Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 1197 ggr
Chanzee
0

Leopardgecko avel

Hej! Jag är hyfsat ny på leopadgeckos, äger en hane på tre år som jag nu haft i mer än ett halvår. Nu funderar jag på att utöka mängden med en hona och eventuellt skaffa små leosar.

Så jag skulle vilja ha lite tips och råd för att vara på säkra sidan.

Först, hur man ska intoducera en hona för en hane? Ska jag ha ett extra terrarium om de skulle bråka?

Vart ska man göra av äggen? Hur vet man att tempen är rätt och vart får man tag på materialet?

När det kläcks, ska ungarna skiljas åt och vart ska man ha dom?

Tack på förhand :)

MarajLowajz
0

Först: Finns massor med information som du kan googla dig fram och finns även information om avel och liknande på leopardgecko.ifokus.se men men skriver lite ändå resten får du läsa dig till.

Andra: Leopardgecko avel är en väldigt 'mättad' avel just nu - finns många som avlar, föder upp och får inte djuren sålda. Så om du inte har plats och råd att ha väldigt många ungar själv så råder jag dig att inte avla (de äter som hästar och ska ha nymfer av dubior). Tänker du bara få fram en unge eller liknande för din egen del så är det en annan sak.

Tredje: Introduktion - Hanen in i honans terrarium och de ska INTE gå ilag året runt, endast vid parningssäsongen (juni-september). Sen ska de delas på för att honan måste vila mellan säsongen p.g.a att äggläggning tar väldigt energi plus att hanen vill para sig hela tiden.
Så du ska ha ett terrarium för hanen och ett för honan och så är det bara =)

Fjärde: Att kläcka fram ägg är inte så enkelt som det låter, det tar lång tid (mellan 45-90 dagar) och äggen kan mögla och torka om de inte hålls tillräckligt fuktigt, de kan bli för blöta så embryot dör, en vattendroppe kan droppa på ägget och då möglar det. De ska även ha det varm. Material och sådant får du googla dig fram till ;) Lite ska du få göra själv ^^

Femte: När ungarna har kläckts fram ska de stoppas in i en liten godislåda och hållas var för sig. De ska ha en fuktlåda, ett gömställe och sen ska de matas med nymfer av kackerlackor (kalkade och vitaminade såklart). Dessa ska ha också ha det varmt. Allt eftersom de växer ska du byta låda till något större :)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein