Ta med salamandrarna på semestern??
Hej!
Jag är ny här
då jag än så länge bara är i planeringsstadiet för att skaffa mig salamandrar. Jag har alltid ääälskat kräldjur men har aldrig skaffat mig några, nöjt mig med grodorna på landet
.
Jag är pälsalergiker, men har alltid haft massa olika smådjur endå, har hela tiden letat efter ett kräldjur (hoppas ok att jag kallar grodor, ödlor, salamandrar mm för kräldjur)som skulle passa mig istället men har aldrig fastnat för nått, för ens nu när jag av en slump såg en underbar japansk eldbukssalamander(cynops pyrrhogaster) på tv, jag blev förälskad! Känns oxå som ett relativt "lättskött" djur när man även har familj och barn.
Nu tänkte vi köpa två, jag är i eld och lågor, så förväntansfull, troligtvis mer än min fyraåriga dotter
.
Vart i stockholm rekomenderar ni att jag vänder mig när jag ska köpa dom, vill helst hålla mig ifrån djuraffärerna, om det inte är nån butik som ni kan rekomendera.
MEN det finns ett problem…vi har ett torp där vi spenderar sommrarna, ibland 4-5veckor i streck, vill ju gärna ta med oss våra salamandrar då. Hur gör man då? Jag har en ide…kan man tillfälligt under dessa veckor ha dom i en pet box? med allt där i som behövs för att dom ska trivas. Eller är detta helt galet? Kan dom även skumpa i en bil i tre timmar? Eller om ni här har nån annan lösning på detta. Tacksam för alla svar!
26 st som har läst men ingen har ens ett litet litet svar…
ang var du får tag på dom så skulle jag rekommendera Köp/Sälj på olika forum
Här har du ex en sälj annons http://www.terrariedjur.se/?page=market&marketitem=1286
dock i skåne, men det finns ju fler :)
Välkommen hit!
Uppsala har en väldigt bra butik, som du säkert kan få hjälp ifrån, att hitta vad du söker.
Kontakta dem http://www.herperschoise.se/
Annars kanske Bromma Zoo kan ha något. De brukar vara en väldigt bra butik, som för det mesta vet vad de gör. 
Vill du inte köpa direkt från dem, kanske dem vet någon uppfödare eller så annars. 
Lycka till!
Tack RoxannaH för ditt svar, jo det lutar nog mot bromma, för jag hittar fasiken inget annat!!! Har även mejlat ett antal butiker, men har inte fått nått svar?! Kanske måste jag ringa runt ist. Va tror du om mina andra frågor…att ha dom i en petbox från och till under sommaren??! Det är ju ganska avgörande om vi ska köpa dom eller ej!
Jag vågar faktiskt inte svara på det. Har inte haft såna själv. Så jag vet inte hur tåliga dem är. Men hoppas att någon annan på sajten kanske vet. 
Hej groddjur är verkligen inte min grej men dessa salamandrar ska väl bo ganska kallt? Enligt ett faktablad på terrariedjur.se så ska dom helst ha 17-18 grader i vattnet. Alltså så bör det ju behövas något form av kylsystem under sommaren. Därför blir jag tveksam till hur det hade fungerat att ha den i en petbox flera veckor under sommaren. Temperaturer över 20 grader kan tydligen döda dem.
Tack för upplysningen Hildegrim! Nu har jag pratat med en expert på ämnet. Tydligen inga problem att ha dom i petbox vissa perioder under sommaren, dom är tydligen väldigt tåliga. Men jag har själv funderat på det du påpekar…temperaturen. Finns många ställen i vårat gamla hus där temperaturerna är ordentligt nere, även vid extrema plusgrader. Annars så har jag sett att en del har löst liknande problem med en petflaska med fryst vatten som placeras i vattnet. Vi får se hur vi löser detta.