Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettfoder
Läst 2748 ggr
Rajas
1

Era reptilers matrutiner?

Hur ser era matrutiner ut för era reptiler? hur mycket och hur ofta ger ni mat.

Det skulle vara kul att se hur just era reptiler äter :-)

Mina majsormar(vuxna) får 2möss var annan vecka, min Rutpyton(vuxen) får en råtta i månaden (han vill inte ha oftare) och min regnbåge(stor bebis) äter en mus var 10de dag :-)

Mvh Millan

MarajLowajz
0

Leopardgeckos : 2 syrsor/dubior varje dag
Kameleont: 4-6 syrsor varje dag
Guii (grottgecko): 1 syrsa varannan dag (han äter inte mer)
Majsorm (fullvuxen): 1 råtta omkring var 5-6e vecka alternativt 3 möss var 4-5 vecka.

Vatten byter jag ju naturligtvis varje dag men så ser det ut på ett ungefär, kan ju variera lite mer om geckosarna har lagt ägg eller inte, då ger jag dom 2 ggr per dag ungefär.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[peter54]
2

Jag matar de vuxna kungs- och mjölksnokarna med mellan 7 och 14 dagars mellanrum och de små och halvvuxna med mellan 5 och 10 dagars mellanrum.

Matmängden varierar. Jag ger aldrig samma mängd mat två matningar i följd och jag varierar alltid intervallet mellan matningarna så att de inte får mat typ varje lördag.

#1 Det där låter lite konstigt för mig. Råttsnokar har hög metabolism och matar man såpass sällan som var 5-6 vecka är risken stor att ormen inte har nog med lagrad energi för att förmå att spjälka nästa byte. Jag tror inte att någon snok bör matas mer sällan än var 14 dag.

[RoxannaH]
0

Mina majsormar Nova och Pysen (3 & 1½) äter cirka var 14:e dag, ibland blir det längre ibland blir det kortare, beroende på hur fort/bra de smält maten, och beroende på storlek på musen. Sist fick de popcorn storlek. Så då blir det oftare mat.

Mysan, min lilla bebis, på några månader, har precis gått upp och börjat äta 2 mus pinkisar var 6:e dag ungefär :)

MarajLowajz
0

2# Jo jag vet, men han vägrar äta med 14 dagars mellanrum. Han är inte intresserad och jag har kastat bort flera möss på grund av det (har testat brainat och allt annat som man kan komma på men icke sa nicke).
Förra ägaren sa också att han har vägrat äta med 14 dagars mellanrum utan han äter med 4-6 veckors mellanrum. Och han mår då bra och skiter och dricker som han ska. Det märks när han börjar bli hungrig, då är han mer 'vaken' på vad man gör i terrariet och det brukar vara med 4-6 veckors mellanrum.

Kan också tillägga att han är mellan 17-19år gammal men fortfarande pigg och matglad när han får sina möss på dom veckorna.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[RoxannaH]
0

#4 Men om han mår bäst så så är det så det ska gå till :)

MarajLowajz
0

#5 Precis =) Han mår som en prima skinka och har inga problem alls med att äta på dom mellanrummen. Så länge han är pigg och fortfarande äter, skiter och dricker så ser jag inga problem. :)

-Albert Einstein

theraphosa
0

Jag ger min Heterodon nasicus en popcorn var 10onde dag ungefär. Han är liten fortfarande så han orkar inte mer. 

Pachydactylus bibronii får en stor syrsa eller typ 4 mjölmaskar varge/varannan dag.

Denna kommentar har tagits bort.
Wassago
0

Småkobror på uppmatning får mat 2-3ggr/vecka pinkis-popcorn beroende på storlek av orm..Kungskobran äter åxå 2-3ggr/vecka och då mellan 3-4 möss per matning, de större kobrorna äter beroende på kön och ålder en gång per vecka eller var tionde dag, Gabonen äter var 6:e vecka ungefär, då äter hon en 200-250g råtta, skallerormarna var tionde dag ung. 100g råttor..

Tokyo
0

Vattensköldpaddan Squid, 3 år: Grönsaker (tomat, gurka, zucchini, paprika mm) (…eller ev pellets från djuraffär, dock väldigt sällan) ges dagligen, räkor, kyckling eller fisk två gånger i veckan.

Vattensköldpaddorna Yatzy och Adidas, ca 7 år: Grönsaker ges dagligen (eller som sagt ytterst sällan pellets från djuraffär). Räkor, kyckling eller fisk ungefär 1 gång i veckan (dom äter mer än Squid.. men väldigt glupska är dom allt alla tre!!)

[RoxannaH]
0

#14 Bebisar kan äta en hel pinkis, jag gav min 1 pinkis var 6:e dag.

Wassago
0

Har inte klagat på din hållning av djur, men kan helt klart avgöra att de får för lite foder efter vad du själv skriver! Har dragit fram säkert ett hundratal majsormar genom åren och alla har från första matningen (från en vecka till tio dagar efter kläckning) kunnat äta nyfödda pinkisar. Dom äter som nyfödda 2-3ggr/vecka.. Samma med din ettåriga Trynsnok.. den borde fodras bet. oftare även om du nu är uppe på fuzzy.

HystrixEpic
0

Min Lilla regnbåge äter som dig, en mus var 10e dag ungefär, ska prercis börja ge honom större nu då han växer lite sakta, har haft lite svårt att hitta rätt strl åt honom innan men nu ska jag börja med en mindre egen uppfödning så jag kan ge honom precis rätt storlek :)

Min vuxna regnbågsboa äter en mellanstor råtta runt varannan vecka :)

Westman73
0

32

känner du Johan högås??

LokiAnd
0

Ger min leopardgecko 2 syrsor på måndag och sen o onsdag och sedan på fredan 5 syrsos, byte vatten varje dag.

HystrixEpic
0

Jag har gått samma skola som han :P
Vet vem han är. Vadå då? Glad

Westman73
0

om du behöver foder.

jag har möss och nataler.

blir nog DHF möte i januari  hoppas jag på iaf

kan ta med då om det är intressant

HystrixEpic
0

Har egen uppfödning för tillfället på möss till min lilla. Vet inte än om jag ska fortsätta med det så eventuellt om några månader eller så kan jag behöva. Glad Hör av mig isåfall?

Däremot brukar min stora äta mellanstora råttor och det eller något lite mindre skulle vara intressant :)

Westman73
0

ok  det mesta går att fixa :)