Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettallmänt
Läst 1709 ggr
Mantissa
0

Rastlös skink

Min blåtungade skink har blivit väldigt rastlös på sista tiden. h*n är 1,5 år gammal. Har hittills varit "nomalt" lugn och använt hela terrariet. Men på sista tiden har h*n börjat klättra på väggarna bokstavligt talat. Försöker uppenbarligen ta sig ut då det inte är på bakgrunden h*n klättrar utan på glaset i hörnen.
Jag har dubbelkollat temperaturen vilken har varit bra, vad är det annars som kan fela så ödlan inte längre trivs?

[RoxannaH]
0

Nu vet jag inte hur dem ska bor så. Men hur är det med tillgång på vatten, gömstäIIen? Fukt?

Mantissa
0

Det finns en stor vattenskål som skinken får plats i om den skulle vilja. Jag sprayar lite på morgonen.
Gömställen.. Tja, det är ganska tjock torvbotten och den gräver ner sig på nätterna. Jag hade krukor och grejjer, men de användes aldrig.

[RoxannaH]
0

Hmm, ja då vet jag nog inte. Har den växter?

fluffis
0

Bra att du dubbelkollat temperaturen. Jag litar själv inte riktigt på tekniken då jag har haft problem med en timer som gick sönder efter bara ca 1½ år.

Vad är det som säger att ödlan inte trivs bara för att den klättrar på väggarna? Nu är jag mest inne på ormar och inte ödlor men rent spontant så känner jag att det kan det bero på hur många anledningar som helst. Den kanske håller på att bli könsmogen? Det kanske beror på årstiden eller ändrade förhållanden med luftfuktigheten som gärna blir torr i våra svenska hem? Mina ormar beter sig ganska olika om man ser över året och det finns även stora individuella skillnader samtidigt som de ibland får ett ryck och beter sig "konstigt" med människors mått att se det Glad

Hur länge har du haft djuret och hur länge har den haft det rastlösa beteendet?

Mantissa
0

Den har klättrat i ca en månad och jag köpte den förra vintern. Jo det kan säkert bero på en massa saker. Men jag är fortfarande nybörjare så därför frågade jag. Ödlebeteende är nytt för mig:)

SwedenZoo
0

Mina mandarinskinkar höll på med samma sak i perioder. Jag trodde det berodde på varandras sällskap, att de vile komma bort och vara ifred. Nu har jag byggt om och gjort flera hålor, gömställen och erbjuder numera stora barkbitar och grenar om de vill klättra, så dem inte behöver klättra på glaset. Har inte sett beteendet sen dess, utan nu använder dem sakerna jag ställt in.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com