Panterkameleont
Flera frågor! Delvis för en skoluppgift och delvis för mej själv för jag vill skaffa en! (Mest för min egen skull!!)
Hur ofta ska man ge dem mat? (Jag vet redan vad, men hittar ingenstans om hur mycket eller hur ofta.. Bara att man ska hålla koll på bajset så att det inte ligger oupplösta bitar insekter i det, då ger man för mycket, men hur vet man om man ger för lite?
Även om jag redan vet vad man kan ge dem till föda, vill jag ändå gärna ha fler förslag!
Hur gamla blir dem? Hittar inte det NÅGONSTANS! Jättestörigt! Skulle ha lite svårt att skaffa ett djur som bara blir ett år eller något.. Jag fäster mej väldigt lätt vid djur!
Känner ni till någon uppfödare i skåne, danmark, eller i angränsande län till Skåne? Har endast hitta denna hemsida, http://www.chameleonfactory.com/index.html . Är denna den enda i Sverige? Panterkameleonter verkar inte precis vara så vanliga här i Sverige..
Gärna något tips grundläggande skötsel för dessa sötnosar! Jag vet att de inte är så kelna, men de kan bli väldigt tama, så börja inte klaga på mej om att de inte är som keldjur osv, det vet jag.. :)
Tack på förhand!
Ingen som kan något om panterkameleonter? ._.
Jag har "tyvärr bara en Jemen", men de lever i alla fall i ca 5-6 år, så panterkameleonter borde väl leva ungefär lika länge. 
Om du vill kan jag säga till om jag stöter på någon uppfödare här i Danmark. :)
en fullvuxen kameleont ska äta ungefär 40-60+ syrsor eller liknande i veckan för att behålla sin vikt. Om det är gult i avföringen så har dom vätskebrist och du ska alltid mata dom tills dom inte längre vill ha men dom kan även gå några dagar utan mat.
gräshoppor, dubia, syrsor
ålder har jag för mig 'r mellan 3-6 år men kan ha lite fel där :)
kolla på repti.net där finns det kamelonter till salu och jag har sett några panterkameleonter till salu.
Se till att ha det lite fuktigt i terrariet och gärna olika storlekar på kvistar, tips är att ta utifrån dock inte barrträd.
Lite tips iaf och ursäkta stavfel och sådan men ligger obekvämt i en soffa haha :)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Jo, det känns som om de verkar lika på en del grejer.. :J
Ja tack gärna!! Skulle vara underbart! :D
Oj, missade #3!
Är du bsäker på att 40-60+ syrsor är för panterkameleonter? Panterkameleonter är inte precis en av de större kameleonterna.
Och om man då vill ge t.ex zoophobas istället för syrsor/som tillägg, ska man då ta bort t.ex 5 syrsor och lägga till 5 zoophobas (eller flugor, fjärilar, vad det nu än kan vara)?
Ska kika på den hemsidan nu direkt! :D
Och om att de ska vara fuktigt och olika storlekar på kvistar/grenar visste jag redan, hihi! :D (känner mej lite duktig som redan kan en del :P )
http://www.djurklinikenroslagstull.se/artiklar-om-reptiler/utfodring
Citerar ; ''Insekterna kan serveras för hand eller från en djup plastkopp som placeras på en trädgren. Studier av panterkameleont har visat att de behöver 30-50 vuxna syrsor (eller annan insekt av motsvarande storlek) per vecka för att hålla normal kroppsvikt.''
Så ja, 40-60+ syrsor ska dom ha varje vecka :D
Zophobas är ju mest fett, det är ingen näring i dom djuren så dom skulle jag undvika eller bara ge lite då och då =)
På hemsidan så står det väldigt mycket om just kameleonter också så det är värt att kika runt! =) Det är ungefär lika som med panter som med jemen har jag för mig när jag läser runt.
Alternativt - kika in på engelska sidor, dom brukar ha mer information än svenska har jag märkt =)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Oj, det var inte lite!
Eller ja, om man delar upp det på sju dagar så är det väl inte konstigt egentligen.. Låter väl mer när det är summan! :)
Verkar som en bra sida! Tack så jättemycket för länken!
Och jag har märkt samma sak, panter och yemen verkar väldigt lika.. :)
Nja, 6 syrsor per dag är väl helt normalt för en kameleont att äta.
Varsågod :)
-Albert Einstein
Vår kameleont som snart är ett år gammal äter ca 5-6 gräshoppor 6 gånger i veckan. I alla fall med Jemen bör man ha en dag i veckan då de inte får mat, framförallt när de är små. :)
Okej :D
Man ska ju variera maten till kameleonterna så de inte blir trötta på maten och matvägrar.. Vad är då bra "basföda" eller vad man ska säga. Zoophobas är ju fett och ska bara ges som godis.
Antar att gräshoppor då också är bra? Samt syrsor.. Men vad finns det mer? Vet att man kan ge bland annat någon fjäril på sommaren, men antar att eftersom jag läst att det "bara ska vara någon" så är det inte heller bra som basföda.. Men flugor och spindlar då? Och allt annat.. ;)
#10 Ja det ska man, speciellt när den är ung och mer kräsen :P Syrsor eller gräshoppor är perfekt basföda, men dubia funkar också bra. När de är små brukar de leva mycket på flugor också. Spindlar har jag aldrig gett, vet inte hur näringsrika de är. 
Okej!
Och är alla kackerlackor ok, eller är det endast dubia? Eller det kanske bara finns dubia..? x) Jag vet inget om insekter och sådant äckelpäckel! :P
Och sen lite kul godis som zophobas, fjäril, vaxmott.. osv.. Varierat och mumsigt!
(blach… Men det är värt att hålla på med insekter om det gör att man kan ha en skönhet som en kameleont!)
Jag trooor att endast dubia säljs i affärer, men alla kackerlackor har ungefär samma näringsvärde :)
Ja det blir nog bra! 
Dubior är lättast att odla och dom dör relativt fort i brist på vatten. Dvs om det är någon som smiter ut så är risken att dom förökas väldigt liten om dom råkar krypa in i väggen eller liknande :)
Dubior säljs i affärer och man hittar dom lättast hos privatpersoner.
-Albert Einstein
Men andra kackerlackor då? Eller är det som Tirin tror, att endast dubior säljs i djuraffärer?
Dubior är den enda sub-arten av kackerlackor du kan hitta i djuraffärer.
Om du däremot vill ha andra kackerlackor som är mycket dyrare så kan du hitta dom hos privatuppfödare :P Finns flera arter av kackerlacks-familjen men Dubior är den man föder upp reptiler mest med.
Eller vad vill du ha fram? =)
-Albert Einstein
Okej :D
Det var det jag undrade, tack för ännu ett bra svar! :)
Varsågod =)
Förresten, det är billigare att köpa från privata än i djuraffär.
I djuraffärer kostar dom kring 5kr styck och dom är oftast inte matade så dom brukar vara taniga och inte ha någon direkt fin näring i sig.
Hos privatpersoner brukar dom gå för 1-2kr styck beroende på storlek.
-Albert Einstein
Okej! Men hur gör man för att få dem att föröka sej? Är de typ.. hermafroditer och lägger ägg eller något själva och ut kommer små kackerlackor, eller måste man på något sätt se till att man har en .. hona och en hane, om det nu heter så inom insektsvärlden.. ._. ?
Samma sak med zophobas, är de hermafroditer eller behövs det en av varje kön för att få babylarver?
Dubia : Du har honor och hanar, ju fler vuxna du har desto bättre, honor går dräktiga i 2-3 veckor har jag för mig och sen ploppar det ut en s.k ägg-säck, i äggsäcken finns då mellan 20-50 nya kackerlackor. Dessa kläcks levande när äggsäcken är ute. De kommer att krypa undan för dom är jättesmå så dom kommer att gömma sig ganska fort.
Dom växer fortare när det är varmt och gossigt.
Du har dom i en låda, ganska stor och hög, tillsammans med äggkartonger som är staplade på högkant efter varandra. Om du har ett lock som du har grönsaker på måste du tänka på att inte ha ett lock med höga kanter då dubior drunknar lätt (tänker på dom väldigt små dubiorna) då de inte kan krypa ur. Så ha ett lock av något slag, klipp bort kanten så har du en perfekt mat-plats i plastbacken.
Observera att dom förökar sig extremt lätt. Jag hade 150 till en början, nu kanske jag har 800stycken i olika storlekar. Jag har dom i 57Liters back med ungefär 6stycken äggkartonger (stora plattor) och ger dom grönt varannan dag ungefär. Dom blir lite kräsna dock så viktigt att växla mellan olika grönsaker. T.ex Blad en dag, morot en annan, tomat en tredje och tillbaka.
Zophobas : Du köper larver, dessa larver förpuppas när dom är fullvuxna, det hjälper att sätta ut en larv i en liten 'låda' eller liknande och ha lite varmt. Sedan kläcks det en skalbagge som du sen stoppar i en låda med lite bark + bark-jord eller vad det nu heter hehe, denna skalbagge ploppar sedan ut ägg som senare kläcks till väldigt små larver och som sagt har du värme här så växer de fortare.
Dessa kan du mata med ett grönsaksblad eller morötter. Tänk bara på att det möglar ganska fort om du har en låda som det blir varmt av. Så viktigt att ta bort det efter 1 dag eller så.
-Albert Einstein
Åh vilket underbart långt svar! Blev väldigt glad när ja såg det ;)
Det var mej en förbannat massa kackerlackor.. ._.'
Men zophobas, behöver man då också flera vuxna, så att de .. parar sej, eller vad man säger när det kommer till insekter.. ._.
Och med zophobas har jag för mej att jag läst att man ska separera på vuxna, ägg och larver alla var för sej för annars äter de vuxna upp larverna och larverna upp äggen.. Är jag helt fel på det? Det kanske var kackerlackorna i och för sej.. Eller syrsor..
Hehe, det är lugnt, hade tråkigt i väntan på att komma in på WoW :P Så då kan jag skriva långa svar =)
Nej alltså Zophobas förpuppas när dom är vuxna. Och ja du har rätt att man ska separera dom. Kackerlackor äter inte upp varandra, syrsor däremot äter allt dom kommer åt men så länge dom har grönt och något att äta så äter dom inte upp varandra.
-Albert Einstein
Härligt att se att så många hjälps åt här inne. 
haha, är inte det vad ett forum är till för ? :D
-Albert Einstein
Jo! Självklart! 
Underbart att folk hjälper en!
Nu blev jag lite mer förvirrad igen.. :J
För Zophobas, behöver man bara en vuxen som lägger ägg och får ungar, eller måste det vara en hona och en hane?
Och vadå förpuppas när de bli vuxna? Förpuppas de två gånger? En gång från larv->skalbagge, och sedan när de är skalbagge igen? Eller va? xD
Okej vi förklarar såhär då.
Ingen hona eller hane behövs.
Du har en fullvuxen Zophobas - den förpuppas - den blir till en skalbagge - denna skalbagge lägger i sin tur ägg och cykeln går runt =)
Hoppas du förstår nu =)
-Albert Einstein
Woho, mindre äckligt!
Hur många ägg lägger en zophobasskalbagge? Och hur många gånger, samt hur länge lever dem som skalbaggar, och hur länge kan de leva som larver?
Ingen aning hur många ägg den lägger faktiskt, det är nog inte många som vet. Jag hade två stycken inne hos min kameleont och efter några veckor hittade jag omkring 15 stycken små zophobas.
Dom lever i några veckor, iaf mina.
Leva som larver? Alltså larverna växer ju hela tiden tills dom blir fullvuxna, dom förpuppas inte utan dom bara växer.
-Albert Einstein
Haha oj XD Det var en del larver!
I vilken form då, menar du? Dom de lever i några veckor.. de vuxnaskalbaggarna då? För jag tycker att jag har läst någonstans att zophobas inte förpuppas i det vilda förrän 5-6 månder (men kan ske tidigare i fångenskap) Mycket information som åker in, och snart ut igen ur mitt huvud för att kunna få plats med mer information!
Så de kan vara larver "hur länge som helst"? (man behöver inte göra så att de förpuppas?)
Men alltså skalbaggarna lever i några veckor som skalbaggar sen dör dom.
Okej, vi gör såhär, läs igenom det här istället :P
http://reptiler.ifokus.se/articles/4d714dccb9cb462233060a6a-zophobas-zophobas-morio?discussions-1
-Albert Einstein
Den har jag läst! För ett par dagar sedan, därför jag inte mindes till 100% :$
Ah =)
-Albert Einstein
Bumpar denna tråden!
Någon som vet om hur gamla panterkameleonter blir, ungefär, i fångenskap?
Yemen ska tydligen bli ca 5, men kan bli upp till 8 år. Är det någon liknande måntro?
Och någon som har tips på uppfödare i malmö, eller i närheten? Helst inom skåne, men även angränsande län går bra, och även danmark! :)