Köpa in från utlandet?
Hej!
Jag planerar att köpa en panterkameleont detta året om allt går som det ska!
Eftersom uppfödarna och även affärer, samt realgymnasiet (där jag går i skolan) köper sina reptiler från bland annat tjeckien, tyskland, m.m (då t.ex kameleonter inte precis kommer från sverige.. :P ). Jag undrar dock hur det går till? Ska fråga skolan också. För det borde ju bli billigare att köpa sin sötnos direkt från utlandet, istället för att uppfödaren ska köpa en, och sedan vänta på att den blir könsmogen, para den, få äggen, vänta på att äggen ska kläckas och hålla tummarna att få bra överlevarer, vänta på att de kan säljas, och sedan sälja dem. (phew, det var långt att skriva)
Det är inte som jag är snål, eller hagalen och inte har tålamod, utan det är bara det att det känns som om jag skulle hoppa över mellanhanden. Plus, att om det blir billigare kan jag köpa bättre saker till kameleonten.
Så jag undrar då om det är lämpligt att man som privatperson skulle köpa från utlandet? Och isfåfall vart man kan göra det, hemsida antar jag att det är via(?). Om någon känner till en bra och säker person/sida som man då skulle kunna köpa från.
---
Undrar även hur ni andra med kameleonter, eller andar lättstressade djur, gör, om ni även har hundar.
Jag har två släthåriga foxterrier, skälliga, men jag tänkte att man kanske kan ljudisolera på något sätt så att de inte skulle stressa upp kameleonten. Om det skulle bli ett problem får jag ju helt enkelt lägga ner mina planer på att köpa en kameleont, vilket jag inte gärna vill göra, då jag har fallit pladask för dessa sötnosar.
Mvh pepparrot
Förlåt om mina meningar inte riktigt håller ihop, eller om det saknas några bitar av info/ord, då jag är ganska virrig av mej när det kommer till att skriva om något jag är exalterad om.
Jemenkameleonter är i alla fall nästan döva, så skällande hundar är inget problem om panterkameleonter har samma dåliga hörsel.
Däremot reagerar de på vad de ser, så det är bra om terrariet i så fall står lite gömt.
Att köpa från utlandet är helt ok, vi har djur som är importerade från både Tyskland och USA. Så länge det är från en bra uppfödare så reptilen inte har parasiter eller liknande så går det lika bra som att köpa från en inhemsk uppfödare. :) Hemsidor är bra, då kan du läsa om uppfödaren och ödlorna och googla lite för att läsa om folk som har köpt därifrån. Annars brukar det finnas utländska uppfödare med billiga djur på reptilmässor.
Åh vad bra! Ja, jag tänkte ha det gömt och hundarna kommer inte få hälsa på kameleonten!
Du råkar inte ha någon bra uppfödares hemsida, som har panterkameleonter ? :D
Jag vill nämligen kolla alla alternativen! Det närmaste och lättaste är inte alltid det bästa ju.. :)
Undrar också hur gamla kameleonter brukar vara innan de är "leveransklara", och om man kan köpa såpass unga från utlandet och frakta? Och ungefär hur lång tid tar det för att få in kameleonten, då jag antar att den kommer få kollas så den inte tar in massa konstiga sjukdomar osv..? :)
#2 Det låter bra :)
Nej tyvärr… är ingen expert på panterkameleonter dessvrre. :/ Vet inte hur gamla de blir eller när de är leveransklara. Jemen är det enda jag kan något om när det kommer till kameleonter. 
Köper man reptiler på mässor så kollas de på plats av en veterinär så de är friska. Sen kan man bara åka direkt hem med dem. Jag tror att de ska ha intyg på att de är friska om man köper från andra länder annars. Det borde ju säljaren stå för.. Har inte så stor koll då vi köper det mesta på mässor eller via en bekant. Hoppas någon annan kan svara :)
Så på mässor.. Man köper sin sötnos, och sedan får man hitta en vetrinär som ska finnas där.. Eller kollas de före de säljes? … Eller hur menar du? xD Och är det bara om de är från utlandet de kollas av en vet. på mässor, eller även om de är uppfödda i sverige?
#4 Veterinärkoll görs alltid innan besökarna kommer :) Alla djur som tas in på mässan måste kollas av en veterinär så de inte bär på sjukdomar/parasiter. Så djuren man köper är redan kollade, oavsett var de kommer ifrån för land. 
Åh, vad bra :D Det gjorde saken mycket lättare! ;)