Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 1465 ggr
[Hamster 4 ever]
0

Hur övertala

Jag vill skaffa majsorm. jag tycker att de är JÄTTESÖTA och jag har läst jättemycket böcker mm. pappa hade strumpebandssnok förrut så det finns kunniga i familjen.

men… mamma är ormrädd och säger NEJ!!!

hur ska jag övertala henne

Henrika85
0

Om din mamma har ormfobi så är det tyvärr inte mycket att göra åt det… Jag har fobi för kackerlackor och skulle tycka att det var väldigt jobbigt om någon ville ta in sådana i mitt hem.

Kanske om du visar att du klarar av att ta hand om ormen helt själv (eller med pappa) och lovar att ha den i ditt eget rum så att hon slipper all kontakt med den?

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

[Hamster 4 ever]
0

inte fobi men hon säger att hon bara inte gillar dem.

Fliso
0

Jag undrar bara.. Vad ska du med en majs orm till? För dem är inget sällskaps djur (enligt mig). Och jag har läst att man inte ska ta ut dem helst, nästan bara när man ska rengöra terrariumet. Fast jag är ju ingen expert eller så men lycka till med din mamma :)

[RoxannaH]
0

Jag tror inte heller att de är rekommenderat att skaffa en om de finns någon i familjen som inte vill. Jag tror du gör bra i att vänta tills du flyttar hemifrån och accepterar mamma din.

Och som sagt. Majsorm är inte ett keldjur. De är mer som fiskar, man har mer för att studera, titta och utforska, så det är inte tänkt att man ska hantera dem egentligen. De sägs att de påverkar dem negativt.

Visst, är de hanterade sedan de var bebisar, så går det ju att ta lite i dem. Men det handlar om väldigt korta stunder, någon gång ibland, såsom när man matar dem, om man flyttar den från ett ställe till ett annat.

Sen ska de ju äta också. Då måste du ha möss. Frysta. Och då måste du ha någonstans att förvara dem. Och ha dem i en frys som är allmän brukar inte vara så poppulärt.

Oilers
0

Flytta hemifrån kanske inte är ett alternativ?

Då får du nog foga dig efter din mamma.  :-)

[RoxannaH]
0

Jag skrev inte att TS skulle flytta nu, jag skrev Jag tror du gör bra i att vänta tills du flyttar hemifrån

[peter54]
5

Jag tycker att #0 har fått oförtjänt negativa svar här. Det står ingenstans att frågeställaren tror att majsormar är keldjur eller att hon tänker använda ormen som ett sånt.

Om pappa i familjen har haft ormar och har ett intresse för reptiler, borde väl han kunna hjälpa till både att försäkra mamma om att det inte ska bli några problem och med att hjälpa till att sköta ormen rätt.

Har man bara en enda orm är det inte nödvändigt att köpa mer foder än vad som går åt, så det behövs inte något frysutrymme. En annan idé är att ha ormen hos någon som redan har ormar tidigare. På det sättet kan man lära sig om ormhållning utan att påfresta en motsträvig mamma.

[Hamster 4 ever]
0

7# Tack!!

Fliso
0

Jag frågade bara, menade inget illa..

elli-kleo
1

Håller med inlägg 7! Mycket negativa svar i övrigt .. tråkigt

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

kaninsköld
0

jag har samma problem med mamma…Gråter

Mvh Kaninsköld

[RoxannaH]
0

Jag vet inte om jag kan påstå att det bara är negativt. Man lär faktiskt respektera sin familj.

OM du bor hemma så är det faktiskt föräldrarna som bestämmer. Säger dem nej så är det nej.

Då får man acceptera det och vänta tills man flyttar hemifrån.

Tyvärr är det den sorgliga sanningen. Obestämd

[peter54]
0

#12 Mitt inlägg handlade inte om att man inte bör visa sin familj respekt och inte heller om att inte föräldrarna bestämmer.

Det handlade om att de som svarat här gjorde det på ett negativt och nedslående sätt. Man kan ge svar med precis samma innebörd, men ändå göra det positivt.

[RoxannaH]
0

#13 Åh, oj, jag tror jag är lite för trött för sånt här just nu. Skäms