Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettterrarieteknik
Läst 2439 ggr
Mantissa
0

Göra om akvarie till ormterrarium

Någon som har erfarenhet av detta? Tips på hur man gör smidiga och rymningssäkra lock? Borra ventilationshål eller inte?

theraphosa
0

Ska du ha en orm som vill ha fuckt så bör du göra ventelations hål, blir lätt mögel annars. Men om du har en mer ökenlevande marklevande orm som sandboa eller vestlig trynsnok så behöver du inte de, räcker med ett rymmnings säkert lock.

Ett tipps om du ska ha en orm som blir lite kraftig och som klättrar mycke är att göra om akvariet helt. Att de som är upp nu blir framsida och så skär du till glas och köper lisster och fixsar så de blir ett terrarium med sjut glas =) För jag kan inte komma på någon bra snygg lock konstruktion som ormen inte kan buffa upp.

Mantissa
0

Hm, ja det var det jag hoppades undvika. Jag gillar inte utseendemässigt när det är skjutglas. En helglas framsida är klart snyggast. Fast det måste ju fungera praktist också. Kanske det går att limma på något typ boxlås på ovansidan? Eller kan de trycka upp limningen endå kanske..
Angående arten så lutar det mest åt kungspython. Även om Sinaloa mjölksnok lockar den med:)
Men till en KP så bör det väll fungera utan lufthål i nederkant om man har en luftpump (för akvariebruk) gåendes?

theraphosa
0

Hmm en ung kp kan nog va där eller en ung-halv vuxen mjölksnok om du limmar. För ormar är sjukt starka och de är inte så kul när djuren rymmer. Undra om man inte kan borra små hål på nått vis upptill och göra en fästning med bultar? Tror de skulle va starkare än limm och då kan djuren vara där längre. Du skulle även kunna silicona fast två glas skivor på sidorna upptill och köra nät i mitten och borra i dom så slipper bultar synas framme från =)

Ja de va en bra lösning! då behöver du nog inte luffthål nertill.

Kp är ju ricktigt fina tycker jag en krafftig orm som inte blir så lång men samtidigt är mjölksnokar fina! Och båda är ju lugna i tempramentet =)

Mantissa
0

Jo båda har ju gott rykte som förstaormar. Har bara haft ödlor innan. KPs är dock mycket lättare att få tag i.
Skulle vara fint om jag kom på en fungerande lösning. Har nämligen ett jättestort akvarie tomt i köket som skulle passa fint

[Emma--]
0

Hittade du någon lösning?

Mantissa
0

Nej, det blir akvarie till den framtida ormen. om jag bara kan bestämma mig för sort! I akvariet ska det bli abborrar:)

[Emma--]
0

ah va synd för mig haha. Försöker komma på en bra lösning till det jag har här hemma så en orm kan flytta in där :P

Spöket
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så här har jag det till mina klockgrodor.

Ett ej heltäckande täckglas resten är ventilationsgaller/nät

Multi vad?