Vad kostar det?
Ända sen jag var liten har jag velat ha en majsorm. Tyvärr har det varit ett big no no, då pappa avskyr ormar. Men det är ett bra tag sen jag flyttade hemifrån nu, och nu börjar tankarna på att skaffa en komma tillbaka så smått. Eller snarare, jag vill ha en majsorm så otroligt mycket!
Jag har varit på djuraffären och tittat på terrarium, men dom verkar inte bara lite väl små utan också väldigt dyra. Och sen är det allt man ska ha till också, plus själva ormen.
å jag tänkte fråga er som är lite mer erfarna, vad brukar egentligen ett terrarium stort nog för en fullvuxen majsorm (vill inte behöva byta upp mig, utan ha lagom stort redan från början) och vart kan man få tag i det? Har hört om folk som har byggt själva, hur gör man det? Och med alla tillbehör och sånt, hur mycket brukar det gå på att köpa in allt?
Jag har självklart läst på lite om majsormar och så, men känner att jag säkert har massor mer att lära innan jag kan skaffa. Men det kommer väl tids nog, när det börjar närma sig. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Om du köper en Juvenil så går det bra med en plastlåda till en början, mindre ormar blir väldigt skygga i ett stort terrarium. Så lådor passar utmärkt till en början.
Terrariet ska vara lika långt så att ormen kan ligga utsträckt på lång-sidan av terrariet och kort-sidan.
Det är lätt att bygga eget - jag bygger egna till mina djur, det brukar ta ca 1 dag att sätta ihop allt, sen är det målning och lackning som tar tiden då man ska måla om allt.
Mina tre storbyggen 120x60x60 kostade mig omkring 400kr för virke och liknande medans glasen kostade 500kr. Så omkring 1000kr för 3 terrarium.
Först ska du ju ha en ritning, det finns flera inlägg här då man visar hur man gjort om du använder sökfunktionen =)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Lamina:
Kul att du vill ha en majsorm, de är härliga djur! 
Jag rekommenderar en plastburk om du skaffar dig en bebisorm, dels för att det är viktigt med rymningssäkra boenden och dels för att det är billigt och dels för att du lättare har koll på ormen i ett mindre boende och dels för att den lättare känner sig trygg på en mindre yta. Alternativet är att du skaffar en orm som är vuxen redan och då kan man få tag i ett bra paketpris från någon som tröttnat och vill sälja sin orm med terrarium. Kolla bara så att terrariet är stort nog!
När det gäller storlek på terrarium så finns det inga regler på att ormen ska vara utsträckt utan det är jordbruksverkets lista som gäller. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/ormarochodlor.4.62af51191240430af4d80002653.html
Man går helt enkelt efter längden på ormen. (Och majsormar räknas som marklevande ormar).
Om du vill se exempel på plastburkar av hammarplast (inköpta på Coop) till ormbebisar så kollar gärna mitt galleri på zoonen, zoonen.com/systerfluff.
Du har väl inte missat majsorm.nu? Där finns en jättebra sida med skötselråd med i princip allt man behöver tänka på. Det finns även ett tillhörande forum bara om majsormar.
mitt senaste majs orms terrarie byggde jag från 2 läckande hel glas akvarim som jag byggde om till terrarium för 100 kronor och som tog 1 timme att få färdigt med måtten 180 60 60
Det är bättre att bli hatad för vad man är, än att bli älskad för vad man inte är.