UV-ljus till ormar?
Hej! Vet någon om det stämmer att ormar inte behöver uv-ljus? Vet att Universeum har helt slutat med uv till sina reptiler förutom till sköldpaddorna. Finns det någon forskning om det?
Har en artikel om UV här; Lite om UV
#1 Tack så mycket. Men finns det någon som är uppdaterad gällande nya rön? Personalen på Universeum i Göteborg säger att det är en myt att ormar behöver uv-ljus. Vill bara veta om det stämmer?
#2 Jag vet faktiskt inte. Jag har då aldrig hört att de skall ha UV-ljus.
Om ormen är nattaktiv så behövs inte UV-ljus. De flesta ormar är nattaktiva.
men inget dom dör av iaf 
Även nattaktiva ormar har nytta av UV för sin metabolism. Ryggradsdjur behöver mycket kalcium och för att kunna ta upp kalcium i tillräcklig utsträckning behöver kroppen D-vitamin. När huden nås av solljus eller artificiell UV-bestrålning, kan huden bilda det D-vitamin som behövs för kalciumupptaget.
Nattaktiva ormar i vilt tillstånd, vistas emellanåt i solen för att värma upp kroppen. Därför skadar det inte såna ormar i fångenskap, att man utsätter dem för någon form av UV i liten utsträckning någon gång ibland.
Jag har ingen UV-bestrålning av mina ormar i terrarierna, men jag tar ut dem i solen några gången varje år under den ljusare halvan av året så att de ska få lite sol på sig. Det befrämjar dessutom färgerna och fjällens lyster.
Jag har uv hos mina känns bäst så. För solen ute ger uv och då ska de även ha de i fångenskap tycker jag, någon nytta måste de göra.
Visst de klara sig beviskligen utan men varför inte ha de så optimalt som möjligt kan jag tycka.