Pygmékameleonter är ju riktigt små också. ;)
Vad gäller ormar så blir inte trynsnokar så stora. Honorna blir ju ganska mycket större än hanarna, men köper du en hane kan du ha honom i ett ganska litet terrarium.
Den västliga trynsnoken är en ganska liten men kraftig orm. Hanarna blir ca 40-50 cm, medans honorna kan bli över 80 cm.Namnet trynsnok har den fått på grund av den "tryn" liknande utväxten på nosen. Trynet är hårt och används som spade när den gräver i jord, grus och sand.
Det är bättre att bli hatad för vad man är, än att bli älskad för vad man inte är.
#3 Och de finns i många fina färger! Vissa (betydligt) dyrare än andra. :D De är heller inte aggressiva, bits aldrig, vilket jag uppskattar! haha
å vad kul en sådan orm vill jag ha :)
Jag håller inte riktigt med om att de flesta vill ha stora reptiler. Ingen har hur mycket plats som helst 
Haha ne det har du rätt i, men de flesta jag känner som har reptiler :)
Det är nu inte så många typ 3st ;P
lägger ut en länk på tryn snokar där kan man se vilka morpher det finns
Det är bättre att bli hatad för vad man är, än att bli älskad för vad man inte är.