Gymnasie Undersökning
Halloj! Jag går första året på gymnasiet på Naturbrukslinjen - Inriktning Djurpark och Tropisk Anläggning. Och jag håller på med en undersökning om husdjur, så jag skulle bli jätteglad om ni kunde ta några minuter och svara på dessa frågor 
1. Har du ett eller flera husdjur?
2. Vad är det för slags djur?
(Amfibie, fisk, reptil, fågel, däggdjur)?
3. Är det någon speciell ras/art/sort?
4. Har du det endast till sällskap eller har djuret några andra sysslor/arbetsuppgifter?
I så fall, vilka?
5. Hur gör du för att djuret ska få en så bra livsmiljö som möjligt? (t.ex. aktivering m.m.)
6. Vad kan påverka ditt djurs hälsa så att det blir sjukt?
7. Vad gör du om ditt djur blir sjukt?
8. Hur gör du för att förebygga sjukdomar och hålla ditt djur friskt?
9. Har du några skötselråd för dem som har samma djur som dig?
Flera.
Däggdjur: Hund, tenrecs, möss.
Reptiler: ormar och ödlor
Amfibier: salamander
+ fiskar
Hund - whippet
Ormar - snok + pyton
Ödlor - agamer och div geckos
Amfibie - tigersalamander
Fisk: guppy, humlefisk, ancistrus
4. Har du det endast till sällskap eller har djuret några andra sysslor/arbetsuppgifter?
I så fall, vilka?
Endast till sällskap.
5. Hur gör du för att djuret ska få en så bra livsmiljö som möjligt? (t.ex. aktivering m.m.)
Hund - aktiverar med drag, sök, godisletning, klickerträning m.m
Möss - hjul hos några, papper eller dyl att boa med, gamla toarullar, kartonger mm som de kan bygga med och bita sönder. Grenar utifrån att gnaga på.
Stress, sjukdomar
Beror på vilket djur. Men tar reda på fakta om sjukdom, behandlar själv omdet går annars går till vet.
Ser till att de har en bra levnadsmiljö, rent och med berikning till de som behöver det och ger bra foder.
**9. Har du några skötselråd för dem som har samma djur som dig?
**För många djur o beskriva :P
Flera. =) Katter, hundar, kanin, ormar, råttor mm.
Reptiler, gnagare, däggdjur
Blandat, siames katter, siamesmöss, siames råtta, devon rex katter mm.
I så fall, vilka?
De mesta är bara sällskap, men möss och kanin har jag uppfödning på. =)
Håller rent, busar, promenerar och så vidare.
Städar för sällan, röker inomhus, mm.
Tar det till veterinär, eller avlivar själv beroende på vilket djur.
Ger dem bra mat, håller rent, fräscht vatten med fri tillgång.
Haha, blir nog lite för många att gå igenom alla :P
Flera.
Amfibier, fiskar, reptiler, leddjur, molusker, däggdjur och fåglar.
Oj, haha. Tar inte med alla.
Litoria caerulea, Polypterus ornatipinnis, sun catfish, synodontis sp, kampfisk, killi fiskar, äppelsnäcka, indisk snäcka, thajlänsk snäcka, Heterodon nasicus, Pachydactylus bibronii, B.emilia, B.klassi, Gecarcinus quadratus, Finklapphund, dvärghamster, zebrafinkar och spättsstjärtade bältesfinkar.
I så fall, vilka?
Ne de är för sällskap och för att jag tycker om att pyssla om dem.
Jag har stora burar/terrarium/akvarium som är så väl biotop anpassade som möjligt. Har en del projeckt på gång så de kommer bli toppen sen! Hunden är ju en ras som kräver mycke acktivering men hon är gammal nu så gör inget specielt med henne, men som ung så va de aggility.
Om jag skulle miss sköta dem så skulle de bli sjuka (men de kommer ju inte hända). Ett längre strömmavbrott skulle kunna förstöra en del oxå hehe.
Antingen tar jag de till en vetrenär eller så löser jag de slälv om jag kan.
Sköter städning av bur/terrarium/akvarium regelbundet. Ger bra mat och tittar på alla mina djur varge dag för att se att de ser ut att må bra. De sisstnämda är välldigt vicktigt, de räcker med att titta på dem fysiskt eller så studerar man dem bara ca en kvart om dagen så man ser beteenden och eventuella sjukligheter.
Oj här skulle jag kunna skriva en bok. Men regelbundna städningar och bra mat är vicktigt. Även att man är påläst om de djuren man har så man vet hur de funkar och hur denns natuliga habbitat och klimt ser ut så man kan efterlikna de så väl man kan i fångenskap.
Över 30 :)
Reptiler och däggdjur, även fisk, men de har vi mest som dekoration/mat till en av ödlorna.
Kaniner, leopardgeckos, trynsnokar, ögonfransgeckos, kameleont och en kinesisk krokodilödla.
I så fall, vilka?
Jag föder upp leopardgeckos och min sambo föder upp trynsnokar. Jag har även fått en kull på mina kaniner :)
Reptilerna har jag ju i sina terrarium som jag försöker få så naturtrogna som möjligt. Kameleonten har ett regnsystem, då hon dricker regndroppar från blad. Kaninerna leker jag med och gosar med flera gånger per dag.
Om den får felaktig kost eller liknande. Ödlorna (inte geckosarna) kan bli sjuka om de inte har UV-ljus. Kaninerna kan bli sjuka om de inte har tillräckligt bra kost eller bur.
Beror på vilken sjukdom och om det finns något jag kan göra själv. Är det riktigt allvarligt åker jag till närmaste duktiga veterinär.
Ger dem alla rätt kost, nytt vatten varje dag och håller rent i burarna. Leopardgeckosarna har en skål med kalciumpulver hos sig och kameleonten får sina gräshoppor pudrade i vitamin och kalciumpulver en gång i veckan ungefär. Kaninerna får daglig motion och den bästa maten jag kan hitta (som inte är på tok för dyr). När jag får ett nytt djur hamnar det i "karantän" tills jag är säker på att djuret är friskt.
Jag har så många djur, så det skulle bli för långt för att skriva. 
1 o 2: Jag har 11 stycken majsormar.
3: Speciell sort, ja annorlunda polygenetiska mönster.
4. Har ormarna för genetikintresset och för skönhetsupplevelsen när jag tittarpå dem.
5. Djuren får stort utrymme, rätt temperatur och mat.
6. Fel temperatur eller fel (/för hög) luftfuktighet samt orena terrarier kan göra dem sjuka.
7. Vad gör du om ditt djur blir sjukt?Går till veterinären eller talar med andra kunniga repilägare om behandling (i enkla fall).
8. Förebygga sjukdomar: Har rätt miljö i terrarierna (ex temp).
9. Skötselråd: Ha rena fina stora terrarier, max 2 djur i varje, ha rätt temp i terrarierna och gömställen, mata var 10e dag för vuxna men oftare till små ormar.
Flera
Amfibie, reptil, däggdjur
3 eldbukssalamndrar, 2 majsormar, 3 hundar (podenco ibicenco, afghan, borzoi), 2 katter (cornish rex, asian black), 4 råttor
I så fall, vilka?
Sällskap
Försöker tillfredsställa deras speciella behov på miljö, aktivering och sällskap. Hundarna tävlar och tränar jag i lure coursing och kapplöpning för att låta dem få utlopp för jaktinstinkten.
Ej artanpassad miljö, smutsigt.
Tar den till veterinären, rådfrågar andra kunniga om arten
Bra kost, bra miljö, rent, bra aktivering
Läs på ordentligt först!
kan man vinna något :)
Haha, nej tyvär, det är bara en skoluppgift :)
va synd :)